• Anonym (123)

Inkompetent kollega... men bara jag som tycker det

På min arbetsplats är vi 15 anställda. Det är olika avdelningar och i min är vi 4 st inklusive min arbetsledare.

I 2 år har det jobbat en person där som är fullständigt värdelös när det kommer till jobbet. Vi har samma position han och jag, men jag har jobbat ca 1 år längre än honom.

Till att börja med är han inkompetent. Han har utbildning, men det hade man inte gissat. Så fort han stöter på minsta motgång i något problem han ska lösa så kommer han och frågar mig. Han försöker inte ens själv. Han klarar inte av saker jag har visat säkert 40 gånger (inte överdrivet).
    Nu för tiden säger jag oftast att jag inte hinner hjälpa honom, även om jag gör det. Dock så blir man ju ändå avbruten i det man höll på med och det tar ju en stund att komma igång igen. 

Vi har beredskap veckovis och när det är hans vecka så ringer han mig bokstavligen minuter efter ett larm har gått. Han kan verkligen inte tänka utan att någon håller honom i handen. Har slutat svara när han ringer.

I början var jag snäll då jag trodde han var osäker och inte ville göra fel. Har också haft perioder där jag varit snäll i tron om att det ska bli bättre. Men nu orkar jag verkligen inte mer.

Vill inte ens tänka på hur mycket pengar han har kostat företaget, både i arbetstid och för att kunder blir lidande av hans inkompetens. För bara nån månad sen så hjälpte han glatt en konkurrent till oss att ta en av våra stora kunder.

Har försökt prata med mina chefer och ledningen flera gånger, utan gehör. De verkar nöjda med honom. 

Han är även en väldigt jobbig människa privat, skriker och stojjar och tror att alla tycker att han är rolig. Jag undviker numera saker som AW och gemensamma luncher, då jag inte orkar med honom.

Nån som känner igen sig? Hur hanterar ni sådana personer?

• Svar på tråden Inkompetent kollega... men bara jag som tycker det
  • Tow2Mater

Man slutar helt enkelt hjälpa. Låt dem ta allt själva, och låt det braka ihop när de inte klarar det. Forst då kommer cheferna att reagera.

• Anonym (456)

Gud det låter som om du och jag är lite lika.

Jag har så satans svårt att inte ta ansvar för andra som inte sköter sig. Stark ansvarskänsla gentemot arbetsplatsen, cheferna etc etc. Det innebär en massa obetalt merarbete och visst är jag uppskattad som medarbetare men det syns ju inte i lönekuvertet direkt...

Det är svårt men du måste helt enkelt sluta. Sluta svara i telefon när han ringer på helgerna. Sluta rädda honom. Han kommer tycka att du är jätteotrevlig och det kommer att vara svinjobbigt. Om du är modig kan du förklara att du helt enkelt inte kan hjälpa honom på helgerna längre. Han måste få utrymme att göra bort sig för att alla andra ska ha chans att upptäcka att han är en sopa.

• Anonym (123)

Ja jag nästan går och hoppas att han ska fucka upp stort.

• Anonym (Utbränd)

Min man hjälper till i alla krokar på jobbet alltid och är nu utbränd de lux. Sluta hjälp denna energitjuv och låt honom falla på eget grepp. Han har garanterat tagit sig fram med den här strategin "hjälp mig" även under utbildningstiden och kompenserat sin oförmåga genom att vara rn inställsam smilfink och clown.

• Aniiee

Sluta hjälpa honom. 

Tyvärr kan det gå ut över dig, särskilt om han är en glappkäftig typ, så här är mitt förslag:

Nästa gång han kommer med något - hjälp honom, och för in tillfället i en logg.
    Nästa gång han kommer med samma grundproblem, så neka honom hjälp. För även in detta i en logg.
    Neka honom 9 gånger innan du hjälper igen (logga varje gång)

kommer han med ett annat grundproblem så gör detsamma.

Osv. Varje gång han fått hjälp ytterligare en gång så utöka tillfällena efteråt som du nekar honom hjälp med 2.

Spela gärna in när han kommer och vill ha hjälp.

varför jag tycker du ska göra så är för att du inte ska hamna i klistret om han springer till chefen och klagar.

Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • Steven01

Det är naturligtvis inte så mycket som du beskriver det. Du ser inte riktigt klart på situationen då du dels är kvinna men också det att du är irriterad på honom.
    Men, varför är detta ett problem för någon annan än dig själv? Det kommer inte blir någon ändring om du inte på ett trovärdigt sätt kan påvisa att du inte hinner med dina atbetsuppgifter pga kollegan. Som det är nu misstänker jag att din chef mest tycker att du är gnällig.

• Anonym (123)
    Steven01 skrev 2017-09-22 23:00:34 följande:

Det är naturligtvis inte så mycket som du beskriver det. Du ser inte riktigt klart på situationen då du dels är kvinna men också det att du är irriterad på honom.
    Men, varför är detta ett problem för någon annan än dig själv? Det kommer inte blir någon ändring om du inte på ett trovärdigt sätt kan påvisa att du inte hinner med dina atbetsuppgifter pga kollegan. Som det är nu misstänker jag att din chef mest tycker att du är gnällig.

Varför tror du att jag är kvinna?

Och VAD "är naturligtvis inte så mycket" som jag beskriver?

Det är inte ett problem för någon annan (förutom att han kostar oss pengar då). De andra verkar ju tycka om honom.

Tror inte min chef tycker jag är gnällig. De gånger jag har tagit upp det har varit på tex medarbetarsamtal eller liknande möten.
  • Anonym (Svea)

Va? Varför gör du inte ditt jobb för företaget och hjälper kollegan?

• Anonym (123)
    Anonym (Svea) skrev 2017-09-22 23:24:52 följande:

För att jag får mer gjort för företaget om jag inte hjälper
  • Anonym (Utbränd)
    Anonym (Svea) skrev 2017-09-22 23:24:52 följande:

Men vad är det för ingångsvinkel? Hålla på att dadda med en kollega som skor sig ens egen kompetens och bekostnad, bra att TS genomskådat det. TS ska inte hjälpa denne halvfigur längre. Han kan klara sig själv hädanefter.
Svar på tråden Inkompetent kollega... men bara jag som tycker det