5-åring svårt med övergångar. Funktionsnedsättning?
Min son på 5 år har varit en aktiv kille i hela sitt liv. Som liten hade han vätska bakom öronen och hörde dåligt, och talade därför ganska sent, så det var många utbrott och mycket frustration. Men det ordnade sig när han fick inopererat rör och nu ett par år senare så har han ett bra språk och de värsta utbrotten har avtagit. Under en period hade han därför också en extra resurs på förskolan, som kunde vara med och förebygga utbrotten och hade ett extra öga på honom och förstod hans kommunikation lite bättre än de andra. Denna resurs har vi inte längre och hon har dessutom slutat på förskolan så hon finns inte ens kvar i huset.
Men jag är fortfarande orolig för honom - han har det tufft på förskolan, framförallt övergångar mellan olika aktiviteter. Han klarar helt enkelt inte att avsluta en aktivitet och börja med en annan (ex. gå in från gården, gå ut från gården, byta rum/aktivitet) och man måste förbereda honom mycket och lirka/leka lite för att få honom med sig. Han är också envis som synden så har han bestämt sig så är det så helt enkelt. Några av pedagogerna lyckas bra med detta, andra lyckas sämre. Han har svårt för de stora grupperna, blir väldigt uppspelt och stirrig, det fungerar betydligt bättre i mindre grupp.
Jag är så ledsen över att min son spenderar så stor del av sin dag i konflikt. Pedagogerna säger att "de jobbar med det" men jag undrar vad det innebär riktigt. Vi ser inte de här problemen hemma alls, men här är det ju bara vi och storasyster. Vi undviker aktiviteter som lekland och stora folksamlingar, dels för hans skull men även för att både jag och pappan avskyr sånt..
Kan min son ha en funktionsnedsättning vi måste utreda? Hur vet man vad man ska titta efter? Jag tycker egentligen inte att han är hyperaktiv eller har svårt med uppmärksamheten hemma - han älskar exempelvis när vi sitter ner tillsammans och läser en bok - men de verkar ha en annan åsikt i förskolan även om de inte uttalat det tydligt. Kanske är jag blind för detta?
Har någon bra tips på hur vi ska underlätta för sonen i övergångarna på förskolan och kanske framförallt senare i skolan? Det är ju bara ett år kvar till förskoleklass och jag oroar mig jättemycket för hur han ska klara det.