• Sörmlandsgravid

Dödsskräck, brun flytning vecka 12

Är gravid med första barnet och är i vecka 12+2 nu. Tidigare i veckan var vi på UL och allt såg finfint ut.

Dagen efter kräktes jag dock så mycket att jag höll på att kvävas. Andades in galla och fick ingen luft, trodde jag skulle kvävas innan sambon hörde vad som hände och kom springande och hjälpte till. Senare under dagen fick jag en liten ljusbrun/gulaktig tjockare flytning.

Nu några dagar senare har symptomen avtagit något - mår knappt illa längre men har fortfarande ömma bröst och växtvärk+ligamentkänningar i magen.

Är SÅ himla orolig att fostret dog därinne när jag knappt fick luft! Kan det hända?

Jag vet att det kan vara normalt att symptomen försvinner lite denna vecka men ändå... Borde det märkas mer om fostret dör såhär sent?

• Svar på tråden Dödsskräck, brun flytning vecka 12
  • Snuttis2

Missfall är vanligt främst fram till v 12! Du har passerar den mest kritiska perioden men det är omöjlig att säga hur det står till i magen ! Jag ser det som osannolikt att händelsen du beskriver skulle orsaka ett missfall . Du jan ha tagit i så du spräckt något lite blodkärl då de är mer sköra under graviditeten , brunt betyder ju gammal blödning och inte aktiv blödning vilket är bra.

Om du känner en stor oro så betala för ett ultraljud , det brukar inte kosta många hundralappar. Har själv drabbats av flera missfall varav ett MA som upptäckts på kontroll . Tyvärr minskar inte oron, för mig var den tillbaka dagen efter varje kontroll ändå .

Mer sannolikt att du väntar barn än missfall (ca 1%)?

Nu går du in i spökveckorna fram till v 18-20 så symtom kommer o går! Jag kände mig inte gravid över huvudtaget under den perioden men såg en frisk pojke på ultraljudet i v 20!

Lycka till jag hoppas det går bra!

• EpicNurse

Nej man får inte missfall om man så håller andan i två minuter.

Antagligen sprack ett lite kärl i slidan/på tappen när du spände dig när du kräkte.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Sörmlandsgravid

Tack för era svar! Det känns lugnande

Har haft MA tidigare i vecka 7, tänkte denna gången att bara jag kommer till vecka 13 kommer jag slappna av, vilket jag tydligen inte alls gjort :-/

Har tid för KUB nästa vecka så jag ska försöka släppa oron..

Svar på tråden Dödsskräck, brun flytning vecka 12