• Anonym (TS)

Supernanny Sverige

Ni som tittat på detta program, ser det verkligen ut såhär hos visa familjer? Är det möjligt? Jag blir chockad varje gång jag ser ett program. Har själv 2 flickor, men är inte ens i närheten av vilket jävla bråk det är.

Varför agerar man inte som förälder när barnen ligger och sparkar i väggen flera timmar per dag? Svordomar till förbannelse etc.

Hur uppfostrar föräldrar sina barn?

Förklaringar som ADHD etc undanbedes!

• Svar på tråden Supernanny Sverige
  • Anonym (mmmm)

Ja, sund förnuft i familjerna saknas. De har svårt att se från barnens sida. Vilket jävla kaos! Själv varit ensamstående flerbarnsmamma i många år. Aldrig någonsin haft ett liknande kaos. Vanliga vettiga regler behövs. Ramar. Ungar fortsätter att testa så länge mesiga föräldern inte vågar sätta gränser. Herregud.

• Anonym (man)

Är tyvärr mycket vanligare än man tror. Att sätta gränser och ha kraft att stå emot sina barn och vara den vuxne verkar vara en bristvara i landet konflikträdd.

• Anonym (mmmm)
    Anonym (man) skrev 2017-09-20 13:40:51 följande:
    Är tyvärr mycket vanligare än man tror. Att sätta gränser och ha kraft att stå emot sina barn och vara den vuxne verkar vara en bristvara i landet konflikträdd.
    Kraft? Konsekvens och kärlek. Det räcker. Lägg undan alla bildskärmar och umgås med barnen. Låt dom vara ute och trötta ut sig genom spring och lek. Och visa barnen respekt så får man respekt tillbaka, och vise versa. Det är inte så svårt.
  • Anonym (man)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-09-20 13:42:46 följande:
    Kraft? Konsekvens och kärlek. Det räcker. Lägg undan alla bildskärmar och umgås med barnen. Låt dom vara ute och trötta ut sig genom spring och lek. Och visa barnen respekt så får man respekt tillbaka, och vise versa. Det är inte så svårt.
    Alla dessa saker är självklara för folk som har kraft att genomföra dem, men helt omöjliga för människor som är svaga. Det blir lätt om man gör så redan från det barnen är små men dessa människor har många ggr inte gjort det utan uppfostrat barnen med att regler är töjbara och lätta att kringgå om man tjatar/bråkar tillräckligt länge. Det är ju lätt att sätta regler, men en helt annan sak att se till att de efterlevs. För svaga människor är dessa saker jättesvåra. Många av dessa gör några tafatta försök att sätta normala regler, men sen pallar de inte att se till att de följs. Ta dator som exempel... 

Stark person:
    - Mamma: Kalle, stäng av datorn det är läggdags
    - Kalle: Nääää, bara lite till är snart klar
    - Mamma: Nej, kl är 8 det är dags att sluta, du vet vilka regler som gäller
    - Kalle Bara 10 min till
    - Mamma: Nej, lägg ner nu eller så blir det inget spelande imorgon
    - Kalle: ok (för han vet att mamma kommer göra det hon sagt)

Svag person:
    - Kalle Bara 10 min till
    - Mamma: Ok, bara 10 minuter till
    Sen repeteras samma diskussion med 10 minuters mellanrum i ett par timmar

Alternativt att mama säger till slut säger ifrån och säger att Kalle ska lägga ner eller så blir det inte spelande imorgon men det skiter kalle i helt för att han vet att det aldrig kommer bli av och saken diskuteras fram och tillbaka i ett par timmar tills kalle lägger ifrån sig datorn 2 timmar senare när HAN vill inte när mamma sagt det men mamma intalar sig själv att det är hon som har kommandot för att kalle slutligen gjorde som hon sagt.

Jag tror det är mycket självlögner och rationalisering inblandat i att det blir som det blir.

• sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2017-09-20 13:31:38 följande:

Ni som tittat på detta program, ser det verkligen ut såhär hos visa familjer? Är det möjligt? Jag blir chockad varje gång jag ser ett program. Har själv 2 flickor, men är inte ens i närheten av vilket jävla bråk det är.

Varför agerar man inte som förälder när barnen ligger och sparkar i väggen flera timmar per dag? Svordomar till förbannelse etc.

Hur uppfostrar föräldrar sina barn?

Förklaringar som ADHD etc undanbedes!

