• Anonym (pension)

Efterlevandeskydd för pension?

Gäller efterlevandeskyddet endast tjänstepension och hur mycket förlorar man på att ha det? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Efterlevandeskydd för pension?
  • Anonym (pension)
    Anonym (J) skrev 2017-09-21 19:31:33 följande:

Läs här:

www.pensionsmyndigheten.se/monicas-pensionsblogg/monicas-pensionsblogg/har-du-efterlevandeskydd-pa-din-tjanstepension

Själv har jag valt bort familjeskydder och har livförsäkringar istället. Återbetalningsskydder tar jag bort när jag närmar mig pension eftersom arvsvinster bara går tillbaka till spararna som är lika gamla som de som dör ur systemet.

Jag förstår inte riktigt varför du skulle ta bort återbetalningsskyddet när du närmar dig pension? Just nu har du det och får inga arvsvinster men kommer att ta bort det när du närmar dig pension och börja ta ut arvsvinster? 
  • Anonym (J)
    Anonym (pension) skrev 2017-09-21 20:40:39 följande:

Jag förstår inte riktigt varför du skulle ta bort återbetalningsskyddet när du närmar dig pension? Just nu har du det och får inga arvsvinster men kommer att ta bort det när du närmar dig pension och börja ta ut arvsvinster? 

Jag är 50 år nu. Det är få 50-åringar som dör så det är lite arvsvinster. Så jag tjänar väldigt lite på att ta bort arvsvinster/återbetalningsskydd. Dessutom har jag fortfarande barn att försörja.

När jag går i pension vid typ 65 år är kidsen stora och klarar sig själva. Dessutom dör betydligt fler 65-åringar än 40-åringar, så arvsvinsterna är att räkna med. Det kommer höja tjänstepensionen kanske 10%.

Beslutet är dock lite mer komplext än så. Jag får tjänstepension från flera håll och kommer ta ut den på olika tider och kanske behålla å-skydd på någon. Det beror också lite på hur mycket kapital jag kommer ha och om jag när det väl är dags tycker att pensionen är helt ok och verkligen inte tycker jag behöver de extra 10 procenten.
  • Anonym (J)

Det dör fler 65-åringar än 40-åringar ska det stå :)

• Anonym (J)

50-åringar! Kletfinger på mobilen...

• Anonym (pension)

Ok, jag verkar ha missförstått vad efterlevandeskyddet är för något. Trodde att det användes för att när den ena avlider så kan det andra få pengarna tillsammans med sin egen pension. Alltså jag hade uppfattat det som att det är viktigt att ha när man är äldre (eftersom de flesta dör som äldre, pensionärer). 

• Anonym (J)
    Anonym (pension) skrev 2017-09-21 21:41:51 följande:

Ok, jag verkar ha missförstått vad efterlevandeskyddet är för något. Trodde att det användes för att när den ena avlider så kan det andra få pengarna tillsammans med sin egen pension. Alltså jag hade uppfattat det som att det är viktigt att ha när man är äldre (eftersom de flesta dör som äldre, pensionärer). 

Jo men så är det ju! Återbetalningsskydder gör att förmånstagare får pengarna om man dör men inte som sin pension. De betalas ut under x antal år. Det förutsätter att man har en förmånstagare. Alla är inte gifta, har sambo eller barn. Att ta bort återbetalningsskyddet förstärker din egen pension och ska ställas mot om man har en partner och den övriga ekonomiska situation. Vi får se hur jag gör. Det hänger på situationen då.
Svar på tråden Efterlevandeskydd för pension?