• Miss H

lögner till barn

Min brorsons (11 år) mamma har sagt lögner till min brorson om hans pappa som gör nu att han vill inte träffa sin pappa. Jag ringde min brorson idag för att kolla hur läget var eftersom han inte har varit hos sin pappa i nästan 2 månader pga att hans mamma inte tillåter det. Han sa att han inte vill vara eller prata med någon av hans pappas familj för att vi alla ljuger. Jag blev så klart helt förkrossad eftersom jag har har en djup o nära relation till honom och sen säger han detta. Jag vet ju att detta är för att han inte mår bra men jag vet inte hur jag ska bete mig gentemot honom, vad är det bästa jag kan göra nu? Hur ska jag tackla detta, vad kan jag göra för att min relation med honom inte ska försvinna?

• Svar på tråden lögner till barn
  • Anonym (Hanna)

Vadbgör pappan? Vad du kan göra beror väl lite på hur pappan hanterar situationen.

Men bortsett från det, om nu pojken helt och hållet tar avstånd från dig så är väl det du kan göra att försöka upprätthålla en ensidig kommunikation så att du finns kvar och är lätt att kontakta. Skicka ett sms och tala om att du alltid finns där om han ångrar sig och oavsett vad som händer med pappan ( du skulle ju också kunna lägga till att du helt ställer dig utanför konflikten mellan pappa och son och är "neutral" om det känns möjlugt för dig))

Sen skickar du vykort/ mejl nån gång ibland, en liten julklapp, födelsedagspresent osv.

• Tow2Mater

Men kontra med att ni inte ljuger. Prata med honom. Vad exakt anser han ni ljuger om? Be honom detaljera. Sen visa honom att det ju inte alls är sant, om det nu är så?

• Miss H

Jo, jag skickar sms lite då och då och talar om för honom att jag finns här. Det är väldigt komplext och jag vill inte skriva om det här vad det är som händer. Men man känner sig så hjälplös när man inte har kontrollen. Han har ju fått höra att hela vår familj ljuger... Men sanningen kommer att komma fram en dag, det vet jag, och då kommer många saker att slängas upp och ner för honom och då kommer jag att vara där igen för honom, som alla andra gånger. Jag vet att den dagen kommer, men just nu känns det liksom hopplöst. Vill bara rusa till honom och krama honom så hårt att han spricker. Men som läget är nu så tror jag inte det är bra att göra det (andra saker är i rullning) utan får hålla mig till sms lite då o då. Han får inte tro en sekund att jag "släpper" honom... jag kommer alltid finnas där.

• Anonym (Hang in there)

När ens mamma ser en djupt i ögonen och förnekar verkligheten eller gör om den...det är det värsta som finns. Det skapar kaos.

Hur gammal är han?

Håll ut och finns där.

Svar på tråden lögner till barn