• Anonym (?)

Kunde du fixa brister snabbt innan uppkörning?

Har kört mycket privat några månader och har snart uppkörning. Har tagit några lektioner på körskola för att kolla så jag kör rätt och som jag misstänkte har jag en del brister i grunderna, tex kommer för fort när jag blir stressad, inte upp i fart tillräckligt fort, inte riktigt litar på det jag ser tex om någon närmar sig övergångsstället och jag egentligen vet jag borde stanna så blir jag osäker på om sen ska över och kör istället, svänger för brett ut i högersväng osv men trots jag bara har några lektioner kvar på skolan har båda sagt de tror jag kan klara uppkörningen ändå. Jag blir så osäker av detta för det känns så motsägelsefullt. Har blivit bättre efter lite träning och jag kommer fortsätta träna privat men det är ju inte samma sak.

Vet det är väldigt ont om tider så kuggar jag kan det dröja månader innan jag får tid igen så jag vill heller inte avboka iom de verkar tro det finns möjlighet att jag klarar det. Eller är de bara sjukt petiga på skolan och det är därför de tror jag kan klara det?

Det tar så mycket energi att hålla på med körkortet, pluggat och kört intensivt flera månader och nu känner jag mig bara matt.

Jag vill ju heller inte bara klara kortet utan jag vill vara säker i trafiken.

Någon som haft liknande brister eller andra och fått ordning på det relativt fort? När jag kör privat känns det som det går mycket bättre men det är kanske för körskolan kommenterar hela tiden. Ibland undrar jag om jag är en sån som inte ska ha körkort..

• Svar på tråden Kunde du fixa brister snabbt innan uppkörning?
  • Anonym (Ta fler lektioner på skola)

Ska du köra upp privat också?

Jag hade tagit fler lektioner på skola. Du känner ju själv att du brister inom en del områden, då har du ett utmärkt tillfälle att få hjälp med detta ju :)

Vem har du kört med privat? Vad säger den personen då, ser den inte dessa brister eller tycker den inte att detta stämmer kanske?

• Anonym (Rondell)

Missade första uppkörningen tydligt då jag inte visst hur man körde i en rondel. Pluggad och körde runt i stadens rondeler varje dag. Klarde sen andra uppkörnngen utan problem.

• Anonym (?)
    Anonym (Ta fler lektioner på skola) skrev 2017-09-25 13:02:22 följande:

Jag hade tagit fler lektioner på skola. Du känner ju själv att du brister inom en del områden, då har du ett utmärkt tillfälle att få hjälp med detta ju :)

Vem har du kört med privat? Vad säger den personen då, ser den inte dessa brister eller tycker den inte att detta stämmer kanske?

Ja jag kör upp privat också. Finns varken fler lektioner eller fler uppkörningar att boka. Det är fullt. Jag känner inte av att det skulle vara stora problem när jag kör privat, men körskolan kollar ju på ett helt annat sätt. Vissa saker har min privata handledare märkt ja så det övar vi på.
  • Anonym (?)
    Anonym (Rondell) skrev 2017-09-25 13:07:30 följande:

Missade första uppkörningen tydligt då jag inte visst hur man körde i en rondel. Pluggad och körde runt i stadens rondeler varje dag. Klarde sen andra uppkörnngen utan problem.

Körde du också privat ? Just rondeller körde jag lite fel men efter lite träning sist var det ok sa läraren.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ta fler lektioner på skola) skrev 2017-09-25 13:02:22 följande:

Jag tänker mest att eftersom lärarna inte verkar tro det är kört så kanske det går att lära sig detta tills dess när jag tränar privat? Känner mig bara lite allmänt trött på allt som har med körkort att göra men får ju rådet att köra på
  • Mandel

Hur långt har du kvar till uppkörning och är den som du kör privat med verkligen kunnig inom alla områden?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (?)
    Mandel skrev 2017-09-25 13:47:54 följande:

Hur långt har du kvar till uppkörning och är den som du kör privat med verkligen kunnig inom alla områden?

