• Tattooine

Ensamstående mammor?

Jag skulle gärna vilja ha lite råd från ni ensamstående föräldrar där ute. Jag är gravid med första barnet och olycklig i mitt äktenskap och min man verkar inte intresserad av jobba på det. Faktum är att han inte verkar vara intresserad av mig eller vårt framtida barn alls.

Hur är det att vara ensam förälder? Funkar det att bo i en etta första tiden (kanske första året eller så) tills jag kan jobba. Vad är jobbigast? Kan man förbereda sig på något vis? Klarar man sig utan bil? Jag kommer inte ha mycket pengar som mammaledig, men det kanske är värt att satsa på en bil ändå?

Är det väldigt jobbigt att krångla med delad vårdnad? Jag vill inte att min man ska vara själv med barnet, eftersom han är hemskt omogen och knappt kapabel att ta hand om sig själv ibland. Är det komplicerat att försöka få ensam vårdnad?

Jag vet inte riktigt ens vad jag ska ställa för frågor faktiskt. Men jag kunde behöva lite råd om någonting spontant dyker upp.

• Svar på tråden Ensamstående mammor?
  • jmc0104
    Tattooine skrev 2017-09-23 22:05:19 följande:

Jag skulle gärna vilja ha lite råd från ni ensamstående föräldrar där ute. Jag är gravid med första barnet och olycklig i mitt äktenskap och min man verkar inte intresserad av jobba på det. Faktum är att han inte verkar vara intresserad av mig eller vårt framtida barn alls.

Hur är det att vara ensam förälder? Funkar det att bo i en etta första tiden (kanske första året eller så) tills jag kan jobba. Vad är jobbigast? Kan man förbereda sig på något vis? Klarar man sig utan bil? Jag kommer inte ha mycket pengar som mammaledig, men det kanske är värt att satsa på en bil ändå?

Är det väldigt jobbigt att krångla med delad vårdnad? Jag vill inte att min man ska vara själv med barnet, eftersom han är hemskt omogen och knappt kapabel att ta hand om sig själv ibland. Är det komplicerat att försöka få ensam vårdnad?

Jag vet inte riktigt ens vad jag ska ställa för frågor faktiskt. Men jag kunde behöva lite råd om någonting spontant dyker upp.

Du kan absolut bo i en etta med ett litet barn! Vår 2-åring har fortfarande inte eget rum och det går utmärkt. Om du inte måste ha bil pga att du bor avsides så går det utmärkt också. 

Däremot så behöver du självklart fundera på hur du tänker angående barnets pappa. Oavsett vilket så ska ni ta hand om barnet de närmsta 18 åren och det måste ni lösa på bästa sätt. Prata med honom, ge inte upp för lätt. Ni kan säkert jobba på det om ni båda är villiga. Min erfarenhet är att man verkligen måste kommunicera i en relation, så ge det en chans innan du ger upp!

Lycka till!
  • Anonym (Elin)

Att bo i en etta funkar säkert. Bil hade inte jag första åren. När jag började jobba oc barnet på dagis hade jag ett behov, men inte innan det. Jag skulle inte satsa på det första året om ekonomin är tight. Men bilbehov beror ju förstås också på vart man bor.

Angående pappan kan du inte bestämma att pappan inte ska vara ensam med varnet. För dom om övervakat umgänge krävs stora problem, våld grovt missbruk eller liknande.

Enskild vårdnad har formellt mycket lite med boende/umgänge att göra. Däremot är det relevant för föräldradagarna. Den som har enskild vårdbad bestämmer över alla dagarna. Om ni inte är överens om vårdnadsform och det går till tingsrätten är det normala att döma gemensam vårdnad. Du gar alltså per automatik enskild vprdnad när barnet föds. Om ni är oebse måste pappan stämma om vårdnad, fram till domen kvarstår du som ensam vårdnadshavar

Jag har varit helt ensam med mitt barn i många år, så har eefarenhet på området. Är bara att du frågar om du funderar över något.

Svar på tråden Ensamstående mammor?