• Anonym (Regular gurl)

Han vill ses lite & jag vill ses mycket

Skriver här för att få lite input och rensa mina tankar.

Har haft ett förhållande med min pojkvän i 1,5 år. 
    Vi är ganska olika som personer, inte minst på det plan att vi ser olika på ett förhållande. Han behöver mycket egentid (vilket han själv har sagt), för att inte känna sig instängd osv. Självklart förstår jag att han behöver egentid, det behöver ju alla, men jag tycker att det är för mycket. Han vill umgås 1 (max 2) dagar i veckan med mig, då vi är med varandra under dagen och sover tillsammans för att skiljas åt nästa dag. De andra dagarna jobbar han och vill ta det lugnt och vara ensam hemma, eller så umgås han med sina vänner, tränar eller hälsar på sin familj. Oftast är det något av det. Det är ju såklart normala saker som många människor gör och det ska man såklart också få göra, men jag tycker inte att hans syn på ett förhållande passar mig. 

Jag vill ha ett förhållande där man ses mycket (absolut inte heela tiden) men mycket. Jag vill vara nära mer än jag vill vara utan, så att säga. Att ses 1 eller 2 dagar i veckan är på tok för lite för mig och det är inte det att jag inte har andra saker att sysselsätta mig med på fritiden, för det har jag. Ibland umgås jag med mina kompisar och jag brukar också hälsa på mina föräldrar, jag tränar också mycket. Skillnaden är väl att jag aldrig har prioriterat det över mitt förhållande. 
    Jag behöver mycket närhet och umgänge för att inte tröttna på min partner. Vill min partner bara umgås ibland när det passar honom, så lessnar jag till slut.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Han vill ses lite & jag vill ses mycket
  • That girl

Som du säger så är ni helt enkelt för olika, ni passar inte ihop.
    Inget fel att vara som han eller du är, men för att vara ärlig så passar inte hans stil ett förhållande. Det hade säkert funkat med en person som också vill vara ensam mycket, men inte med en person som du - som vill ses ofta. Just nu blir det obalans i ert förhållande. Ni ses när det passar honom och det är väl han nöjd med, men du är inte nöjd. Det kommer inte att hålla i längden, därför föreslår jag att du pratar med honom om detta och frågar om han kan tänka sig att kompromissa på något sätt, annars får ni nog göra slut.

Han behöver sin egen mängd egentid och det är inget du kan göra något åt. Ingen idè att försöka pusha honom, det får honom bara att känna sig obekväm och kvävd. Å andra sidan ska inte du behöva leva med en person som knappt vill ses och när ni väl ses så är det när det passar honom. Förstår att det tråkar ut dig till slut. Vad är liksom meningen med ett förhållande om man knappt ses? 

Om ni kan komma fram till någon kompromiss så kanske det kan funka, men då måste ni båda vilja det. Inte roligt om det bara är du som vill det. Eller så får ni tyvärr göra slut med varandra och så får du chansen att hitta någon som delar din syn på ett förhållande. Passar nog bättre. :)

Lycka till!

• Anonym (L)

Jag hade lämnat. Behöver också mycket närhet och umgänge med den jag har ett förhållande med, annars kan jag lika gärna vara singel. Jag hade känt mig bortprioriterad i din sits. Eftersom att du verkar känna likadant så råder jag dig också att lämna.

Man passar inte ihop med alla, helt enkelt. Bara att inse, hur ont det än gör.

• Anonym (Lise)
    Anonym (Regular gurl) skrev 2017-09-20 22:40:42 följande:

Skriver här för att få lite input och rensa mina tankar.

Har haft ett förhållande med min pojkvän i 1,5 år. 
    Vi är ganska olika som personer, inte minst på det plan att vi ser olika på ett förhållande. Han behöver mycket egentid (vilket han själv har sagt), för att inte känna sig instängd osv. Självklart förstår jag att han behöver egentid, det behöver ju alla, men jag tycker att det är för mycket. Han vill umgås 1 (max 2) dagar i veckan med mig, då vi är med varandra under dagen och sover tillsammans för att skiljas åt nästa dag. De andra dagarna jobbar han och vill ta det lugnt och vara ensam hemma, eller så umgås han med sina vänner, tränar eller hälsar på sin familj. Oftast är det något av det. Det är ju såklart normala saker som många människor gör och det ska man såklart också få göra, men jag tycker inte att hans syn på ett förhållande passar mig. 

