• _DuVetHon_

Försvunnen mjölk och strul med amning

Jag har en son på 5 veckor, och eftersom han vart för tidigt född och jag hade graviditetsdiabetes blev han tillmatad på neonatalen i tre dygn utan någon möjlighet till amning. När jag jag kom hem pumpade jag igång mjölkproduktionen men grabben nöjde sig inte med den lilla mängden eftersom han redan sitt tredje dygn åt 50ml vid varje mål. Jag har varit på amningsrådgivning flera gånger men det funkar bara inte så jag har pumpat ut mjölk och flaskmatat. Funkar fint och jag är nöjd.

MEN sen en vecka tillbaka har mjölken typ försvunnit, från en dag till nästa. Från att pumpa ut 150ml var tredje timme kommer det 20-30ml..jag är själv medveten om att jag blev otroligt stressad den kvällen av saker jag inte kan styra över. (Så tips som sluta stressa behöver ni inte ge...det här kan jag inte ta bort hur mycket jag än vill) Så jag fick än en gång komma på amningsrådgivning och har i flera dagar nu ammat med en tillmatningsprodukt (slang i mungipan så man lurar bebis att mjölken kommer från brösten) Det skulle då stimulera min produktion bättre med närheten än en pump och vårdpersonalen verkar ju tycka att det jävligt viktigt att amma från bröstet av någon anledning...och jag har prövat och prövat och prövat och samma resultat. Det GÅR inte och jag vill inte försöka mer. Mitt barn vill inte, jag vill inte och då går det inte, jag ser inte hur en stressig situation vid bröstet kan vara bättre än en pump?

Min mamma hade samma problem med mig (hennes pappa dog en vecka efter jag föddes) och hon berättade att hon fick en nässpray som satte igång utdrivningsreflexen. Att stressen över sin pappa hade blockat den reflexen på något sätt liksom...kan det vara så enkelt? Kan man "kräva" att få testa eller är den svår att få ut som allt annat verkar vara i eftervården..

Någon med erfarenhet av stress/amning, försvunnen mjölk eller nässprayen?

• Svar på tråden Försvunnen mjölk och strul med amning
  • Lilla Gs mamma

Jag hade problem med mjölkproduktionen pga stress under sonens första veckor. Jag tillmatade också via slang för att stimulera produktionen och efter två månader kunde jag sluta med ersättningen helt och helamma. Jag kunde aldrig pumpa ut mer än ca 30ml, inte ens när jag helammade, men det berodde nog mest på pumpen - bebisen är mycket mer effektiv...

Jag frågade efter nässprayen, men på BVC sa de att den inte skrivs ut längre? Om du vill helamma finns säkert hopp ändå, men upplever du det som pressande och är nöjd med att flaskmata fungerar ju det lika bra?

• Annelie 76

Sprayen heter Syntocinon och jag tror den finns fortfarande. Den är receptbelagd men man får betala hela kostnaden själv.

Jag har ingen erfarenhet av att mjölken försvinner helt men att det blev stopp i brösten. Troligtvis white spots dvs pluggade mjölkgångar även om jag aldrig såg nåt. Det som hjälpte då (tror jag iaf) var kosttillskott med lecitin.

• emc85

Jag vet inget om sprayen men tycker du att det inte går och du inte vill mer så är det ju bara att gå över till ersättning och fortsätta ge flaska. Då är det bäst att kontakta BVC eller amningshjälpen så du kan få hjälp med att sluta utan att få massa problem med mjölkstockning. Känner du att du vill fortsätta försöka amma och ge bröstmjölk så kontakta organisationen amningshjälpen och hör om de har något tips på vad du kan göra. Det du måste göra är att bestämma dig för vad du vill göra.

• Pimpinellan

Det är svårt få ut med pumpen om man är stressad. Det du kan testa är powerpumpning. 10 minuter ett bröst, 10 minuter det andra. Vila 10 minuter. Samma igen, men 5 minuter per bröst. Vila 10 minuter. 5 minuter på varje. Och prova att bebben ammar. Jag pumpade enbart i 11 veckor, men erbjöd bröstet varje dag. Rätt som det var hajade sonen! Glad

• Ggjjcvk

Jag fick nässpray utskriven. Inga problem i Skåne län. Jag vet inte om det hjälpte för sonen hade dålig sugförmåga. Jag pumpade och flaskmatade i 3 mån, sedan kom suget igång och jag ammade som vanligt efter det. Jag var otroligt tacksam att slippa mecket med flaskorna men pappa saknade flaskmatningen.

