• smlund

    Resa som gravid

    Hej! Jag och min man hade tänkt åka på bröllopsresa i vinter. Vi tänkte åka till Vietnam antingen när jag är i v.24-25 eller v.25-26. Har ni någon erfarenhet av det? Vågar man?

  • Svar på tråden Resa som gravid
  • EpicNurse

    Att resa som gravid är ju inga konstigheter. Men man ska undvika länder där zikaviruset är vanligt förekommande, dvs alla tropiska länder. Sen kommer du iofs ha passerat första trimestern då och då minska ju risken för missbildningar även om man blivit smittad av viruset.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • princess77

    Den tiden är ju perfekt att resa,veckorna mellan 22-28 brukar dom första må som allra bäst och alla försäkringar gäller om något skulle hända.

    Jag har själv rest utomlands i vecka 20-23 och det var inga konstigheter.

    Kanske lite extra känslig mot värmen så det behövdes extra vätska,skugga och vila.

    Annars gick det jättebra!

  • Carambolan

    Absolut, skönt att åka innan man börjar bli stor och tung

    Men jag hade kostat på mig att köpa avbokningsbar resa. Det KAN ju hända att du drabbas av tidig foglossning eller annat som gör att det är svårare för dig att njuta av en mer äventyrlig resa.

  • möjligt

    Vi hade en resa inplanerad till just Vietnam när jag var i vecka 26(?) eller så men drygt 1,5 mån innan vi skulle åka spreds Zika viruset dit och vi valde att avboka.

    Det är nog en liten sannolikhet för att bli smittad och ännu mindre för fosterskador men eftersom konsekvenserna KAN bli så stora så ville jag inte åka.

    Får alltid många myggbett hur jag än skyddar mig så kunde bara föreställa mig hur "avslappnande" resten av resan skulle blivit efter första dagen när jag hade suttit där och kliat på det första myggbettet och undrat.

    Sedan kan det ju vara värt att fundera på hur långt det är till bra sjukhus från resmålet

Svar på tråden Resa som gravid