Hinner köra 4 ggr privat och 2 ggr på skola innan. Nej, min handledare är ju ingen körlärare så klart hon inte kan exakt allt. Var många år sen hon tog körkort, därför jag checkar av på skolan. Jag blir kluven eftersom lärarna på skolan inte tycker jag ska avboka uppkörningen
  • Mandel
    Anonym (?) skrev 2017-09-25 13:52:00 följande:
    Hinner köra 4 ggr privat och 2 ggr på skola innan. Nej, min handledare är ju ingen körlärare så klart hon inte kan exakt allt. Var många år sen hon tog körkort, därför jag checkar av på skolan. Jag blir kluven eftersom lärarna på skolan inte tycker jag ska avboka uppkörningen
    På 6 tillfällen ska du väl hinna med att rätta till dina körbrister? 
    Nu tog jag mitt första körkort för 25 år sedan, men jag tog inte mer än max 4 lektioner + stadskörning och halkbana så om du har körvana så ska det inte behövas 6 tillfällen för att rätta till det du saknar idag.

Tog E-kort förra året och körde en lektion på skola för att kolla till allt och jag hade koll på läget och klarade uppkörningen utan problem. 
    Har aldrig backat så snyggt med släp i hela mitt liv
    Se bara till att hela tiden under uppkörning ha i bakhuvudet de punkter som du vet är dina svaga så kommer du att fixa dem!
  • Anonym (?)
    Mandel skrev 2017-09-25 14:25:34 följande:

På 6 tillfällen ska du väl hinna med att rätta till dina körbrister? 

Nu tog jag mitt första körkort för 25 år sedan, men jag tog inte mer än max 4 lektioner + stadskörning och halkbana så om du har körvana så ska det inte behövas 6 tillfällen för att rätta till det du saknar idag.

Tog E-kort förra året och körde en lektion på skola för att kolla till allt och jag hade koll på läget och klarade uppkörningen utan problem. 

Har aldrig backat så snyggt med släp i hela mitt liv

Se bara till att hela tiden under uppkörning ha i bakhuvudet de punkter som du vet är dina svaga så kommer du att fixa dem!

Nej det blir ju att öva på det skolan sagt på de 4 privata. Enda nackdelen där är att handledaren inte vet exakt hur det ska vara så risken finns jag gör fel. Känner mig bara väldigt nervig och osäker nu
  • Mandel
    Anonym (?) skrev 2017-09-25 15:09:29 följande:
    Nej det blir ju att öva på det skolan sagt på de 4 privata. Enda nackdelen där är att handledaren inte vet exakt hur det ska vara så risken finns jag gör fel. Känner mig bara väldigt nervig och osäker nu
    Hur mycket har du kört innan?
    Är det stora brister eller småfel?

Och om man råkar göra fel på uppkörningen, men kommer på det själv och muntligen korrigerar sig själv sekunden efter så vet de att man har kunskapen, men att man kanske är nervös och därför missar.
  • Anonym (?)
    Mandel skrev 2017-09-25 15:30:35 följande:

Hur mycket har du kört innan?

Är det stora brister eller småfel?

Och om man råkar göra fel på uppkörningen, men kommer på det själv och muntligen korrigerar sig själv sekunden efter så vet de att man har kunskapen, men att man kanske är nervös och därför missar.

Jag har kört privat ca 80 timmar, på skola när jag började köra i ca 14 timmar men hade svårt med växlingen så blev inte mycket av det.

Bristerna som jag märker själv är att jag ibland inte är så uppmärksam, enligt skolan kommer jag ibland fort, körde fel i rondell(typ fixat nu) körde för långt ut i högersväng(typ fixat nu), att jag inte litar på det jag ser, typ ska den som närmar sig övergångsstället över eller inte, speglarna nämnde ena men det har jag ökat på och andra nämnde inte det. Se egentligen är det väl inte extremt mycket men det känns mycket när jag kör och de kommenterar.
Svar på tråden Kunde du fixa brister snabbt innan uppkörning?