• JSz
    Äldre 22 Sep 18:46
    3331 visningar
    2 svar
    2
    3331

    Multicystisk njure....

    Startar denna tråd med förhoppning att få kunna prata med någon/några som varit med om eller är i samma sits som jag.

    Fick för några dagar sen se vår lilla bebis på rul och den såg pigg och nöjd ut och rörde sig för fullt vilket var härligt att se! Men vi fick även reda på att bebins ena njure tyvärr är multicystisk och ej fungerande. Den andra fungerar fint! Men det gjorde ont i hjärtat att veta att ens barn inte kommer födas med samma förutsättningar som man hoppats på! Är tacksam att allt annat såg jättebra ut än sålänge och att efter lite egen forskning så verkar det inte livshotande och jag vet att man kan klara sig fint med bara en njure! :)

    Är det några andra som går igenom samma sak i graviditeten just nu eller några föräldrar som kanske kan dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper! Vore hemskt tacksam!

    Kram från en orolig mamma!

  • Svar på tråden Multicystisk njure....
  • mamma till lilla v
    Äldre 24 Jan 11:13
    #1

    Hej!
    Jag läste ditt inlägg idag och kanske är det lite sent att svara, men jag gör det ändå Är din lilla bebis född redan..?
    Vi var i samma situation som du för drygt ett år sedan, när det upptäcktes att vår bebis hade en stor multicystisk dysplastisk njure. Allt annat såg dock bra ut och den andra njuren var normal. Det var en orolig tid innan hon föddes, särskilt som den multicystiska njuren var ovanligt stor, men vår lilla flicka föddes helt frisk! Hon är nu 9 månader gammal och har hittills inte haft några besvär av den multicystiska njuren och njurfunktionen är helt normal, eftersom den friska njuren gör jobbet för två. Det enda som märks är att hon är lite extra rund om magen och det har varit en utmaning att hitta bekväma byxor Vad jag förstår är det vanligt att den multicystiska njuren så småningom börjar minska i storlek. Det har ännu inte hänt för vår dotter, så vi fortsätter att gå på ultraljudskontroller. 
    Jag hoppas att allt går bra även för dig och din lilla bebis!

  • JSz
    Äldre 24 Jan 13:23
    #2
    mamma till lilla v skrev 2018-01-24 11:13:47 följande:

    Hej!

    Jag läste ditt inlägg idag och kanske är det lite sent att svara, men jag gör det ändå Är din lilla bebis född redan..?

    Vi var i samma situation som du för drygt ett år sedan, när det upptäcktes att vår bebis hade en stor multicystisk dysplastisk njure. Allt annat såg dock bra ut och den andra njuren var normal. Det var en orolig tid innan hon föddes, särskilt som den multicystiska njuren var ovanligt stor, men vår lilla flicka föddes helt frisk! Hon är nu 9 månader gammal och har hittills inte haft några besvär av den multicystiska njuren och njurfunktionen är helt normal, eftersom den friska njuren gör jobbet för två. Det enda som märks är att hon är lite extra rund om magen och det har varit en utmaning att hitta bekväma byxor Vad jag förstår är det vanligt att den multicystiska njuren så småningom börjar minska i storlek. Det har ännu inte hänt för vår dotter, så vi fortsätter att gå på ultraljudskontroller. 

    Jag hoppas att allt går bra även för dig och din lilla bebis!


    Hej!

    Grattis till din dotter och att hon är frisk, och att den friska njuren fungerar som den ska! :)

    Tack för ditt svar :) skönt att höra från någon som fått sitt barn och veta lite hur de ser ut idag:)

    Ingen bebis ännu för min del, men förhoppningsvis om kommer bebis om två veckor! :)

    Vi känner absolut inte samma oro som vi gjorde tidigare när man först fått beskedet. Har träffat så bra läkare som förklarat allt väl och har haft bra uppföljning :)

    Ja precis hippas din dotters cystor minskar snart, hat också fått förklarat att de minskar med tiden :) nu har vårt barns cystiska njuren stannat i tillväxten så får vi se sen efter barnet är fött hur mannhår vidare :)

    Lycka till oC tack för ditt svar! :)
Svar på tråden Multicystisk njure....