• Super Mario

    Ni som har stått i kö till IVF i Umeå

    Hej, jag undrar hur länge ni som har stått i kö till IVF i Umeå (samkönade par) fick vänta tills det att de kontaktade er för att få träffa utredarna osv & själva processen med donator påbörjades?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ni som har stått i kö till IVF i Umeå
  • Kandelaber

    Hej hittade denna gamla tråd. Hur har det gått för dig, hur lång var kötiden i Umeå from att de mottog remissen?

  • Norrskensbarn

    Undrar samma sak! Jag och min sambo ska skicka in ansökan om att få göra ivf/inseminering m donerade spermier till hösten. Hade vart intressant om de finns någon som gått igenom de redan och kunde svara på lite frågor kring de hela.

  • Super Mario

    Men allt beror också på, ibland kanske den som ska bära barnet lämnar blodprov och det visar att man har för låg ämnesomsättning, då får man börja ta Levaxin för att höja omsättningen. Men det klarar man lätt på några månader och fram tills dess är man "i mål" så att säga :)

    Vi blev gravida på första försöket med insemination. Men det kan ha varit tur. Trots att jag hade misstänkt endometrios på ena sidan! 
    En intressant sak som vår doktor sa var "det är oftast lesbiska par som blir gravida nästan direkt men heterosexuella inte". Jag frågade vad det berodde på, varpå hen sa att heterosexuella par har försökt hemma många gånger, utan att bli gravida, detta då det satt sig i psyket, medan lesbiska par inte har det (om man inte kör själv med "privat"). Detta betyder att man bör försöka att inte ha massa stora förhoppningar utan slappna bara av, tänk att man har fler försök på sig. Tänk att man har mkt större chans att bli gravid än de som gör det hemma, eftersom man prickar in Ä-L samt en doktor som för in "simmarna" längre in (hehe). Bara njut är det enda råd jag vill ge :)

  • Kandelaber
    Norrskensbarn skrev 2019-05-01 00:02:00 följande:

    Undrar samma sak! Jag och min sambo ska skicka in ansökan om att få göra ivf/inseminering m donerade spermier till hösten. Hade vart intressant om de finns någon som gått igenom de redan och kunde svara på lite frågor kring de hela.


    Det gick fortare än jag trodde, vi fick första besöket kanske 3v efter de fick remissen. Har just plussat på första försöket och inväntar ultraljudet! Läskigt värre men de var superbra på Livio. Allt gick jättesmidigt trots avstånden för oss.
  • Norrskensbarn
    Kandelaber skrev 2019-05-29 10:08:04 följande:

    Det gick fortare än jag trodde, vi fick första besöket kanske 3v efter de fick remissen. Har just plussat på första försöket och inväntar ultraljudet! Läskigt värre men de var superbra på Livio. Allt gick jättesmidigt trots avstånden för oss.


    Längesedan ja va inne här, gu va kul att du plussat! ?? Hur mår du?

    Vi ha skickat in vår ansökan till barnlöshetsmottagningen om utredning där å ha redan fått tid för att ta blodprover och sådant, kul att de äntligen är i rullning!
  • Kandelaber
    Norrskensbarn skrev 2019-08-19 17:51:18 följande:

    Längesedan ja va inne här, gu va kul att du plussat! ?? Hur mår du?

    Vi ha skickat in vår ansökan till barnlöshetsmottagningen om utredning där å ha redan fått tid för att ta blodprover och sådant, kul att de äntligen är i rullning!


    Bra! 1v till rutinultraljud och är i v.19 nu, det har rullat på stabilt!

    Ok ni gör själva utredningen på Livio också? Vet att endel gör den i Skellefteå.
  • Norrskensbarn
    Kandelaber skrev 2019-08-20 17:12:32 följande:

    Bra! 1v till rutinultraljud och är i v.19 nu, det har rullat på stabilt!

    Ok ni gör själva utredningen på Livio också? Vet att endel gör den i Skellefteå.


    Men så spännande för dig! Har du börjat känna av lill hjärtat ännu?

    Ne utredningen gör vi i Skellefteå vi med. Men mkt av den kan göras i Umeå på livio ändå.

    Jobbar på med att tappa lite vikt eftersom bm som ringde mig tyckte att mitt bmi va lite högt (dock under max gränsen för att få hjälp) så bra att de tar lite tid med utredningen så ja hinner reducera vikten å bygga lite mer muskler inför förhoppningsvis kommande graviditet.
  • Kandelaber
    Norrskensbarn skrev 2019-08-22 10:46:43 följande:

    Men så spännande för dig! Har du börjat känna av lill hjärtat ännu?

    Ne utredningen gör vi i Skellefteå vi med. Men mkt av den kan göras i Umeå på livio ändå.

    Jobbar på med att tappa lite vikt eftersom bm som ringde mig tyckte att mitt bmi va lite högt (dock under max gränsen för att få hjälp) så bra att de tar lite tid med utredningen så ja hinner reducera vikten å bygga lite mer muskler inför förhoppningsvis kommande graviditet.


    Ok. Lycka till med det som komma skall!

    Känner inget än men har haft en misstanke 2ggr :)
  • Super Mario

    Hej alla och ursäkta för att jag inte varit aktiv här. Har varit en resa för mig och min sambo. Nu ligger vår son bredvid oss och sover :) Han föddes för 10 månader sen :) Så fin, vacker och fullständigt otroligt underbar är han:)

    Önskar er alla andra superstor lycka till och jag ska försöka vara mer aktiv och svara på eventuella frågor.

Svar på tråden Ni som har stått i kö till IVF i Umeå