Försvunnen mjölk och strul med amning
Jag har en son på 5 veckor, och eftersom han vart för tidigt född och jag hade graviditetsdiabetes blev han tillmatad på neonatalen i tre dygn utan någon möjlighet till amning. När jag jag kom hem pumpade jag igång mjölkproduktionen men grabben nöjde sig inte med den lilla mängden eftersom han redan sitt tredje dygn åt 50ml vid varje mål. Jag har varit på amningsrådgivning flera gånger men det funkar bara inte så jag har pumpat ut mjölk och flaskmatat. Funkar fint och jag är nöjd.
MEN sen en vecka tillbaka har mjölken typ försvunnit, från en dag till nästa. Från att pumpa ut 150ml var tredje timme kommer det 20-30ml..jag är själv medveten om att jag blev otroligt stressad den kvällen av saker jag inte kan styra över. (Så tips som sluta stressa behöver ni inte ge...det här kan jag inte ta bort hur mycket jag än vill) Så jag fick än en gång komma på amningsrådgivning och har i flera dagar nu ammat med en tillmatningsprodukt (slang i mungipan så man lurar bebis att mjölken kommer från brösten) Det skulle då stimulera min produktion bättre med närheten än en pump och vårdpersonalen verkar ju tycka att det jävligt viktigt att amma från bröstet av någon anledning...och jag har prövat och prövat och prövat och samma resultat. Det GÅR inte och jag vill inte försöka mer. Mitt barn vill inte, jag vill inte och då går det inte, jag ser inte hur en stressig situation vid bröstet kan vara bättre än en pump?
Min mamma hade samma problem med mig (hennes pappa dog en vecka efter jag föddes) och hon berättade att hon fick en nässpray som satte igång utdrivningsreflexen. Att stressen över sin pappa hade blockat den reflexen på något sätt liksom...kan det vara så enkelt? Kan man "kräva" att få testa eller är den svår att få ut som allt annat verkar vara i eftervården..
Någon med erfarenhet av stress/amning, försvunnen mjölk eller nässprayen?