• sedärja

Istället för Lergigan comp

Jag är gravid i vecka 16 (15+1) med andra barnet och mår så fruktansvärt illa. Har ätit Lergigan comp sedan i början av augusti men känner att de inte längre hjälper. Imorgon blir jag uppringd av en läkare för att (förhoppningsvis) diskutera annan medicin men jag som tycker att det är svårt att ens få recept på Lergigan vågar inte hoppas på för mycket. Allting blir lidande av att jag mår såhär - jag orkar inte gå till skolan, inte leka med min son, inte göra saker här hemma så att min sambo får ordna med allting innan och efter jobb. Känner också att jag blir mentalt påverkad och är ledsen och nedstämd. Det går ju aldrig över!

Någon med erfarenhet av att må illa länge och inte bli hjälpt av Lergigan? Vad har ni fått istället?

• Svar på tråden Istället för Lergigan comp
  • josssa

Här kommer räddningen!

Jag är gravid med andra barnet. Från v.10 började jag må fruktansvärt illa och lergigan hjälpte inte på långa vägar. På mitt inskrivningssamtal sa barnmorskan att jag såg åksjuk ut och jag förklarade hur jag mådde. Jag mådde så illa att jag nästintill blev deprimerad. Tappade livsglädjen, frös och frossade hela tiden och orkade ingenting. Min barnmorska rekommenderade mig att testa Omeprazol. Egentligen är det mot magkatarr och inte för illamående. Men jag gick och köpte dom och bara en dag senare bar det som att livet kom tillbaka till en. Mina kinder började hetta och jag blev äntligen mig själv igen!

Jag är så otroligt tacksam för att jag fick detta tips. På Apoteket rynkade dom på näsan och fattade ingeting men detta var min stora räddning under åtta veckors tid. En tablett om dagen och allt illamående var borta.

Så spring till Apoteket och köp Omeprazol! Hoppas dom hjälper dig lika bra som mig :)

• Snultan

Här är ännu en som mår fruktansvärt illa. Konstant. Vecka 9 med andra barnet. Låter ju helt fantastiskt med Omeprazol. Måste testa!

Matheus 131002! Gravid med andra barnet -BF Maj 2018
  • sedärja
    josssa skrev 2017-09-26 07:10:22 följande:

Här kommer räddningen!

Jag är gravid med andra barnet. Från v.10 började jag må fruktansvärt illa och lergigan hjälpte inte på långa vägar. På mitt inskrivningssamtal sa barnmorskan att jag såg åksjuk ut och jag förklarade hur jag mådde. Jag mådde så illa att jag nästintill blev deprimerad. Tappade livsglädjen, frös och frossade hela tiden och orkade ingenting. Min barnmorska rekommenderade mig att testa Omeprazol. Egentligen är det mot magkatarr och inte för illamående. Men jag gick och köpte dom och bara en dag senare bar det som att livet kom tillbaka till en. Mina kinder började hetta och jag blev äntligen mig själv igen!

Jag är så otroligt tacksam för att jag fick detta tips. På Apoteket rynkade dom på näsan och fattade ingeting men detta var min stora räddning under åtta veckors tid. En tablett om dagen och allt illamående var borta.

Så spring till Apoteket och köp Omeprazol! Hoppas dom hjälper dig lika bra som mig :)

Wow! Måste testa! Läkaren som skulle ringa var inte till någon hjälp alls. Hon vägrade skriva ut något annat till mig och tyckte lösningen var sjukskrivning + sambon ska ordna med allt. Idag sket jag i lergigan comp och tog en postafen istället. Har fått för mig att jag "bara" är åksjuk (till och med när jag GÅR) och hittills verkar det gå rätt bra med bara postafen, men jag är ju trött som stryk. Ska absolut köpa Omeprazol! Tack!
  • Najwanana

Hej, jag rekommenderar Zofran tabletter det är bäst tycker jag ,hjälpte mig mycket. Men, man får de på recept. Lycka till

• typ89

Förra graviditeten åt jag både lergian comp och primperan. Denna gången hjälper lergian inte heller så bra , får obehagliga biverkningar också. Men ska få primperan igen imorgon. Tycker det hjälpte ganska bra förra gången men man blir väldigt trött av dom.

• Snultan

Tredje dagen med omeprazol för min del men ingen skillnad :( mår så fruktansvärt dåligt blää

• typ89
    Snultan skrev 2017-09-28 08:12:04 följande:

Tredje dagen med omeprazol för min del men ingen skillnad :( mår så fruktansvärt dåligt blää

För mej hjälpte inte omeprazol heller. Tror inte det är lösningen för alla tyvärr. Prata med din barnmorska, så kan hon kanske hjälpa dej.
  • Snultan
    typ89 skrev 2017-09-28 09:23:47 följande:

För mej hjälpte inte omeprazol heller. Tror inte det är lösningen för alla tyvärr. Prata med din barnmorska, så kan hon kanske hjälpa dej.

Ja jag får göra det :)
  • alx l

Min 4:e och hittills bästa graviditet (har två barn) de tre tidigare graviditeterna har varit extremt illamående med sjukskrivning och utan att överdriva kräkningar var 15:e minut! Denna gången köra jag lergigan Comp & primperan varannan timma dvs tar 3 st /varje dygn. Förra grav hade jag även Zofran men hjälpte föga. Detta verkar faktiskt hittills hjälpa bra kräks bara på morgonen men mår under dagen extremt illa måste nästan äta konstant. Enda nackdelen är extrem trötthet riktigt vidrigt solklar biverkan av tabletterna men allt för att onte behöva spy!

Svar på tråden Istället för Lergigan comp