• _DuVetHon_

Vi trivs bra med pumpning och flaskor och har gjort det hela tiden. Den som känns viktigt för mig är att det är mjölk han får - inte ersättning. Nu har han ju såklart fått ersättning eftersom min mjölk inte räckt på långa vägar men jag vill ju ha upp mjölkproduktionen igen till det jag hade innan. Min tanke är att nässprayen kanske kunde sätta sprätt på utdrivningen igen och att jag på så sätt kunde få igång pumpningen igen...

Eftersom jag inte kunnat pumpa på en vecka är ju mjölken på tillbakagång så jag behöver ju en starkare utdrivningsreflex igen för att kunna öka mängden..deras tanke var ju att bebisen skulle lösa det vid bröstet men så är ju uppenbarligen inte fallet och jag kan inte för mitt liv förstå hur en arg bebis vid bröstet som bara vrålar för att bröstet är tomt och han inte får bra grepp kan vara mer effektivt än att pumpa. Hela situationen blir ju bara så dålig liksom...

• Lilla Gs mamma

Men suger han inte alls om du tillmatar med slang fäst vid bröstet? Han borde ju inte bli arg om det kommer mat via slangen också?

• Mosaiq

Hade samma problem med min bebis. All stress gjorde att det sa stopp. Vi valde ersättning istället och det är det bästa val vi någonsin gjort. Lugn bebis, lugna föräldrar, lugna nätter.

• _DuVetHon_
    Lilla Gs mamma skrev 2017-09-20 20:19:46 följande:

Men suger han inte alls om du tillmatar med slang fäst vid bröstet? Han borde ju inte bli arg om det kommer mat via slangen också?

Han suger 5-6 sug och sen släpper han och är asförbannad. Det är för stor skillnad mellan den lilla mängden och den han fått genom flaskan förut. Och jag har själv provat att suga genom tillmatningsslangen och flaskan och man behöver jobba betydligt mycket mindre med flaskan så jag förstår honom...

Jag har även testat att mata han lite med flaska och lite med bröstet så han inte ska vara vrålhungrig men det spelar ingen roll hur jag vänder och vrider på det. Testat olika amingspositioner också och det är samma där.
  • möjligt

Själva kontakten hud mot hud kan hjälpa utdrivningen även om bebis inte suger. Så spendera lite extra tid med att gosa ned dig i soffan/sängen med "naken" bebis mot din jalna hud.

Jag förstår att det känns omöjligt att stressa ned bara för att någon säger det men försök hitta ett sätt som hjälper dig. Kanske en promenad i solskenetbutan bebis? Ta ett skönt bad? Kanske få din partner att ge dig en mysig massage? Ta ett glasvin?(och ja enligt rekommendationerna är det helt ok när man ammar, kan tom vara en stor hjälp i en sån här situation)

Att stressa ned är nämligen inte bara för själva amningsstunden även om det naturligtvis behöva då också.

Försök gärna ha bebisen nära när du pumpar men gör sånt som inte är frustrerande utan glatt och mysigt för er båda. Försök trigga den där kärleks/omhändsrtagande känslan som kommer när bebisen ler mot en, det kan att hjälpa utdrivningen

Lycka till!

• Dp141033e

Hej!

Jag flaskmatade dottern i 6 mån och det händer några gånger att mjölken försvann pga. Stress. Då använde jag Amningste från med24 och dubblade mjölkproduktionen!! Efter det drack jag Amningste ofta,varje gång jag pumpade. Att äta fettrik mat och kolhydrater fungerade också mkt bra för mig. Man kan också köpa Fenugreek i kapslar på iherb om man vill. De funkar väldigt bra! Drick mkt vatten minst 8 glass per dag. Pumpar gärna varje 2 timmar och låt inte gå mer än 3 timmar mellan pumpningar i början. Änvänd gärna en dubbelpump och se till att brösttrattarna har bra storlek. Lycka till!

Svar på tråden Försvunnen mjölk och strul med amning