• wozzgirl

Kan man plantera päronträd såhär långt norrut?

Hade en vild diskussion med sambon om att plantera äppelträd. Han vill ha päronträd. Inget fel med det.. men BLIR det alls nå päron såhär långt norrut.
    (Vi bor i södraste Finland som typ är på samma breddgrad som Sthlmsområdet..)

• Svar på tråden Kan man plantera päronträd såhär långt norrut?
  • Tulip

I Uppsala hos min mormor växte det i alla fall päron...

What do you know for sure?
  • mia6622

i rengsjö hälsningland innanför söderhamn så hade vi päronträd...

• veera

Jag bor i österbotten och har 10 päronträd. De är endast 1-4 år gamla så de har ju inte gett skörd ännu, men jag vet att det finns päronträd som ger skörd så här långt norrut. Vi har bla Aunes päron, Americana, Pepi, Tartu och några ryska sorter. Träden har klarat sej bra så här länge iaf. Plommon och äpplen får vi skörda varje år. Så plantera några träd och vänta på att få börja skörda egna frukter. Hälsningar från en optimistisk odlare.

• VeraCB

Min kompis hade päronträd i sin förra trädgård, vet inte vilken sort, men det var i Sundsvall!

• Kängu69

Visst kan man odla päron om det motsvarar Stockholms zon! Det finns ju så många olika sorters päron, och vissa är känsliga, men till exempel gråpäron och augustipäron går mycket längre norrut än så. Använd Google och sök på +päron och +zon, eller ladda ner en lista över sortimentet på handelsträdgården Zetas, de skriver ut zoner på allt de har. (www.zetas.se) Räkna med att du bor ungefär i zon 3-4, enligt det svenska sättet att mäta! Och är det nån sort du väldigt gärna vill ha som är tveksam, så testa att plantera i ett varmt och soligt hörn av trädgården.

Svar på tråden Kan man plantera päronträd såhär långt norrut?