Inkompetent kollega... men bara jag som tycker det
På min arbetsplats är vi 15 anställda. Det är olika avdelningar och i min är vi 4 st inklusive min arbetsledare.
I 2 år har det jobbat en person där som är fullständigt värdelös när det kommer till jobbet. Vi har samma position han och jag, men jag har jobbat ca 1 år längre än honom.
Till att börja med är han inkompetent. Han har utbildning, men det hade man inte gissat. Så fort han stöter på minsta motgång i något problem han ska lösa så kommer han och frågar mig. Han försöker inte ens själv. Han klarar inte av saker jag har visat säkert 40 gånger (inte överdrivet).
Nu för tiden säger jag oftast att jag inte hinner hjälpa honom, även om jag gör det. Dock så blir man ju ändå avbruten i det man höll på med och det tar ju en stund att komma igång igen.
Vi har beredskap veckovis och när det är hans vecka så ringer han mig bokstavligen minuter efter ett larm har gått. Han kan verkligen inte tänka utan att någon håller honom i handen. Har slutat svara när han ringer.
I början var jag snäll då jag trodde han var osäker och inte ville göra fel. Har också haft perioder där jag varit snäll i tron om att det ska bli bättre. Men nu orkar jag verkligen inte mer.
Vill inte ens tänka på hur mycket pengar han har kostat företaget, både i arbetstid och för att kunder blir lidande av hans inkompetens. För bara nån månad sen så hjälpte han glatt en konkurrent till oss att ta en av våra stora kunder.
Har försökt prata med mina chefer och ledningen flera gånger, utan gehör. De verkar nöjda med honom.
Han är även en väldigt jobbig människa privat, skriker och stojjar och tror att alla tycker att han är rolig. Jag undviker numera saker som AW och gemensamma luncher, då jag inte orkar med honom.
Nån som känner igen sig? Hur hanterar ni sådana personer?