Jag vill ha ett förhållande där man ses mycket (absolut inte heela tiden) men mycket. Jag vill vara nära mer än jag vill vara utan, så att säga. Att ses 1 eller 2 dagar i veckan är på tok för lite för mig och det är inte det att jag inte har andra saker att sysselsätta mig med på fritiden, för det har jag. Ibland umgås jag med mina kompisar och jag brukar också hälsa på mina föräldrar, jag tränar också mycket. Skillnaden är väl att jag aldrig har prioriterat det över mitt förhållande. 
    Jag behöver mycket närhet och umgänge för att inte tröttna på min partner. Vill min partner bara umgås ibland när det passar honom, så lessnar jag till slut.

Vad tycker ni?

Jag är en person med rätt stort behov av egentid, men jag tycker att bara ses 1 (max 2) dagar i veckan med sin pojkvän tycker jag låter väldigt lite. Jag skulle nog föredra en fördelning som var mer typ 4 dgr tillsammanstid,  3 dgr egentid. Alltså inget exakt så, men på ett ungefär.

Skulle det gå för honom att kompromissa lite och göra så att du blir lite mer inkluderad i i hans liv, t.ex att ni umgås med era vänner/era familjer tillsammans ibland? Kanske att ni tränar tillsammans nån gång i månaden? Eller att ni ses en stund bara på kvällen i veckorna, och kanske äter middag tillsammans eller så, och sen går du hem till ditt och han får resten av kvällen att vara ensam och ta det lugnt.

Hoppas att ni kan hitta en medelväg mellan det du trivs med och det han trivs med.
  • Anonym (Ungkarls-liv)

Han försöker sig på att leva nåt slags oberoende ungkarls-liv, där han får råda helt över sig själv och kan släpps in dig "en sjundedel" av hans liv...

Nej, jag hade aldrig accepterat det. Och jag hade inte ens försökt ändra på honom. Han vill ha det så, det är tydligt.

Jag tror tyvärr att ditt bästa scenario är att göra slut och vara ärlig om anledningen. Om han sen verkligen är angelägen om att förändra sitt liv och släppa in dig för en riktig relation, så kommer han höra av sig. Inom kort.

Så länge ska du fokusera på dig själv. Och att dejta andra som vill samma som du.

If you love someone - set them free...

• Anonym (jj)

Oavsett om man vill eller inte vill träffas mycket el lite så hänger det ju även på hur vardagen ser ut annars samt om man bor nära eller långt ifrån varandra. 
    Har man behov av mycket ensam tid samtidigt att man ska hinna och orka med jobb och vänner/familj mm,så är det inte lite att träffas 1-2 dagar vecka.
    Eller menar folk på allvar att man ska lägga ner sina vänner och familj för att umgås med sin flick/pojkvän halva veckan? 
    Själv har jag ingen pojkvän just nu och jag undrar hur sjutton jag skulle hinna med det den dagen som jag har det. Jobbar varierande tider, har barn, samt så behöver jag vara för mig själv ibland utan krav att måste umgås med någon. 
    Inga problem att träffas och umgås med någon nästan var dag ifall man är utan jobb, inte har någon familj eller vänner. 

• Anonym (L)
    Anonym (jj) skrev 2017-09-21 11:39:36 följande:

Oavsett om man vill eller inte vill träffas mycket el lite så hänger det ju även på hur vardagen ser ut annars samt om man bor nära eller långt ifrån varandra. 

Har man behov av mycket ensam tid samtidigt att man ska hinna och orka med jobb och vänner/familj mm,så är det inte lite att träffas 1-2 dagar vecka.

Eller menar folk på allvar att man ska lägga ner sina vänner och familj för att umgås med sin flick/pojkvän halva veckan? 

Själv har jag ingen pojkvän just nu och jag undrar hur sjutton jag skulle hinna med det den dagen som jag har det. Jobbar varierande tider, har barn, samt så behöver jag vara för mig själv ibland utan krav att måste umgås med någon. 

