• Anonym (Umgängesutredning)

Umgängesutredning

Vad står det i en utredning om umgänge? I ett fall där ena parten stämt på grund av att den vill ha ett speciellt schema. Det handlar alltså inte om parten ska ha umgänge eller inte eller hur mycket utan endast om vilka dagar det ska vara.

Har fått uppfattningen att en utredning om umgänge mer handlar om lämplighet, föräldraskap och så vidare. Gör familjerätten verkligen utredningar om specifika dagar? Du som jobbar med familjerätt är extra välkommen att svara.

• Svar på tråden Umgängesutredning

Ingen som har koll på detta?

• Anonym (?)

Det låter konstigt att de ska ta av sin tid till något sådant, men jag VET inte. Kanske tänker de att de kan hjälpa parterna reda upp detta? 

*Puffar denna*

Skulle väldigt gärna vilja ha svar på detta.

• Anonym (Femman)

Har gått igenom det, jag tyckte den andra föräldern skulle ha mer umgänge än en helg i månaden (jag tyckte varannan var mer lämpligt med tanke på barnens ålder) medan hen tyckte det var precis lagom.

Dock ville hen ha specifika lov (såsom påsklov, höst och sportlov samt varannan jul/nyår) och i beslutet/domen stod även ?mindre? högtider med såsom kristihimmelsfärd och valborg.

Det blev även bestämt i tingsrätten vilka dagar hämtning/lämning skulle ske samt tider för detta.

Svar på tråden Umgängesutredning