• Lussen

    Få 3 åringar att somna i egen säng

    Hej jag har en liten fundering och skulle vilja ha lite tips!

    Vår 3åring har svårt att sova i egen säng.

    Han säger alltid att han vill mysa, så det handlar mest om att han tycker det är mysigt att sova med oss. Men det börjar bli trångt i sängen och han rör på sig jätte mycket vilket gör att jag sover dåligt.

    Vi har alltid lagt oss bredvid honom i hans säng för att han velat de i hans rum, sen kommer han in till oss på natten och då brukar vi följa med han in till hans rum så somnar han om där om vi ligger bredvid. Men han kan komma flera gånger per natt bara för att få mysa.. Så vi ställde in hans säng i vårat sovrum för att vi inte orkade springa upp flera gånger. Men det gör inte saken bättre fast hans säng står precis bredvid våran säng. Vi har nu slutat ligga bredvid i hans säng och håller nu bara handen och det går bra vid läggning. För att han kanske skulle ha lättare att somna om själv om han vaknade på natten. Men om han vaknar på natten kryper han upp i våran säng och det blir jätte trångt så vi brukar bära ner han i hans säng och säga att vi kan hålla handen. Och det funkar nu.

    Så vad tror ni? Fortsätta som vi gör eller ändra något?

    Vi har han varannan vecka så hemma hos hans mamma sover dom tillsammans i sängen, så jag tror de kan vara problemet till att han inte vill sova i sin säng för det är annorlunda vid oss..

  • Svar på tråden Få 3 åringar att somna i egen säng
  • Lena

    Var det länge sen ni började med varannan vecka? I början är det inte konstigt om han behöver extra mys.

  • Lussen

    Jag kom in i bilden när han var 1år och han är nu tre. Så dom har haft varannan vecka sen han var cirka 9 månader. Så det beror inte på det.

  • Lussen

    Även om sambon skulle sova i mitten så blir det väldigt trångt då vi lär bulla upp med kuddar så han inte ramlar ur och då blir det trängre. Och både jag och sambon är överens om att vi vill att barnen ska sova i egna sängar. Vi fick en liten för 8 månader sedan och vi har samsovit en sväng i början allihopa då jag ammade men nu när den lilla börjar ta mer plats i sängen också så vill vi att båda barnen sover i egna sängar. Den lilla gör det men inte den stora fast hans säng står precis bredvid våran..

    Och vi vill inte att dom ska sova med oss ju äldre dom blir utan att så småningom att båda barnen ska kunna sova i egna sängar i egna rum..

    Men kanske blir svårt om det är annorlunda på det andra stället hos sin mamma där han är varannan vecka..

  • Lena

    Har ni en bebis så är det inte så konstigt han vill ha lika mycket närhet som bebisen.

    Ni behöver inte bulla upp så en treåring inte trillar ut om ni har en normalhög säng.

  • nuförstärkerbarnetsotrygghet

    Allt ni gör med ert curlande är att öka barnets otrygghet ,barn behöver inte vara fastklistrande  24 timmar om dygnet .Här sover vi i våra egna sängar vi har trygga och självständiga barn, brorsan har samma curling teknik som ni hans barn kissar i sängen och är allmänt otrygga 

    Sluta dalta ihjäl ungen för helvete 

  • Lena

    Man curlar inte för man get barnen den trygghet de behöver, man stärker dem!

    Man pushar barnen att testa saker och känna sig trygga i sig själva men välkomnar dem om de behöver en varm famn.

  • nuförstärkerbarnetsotrygghet
    Lena skrev 2017-09-21 13:59:43 följande:

    Man curlar inte för man get barnen den trygghet de behöver, man stärker dem!

    Man pushar barnen att testa saker och känna sig trygga i sig själva men välkomnar dem om de behöver en varm famn.


    Man stärker deras otrygghet ja det stämmer , varför tycker du det är bra med otrygga barn vars föräldrar har lärt dom att natten är farlig? 
  • nuförstärkerbarnetsotrygghet
    Lena skrev 2017-09-21 13:59:43 följande:

    Man curlar inte för man get barnen den trygghet de behöver, man stärker dem!

    Man pushar barnen att testa saker och känna sig trygga i sig själva men välkomnar dem om de behöver en varm famn.


    Har du svårt med läsningen? ungen måste vara fastklistrad dygnet runt annars känner han sig inte trygg, typiskt barn till föräldrar som har stärkt barnets otrygghet genom att besvara barnets rädslor ,detta barn är allt annat än tryggt och det är pga barnet är sönder kramat 
  • nuförstärkerbarnetsotrygghet
    Lena skrev 2017-09-21 13:59:43 följande:

    Man curlar inte för man get barnen den trygghet de behöver, man stärker dem!

    Man pushar barnen att testa saker och känna sig trygga i sig själva men välkomnar dem om de behöver en varm famn.


    Men du anser väl också att man ska amma ungarna tills dom är 35? 
  • Lena

    Han känner sig antagligen bortvald för att de har fått en bebis så han får mindre tid. Då kan man behöva visa att storasyskonet är lika viktigt fortfarande, det går över med tiden.

    Jag kan ge närhet på andra sätt än amning men jag anser man ska ge barnet närhet när det är 35 med om barnet vill ha och behöver det.

  • nuförstärkerbarnetsotrygghet
    Lena skrev 2017-09-21 14:11:03 följande:

    Han känner sig antagligen bortvald för att de har fått en bebis så han får mindre tid. Då kan man behöva visa att storasyskonet är lika viktigt fortfarande, det går över med tiden.

    Jag kan ge närhet på andra sätt än amning men jag anser man ska ge barnet närhet när det är 35 med om barnet vill ha och behöver det.


    Man är inte barn när man är 35 , jag är 34 jag har egna barn

    Man ska absolut ge barn närhet och trygghet , MEN man kan också lära barn att man sover i sin egen säng och att det inte finns nåt att vara rädd för, mörkret är INTE farligt och vi föräldrar kommer vara kvar även när gryningen gryr 

    Det är en enorm skillnad på att ge trygghet när barnet behöver det och ge så mycket trygghet och kramar att barnet inte kan funka själv 
  • Lena

    Jag är 38 och har barn själv men är även mina föräldrars barn och de finns där för stöd om jag behöver det.

    Så länge man uppmuntrar barnet att testa saker och låter det testa saker det vill kommer det inte bli ett problem.

  • Lussen

    Nu kommer dessa pekpinnar igen. Jag sökte efter tips och jag lyssnar på min sons behov men jag vill få en lösning så vi alla sover bättre och han i egen säng utan krångel. Och det har inget med lillasyster att göra för det var precis likadant innan hon föddes och dessutom första tiden när vi kom hem på BB samsov vi alla men sen när barnen började ta med plats så fick BÅDA barnen börja sova i egna sängar. Så lika mycket närhet som lillasyster får han. Skulle lillasyster vilja äta mer en natt och sova med oss så får han också göra set såklart. Förstår inte hur vissa kan vara så elaka når jag bara söker råd.. Ska aldrig mer skriva i en sån här tråd :(

  • Lussen

    Och att han får mindre tid än syrran är fel, kan säga att han får mest tid då jag ibland känner att den lilla knappt får någon tid alls. Så att han är bortglömd stämmer inte.

Svar på tråden Få 3 åringar att somna i egen säng