Inga problem att träffas och umgås med någon nästan var dag ifall man är utan jobb, inte har någon familj eller vänner. 

Men snälla människa.. var har ts skrivit att man ska lägga ner sina vänner och familj? Hon har ju varit extra tydlig med att påpeka att han sjävklart ska få umgås med andra också. Suck!

Vissa människor har behov av mycket egentid, ja, men varför blir man då tillsammans med en person som man vet inte känner likadant?! Det blir ju liksom obalans i förhållandet om den ena vill ses mycket medan den andra behöver mer tid ifrån.

Att ses 1 eller 2 dagar i veckan är för de flesta alldeles för lite när man har ett förhållande. Har man inte tid med ett förhållande så ska man inte ha ett, eller så får man prioritera om i sin kalender och se till att förhållandet inte blir lidande! Punkt slut.
  • That girl

Absolut kan man ha mycket i sitt liv som gör att man inte kan/orkar ses oftare än ca 1-2 gånger i veckan, men då kanske man inte ska inleda ett förhållande när man ändå bara kommer göra sin partner besviken. Eller så är man tydlig och uppriktig redan då man börjar dejta och säger att man inte kan eller orkar ses så ofta så kan personen avgöra redan då om den ska stanna eller gå.

Det handlar inte om att välja bort varken det ena eller det andra. Handlar snarare om prioritering. Man har tid med det mesta, det handlar bara om att man prioriterar det som är viktigast för en. Med andra ord så tror jag inte att ts pojkvän har så värst starka känslor för henne.
  • Anonym (H)
    Håller med
  • Anonym (man)

Håller med andra som skrivit, han verkar vilja äta kakan och ha den kvar, fortsätta leva singelliv och ha ett förhållande "on demand", lite när det passar in i hans schema och prioriteringar. Han är helt enkelt inte redo att släppa singellivet än.

Ni är väldig inkompatibla vad gäller syn på förhållande och vad ni vill med det. Finns fler män i världen, släpp och gå vidare.

• Anonym (jj)
    Anonym (L) skrev 2017-09-21 12:25:03 följande:
    Men snälla människa.. var har ts skrivit att man ska lägga ner sina vänner och familj? Hon har ju varit extra tydlig med att påpeka att han sjävklart ska få umgås med andra också. Suck!

Vissa människor har behov av mycket egentid, ja, men varför blir man då tillsammans med en person som man vet inte känner likadant?! Det blir ju liksom obalans i förhållandet om den ena vill ses mycket medan den andra behöver mer tid ifrån.

Att ses 1 eller 2 dagar i veckan är för de flesta alldeles för lite när man har ett förhållande. Har man inte tid med ett förhållande så ska man inte ha ett, eller så får man prioritera om i sin kalender och se till att förhållandet inte blir lidande! Punkt slut.
    Frågan är bara när ska man kunna umgås med sina vänner och familj om den man är tillsammans med kanske vill ses halva veckan? Man träffar ju iaf sin partner varje vecka. Sina vänner och familj kanske kan gå flera veckor i värsta fall. Så nej att ses tex varje helg är inte för lite i jämförelse, i varje fall om man tycker att sina vänner och familj är viktiga att ha i sitt liv. 

Fast alla tycker ju olika och inte konstigt då att vissa kanske tappar de få vänner man har. 
    That girl skrev 2017-09-21 12:54:35 följande:
    Absolut kan man ha mycket i sitt liv som gör att man inte kan/orkar ses oftare än ca 1-2 gånger i veckan, men då kanske man inte ska inleda ett förhållande när man ändå bara kommer göra sin partner besviken. Eller så är man tydlig och uppriktig redan då man börjar dejta och säger att man inte kan eller orkar ses så ofta så kan personen avgöra redan då om den ska stanna eller gå.

Det handlar inte om att välja bort varken det ena eller det andra. Handlar snarare om prioritering. Man har tid med det mesta, det handlar bara om att man prioriterar det som är viktigast för en. Med andra ord så tror jag inte att ts pojkvän har så värst starka känslor för henne.
    Klart att han kan ha starka känslor för henne. Men om hon vill träffas oftare så har hon ju valet att hitta någon annan som inte har de behoven som han har.

Svar på tråden Han vill ses lite & jag vill ses mycket