• Nosongunheard

    Gravid, ett vikariat - rättigheter?

    Hej alla!

    Jag och min sambo har äntligen köpt hus och från och med nu känns det som om vårat liv tillsammans börjar på riktigt. Vi har länge diskuterat att vi ska sluta med preventivmedel och ge chansen för ett litet liv när vi väl kommit hit där vi är nu, med hus.

    Jag känner mig dock väldigt orolig. Jag är så lycklig med min sambo och med vårt blivande hus men jag har bara ett vikariat på 25 timmar i veckan som skrämmer mig angående om jag kommer att få fortsätta jobba kvar där eller ej om jag blir med barn.

    Jag har jobbat där sedan maj 2016. Till början bara som extra men nu skriver jag på kontrakt för vikariat varannan månad.

    Vad jag undrar är om någon där ute vet vad jag har för rättigheter som vikariatsanställd?

    Jag är rädd för att när jag berättar att jag är gravid, att min chef då kommer att tilldela mitt vikariat till någon extra anställd som då kommer sluta med att jag inte får komma tillbaka när min ledighet är över? Och att jag då blir arbetslös.

    Kan en arbetsgivare/chef göra på det viset? Eller har jag som vikarie rätt till mammaledighet och fortsätt anställning?

  • Svar på tråden Gravid, ett vikariat - rättigheter?
  • Carambolan

    Avtalar ni månad för månad så har du inte rätt till någonting annat än den period du redan skrivit under för.

  • EpicNurse

    Om du har ett vikariat med slutdatum, vilket det brukar vara, så har arbetsgivaren ingen som helst skyldighet att låta dig komma tillbaka efter föräldraledigheten eftersom ditt jobb hos dom är avslutat.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • nnnnnnnn

    Prata med dem om din anställning, om de har haft behov av dej sedan 2016 och fortfarande har behov av dej så borde du kunna få en fast anställning. Prata med chefen om att du känner att du inte vill hålla på att söka en massa andra jobb då du trivs bra och gärna vill fortsätta jobba där du är. Be chefen att kolla upp om de inte kan fastanställa dej så att du får en trygghet och slipper leta andra jobb. (Andas inte om att du vill få barn, tag bara upp behovet av trygghet och att du trivs bra).
    Så kanske det kommer en lösning?
    Annars är det bara att söka andra fasta jobb,tills du har fått en bättre anställning. Du har ju haft arbete i flera år utan avbrott så du har ju erfarenhet och referenser.

    Skillnad i FP om du har 100% fast tjänst, jämfört med ca 60% vikariat som kanske inte förlängs är enorm! Och med lite flyt så kan du även förhandla upp lönen när du fastanställs.

Svar på tråden Gravid, ett vikariat - rättigheter?