Det är nog inte så enkelt som att föräldrarna är slappa och inte har satt regler. Barn och familjer är olika. bland många av mina vänner så har man inte haft så mycket regler och inte ens i 5-barnsfamiljen är det kaos, men i andra familjer kan det vara kaos, trots (för många kanske) regler.

De programmen jag har sett så har min tolkning varit mer att föräldrarna vill ha det på ett visst sätt, men tappar barnen på vägen. De har ju haft regler, men de vet inte varför och hur man lever upp till dom. Man skapar konfliter av saker som inte behöver vara konflikter.

Vi har haft ett fåtal regler, och de som har funnits har varit genomtänkta. Det har inte varit "läggdags klockan 20", av den enkla anledningen att sonen ville lägga sig när han blev trött och vaknade utvilad på morgonen i tid.
    Vi har inte heller haft tider för tv (skärmar var inte så vanligt) för att han reglerade det själv. Hade det varit problem, då hade vi nog reglerat detta. för vår son fungerade det, för ett annat barn hade det kanske inte fungerat.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (man) skrev 2017-09-20 14:04:14 följande:
    Alla dessa saker är självklara för folk som har kraft att genomföra dem, men helt omöjliga för människor som är svaga. Det blir lätt om man gör så redan från det barnen är små men dessa människor har många ggr inte gjort det utan uppfostrat barnen med att regler är töjbara och lätta att kringgå om man tjatar/bråkar tillräckligt länge. Det är ju lätt att sätta regler, men en helt annan sak att se till att de efterlevs. För svaga människor är dessa saker jättesvåra. Många av dessa gör några tafatta försök att sätta normala regler, men sen pallar de inte att se till att de följs. Ta dator som exempel... 

Stark person:
    - Kalle Bara 10 min till
    - Mamma: Nej, lägg ner nu eller så blir det inget spelande imorgon
    - Kalle: ok (för han vet att mamma kommer göra det hon sagt)

Svag person:
    - Kalle Bara 10 min till
    - Mamma: Ok, bara 10 minuter till
    Sen repeteras samma diskussion med 10 minuters mellanrum i ett par timmar

Alternativt att mama säger till slut säger ifrån och säger att Kalle ska lägga ner eller så blir det inte spelande imorgon men det skiter kalle i helt för att han vet att det aldrig kommer bli av och saken diskuteras fram och tillbaka i ett par timmar tills kalle lägger ifrån sig datorn 2 timmar senare när HAN vill inte när mamma sagt det men mamma intalar sig själv att det är hon som har kommandot för att kalle slutligen gjorde som hon sagt.

Jag tror det är mycket självlögner och rationalisering inblandat i att det blir som det blir.
    Man kan kompromissa. Och då får man göra det på en gång:

- Bara tio minuter till!
    -Ok, tio minuter. Men sen är det sängen!
    - Ok.

eller så blir det

- Bara tio minuter till!
    - Nej, det är sängen nu. Du ska till skolan/förskolan imorgon
    - Snälla!
    - Ja, ok. Men bara tio minuter.
    Och DÄR är det bäddat för framtida konflikter.

Säger man "nej" det är sängdags. Och sen "Ja - ok, tio minuter". Då har man omedelbart själv undergrävt sitt nej. Denna enda gång gör att man visar barnet att det där "nej" är faktiskt förhandlingsbart. Bäddat för tjat, gnäll och utbrott.
    Ett nej skall man vara restriktiv med. Man måste tänka efter innan man säger nej. Ibland gör man det bara på rutin, men ett nej ska inte vara ett rutin-nej. Ett nej skall inte vara förhandlingsbart. Man måste tänka efter ordentligt innan. Varför säger man nej?. För när man väl sagt nej så skall det aldrig någonsin finnas ett ja, som barnet kan tjata sig till.
  • Anonym (man)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-09-20 14:14:25 följande:
    Man kan kompromissa. Och då får man göra det på en gång:

- Bara tio minuter till!
    -Ok, tio minuter. Men sen är det sängen!
    - Ok.

eller så blir det

- Bara tio minuter till!
    - Nej, det är sängen nu. Du ska till skolan/förskolan imorgon
    - Snälla!
    - Ja, ok. Men bara tio minuter.
    Och DÄR är det bäddat för framtida konflikter.

Säger man "nej" det är sängdags. Och sen "Ja - ok, tio minuter". Då har man omedelbart själv undergrävt sitt nej. Denna enda gång gör att man visar barnet att det där "nej" är faktiskt förhandlingsbart. Bäddat för tjat, gnäll och utbrott.
    Ett nej skall man vara restriktiv med. Man måste tänka efter innan man säger nej. Ibland gör man det bara på rutin, men ett nej ska inte vara ett rutin-nej. Ett nej skall inte vara förhandlingsbart. Man måste tänka efter ordentligt innan. Varför säger man nej?. För när man väl sagt nej så skall det aldrig någonsin finnas ett ja, som barnet kan tjata sig till.
    Det KAN man säkert, men som sagt vissa fixar inte det
    JAG klarar det och mina barn är uppfostrade, men jag känner ett flertal föräldrar som inte klarar det
  • Anonym (H)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-09-20 13:40:41 följande:
    Ja, sund förnuft i familjerna saknas. De har svårt att se från barnens sida. Vilket jävla kaos! Själv varit ensamstående flerbarnsmamma i många år. Aldrig någonsin haft ett liknande kaos. Vanliga vettiga regler behövs. Ramar. Ungar fortsätter att testa så länge mesiga föräldern inte vågar sätta gränser. Herregud.
    Eller hur man kommer långt med sunt förnuft
  • Caitlin Deschanel

Tyckte så synd om baren som alltid åt frukost i bilen på väg till förskolan. Hoppas verkligen familjen håller fast vid gemensam frukost hemma innan dom åker iväg.

• Anonym (nina)

Tyvärr är det väldigt vanligt bland föräldrar idag...

• Anonym (TS)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-09-20 13:40:41 följande:

Men alltså, om ungen ligger och sparkar i väggen, gör man ingenting då eller? Säger åt honom lite lamt några gånger?

Ta ut ungen ur lägenheten, ställ han utanför. Där kan han stå tills han vill be om ursäkt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (mmmm) skrev 2017-09-20 13:42:46 följande:
    Dessa jävla paddor iphonesm, lås in skiten. Hur svårt kan det vara?
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2017-09-21 08:35:53 följande:
    Men alltså, om ungen ligger och sparkar i väggen, gör man ingenting då eller? Säger åt honom lite lamt några gånger?

Ta ut ungen ur lägenheten, ställ han utanför. Där kan han stå tills han vill be om ursäkt.
    Just det avsnittet såg jag inte. Hur man agerar är ju lite beroende på ålder på barnet och varför
    En tre-åring som i ett trotsubrott gör så, då flyttar man barnet från platsen, sedan, beroende på vad som fungerar för barnet, håller om det eller låter det vara. Att säga till fungerar inte.
    Ett barn som gör det för att dra till sig uppmärksamhet, säger man till ordentligt. Ett äldre barn som gör det för att förstöra och vara dum, kan man göra som du resonerar.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2017-09-20 14:12:47 följande:
    Det är nog inte så enkelt som att föräldrarna är slappa och inte har satt regler. Barn och familjer är olika. bland många av mina vänner så har man inte haft så mycket regler och inte ens i 5-barnsfamiljen är det kaos, men i andra familjer kan det vara kaos, trots (för många kanske) regler.

De programmen jag har sett så har min tolkning varit mer att föräldrarna vill ha det på ett visst sätt, men tappar barnen på vägen. De har ju haft regler, men de vet inte varför och hur man lever upp till dom. Man skapar konfliter av saker som inte behöver vara konflikter.

Vi har haft ett fåtal regler, och de som har funnits har varit genomtänkta. Det har inte varit "läggdags klockan 20", av den enkla anledningen att sonen ville lägga sig när han blev trött och vaknade utvilad på morgonen i tid.
    Vi har inte heller haft tider för tv (skärmar var inte så vanligt) för att han reglerade det själv. Hade det varit problem, då hade vi nog reglerat detta. för vår son fungerade det, för ett annat barn hade det kanske inte fungerat.
    Jo det är nog så enkelt! Dom får börja där, men många föräldrar säger knappt till ungarna!

Så på debatt för många år sedan. Då var det en diskussion om en mamma som släpat sitt barn ut från mataffären då det låg och skrek på golvet och skulle ha godis, då fick den där sjuka barnpsykologen det till att det var misshandel. Det är så sjukt hur man ser på uppfostran.

Allt ska vara så pedagogiskt. Det fungerar inte alltid att försöka resonera med barn! Som familjen som lät ungarna äta frukost i bilen, där skulle ren demokrati råda, fungerar det på 2 små barn? Alltså jag vill bara skratta.
Svar på tråden Supernanny Sverige