• Anonym (Jenny)

Bebis sår i rumpan

Såg imorse att min son fått små sår i rumpan, vid anus. Kan man göra något åt detta själv? Han verkar inte ha ont utav det. Någon som vet varför sådana sår kan uppstå? Han har inte varit dålig i magen eller bajsat annorlunda, och blöjan byts verkligen direkt när han bajsat så jag förstår inte hur det bara kan uppstå sådär? :(

• Svar på tråden Bebis sår i rumpan
  • Less is more

Köp Initiolsalva på apoteket.

Jättebra salva att ha hemma till blöjbarn. En del har känsligare hud. Se till att byta blöja när det är dags, att det är rent och lufta rumpan emellanåt.

• Anonym (Jenny)
    elyse skrev 2017-09-25 20:23:49 följande:

Har du Bepanthen hemma?

Ja, jag fick en liten tub av den salvan i BB - väskan :) Kan man använda den i rumpan tror du?
  • Anonym (Jenny)
    elyse skrev 2017-09-25 20:23:49 följande:

Har du Bepanthen hemma?

Ja, jag fick en liten tub av den salvan i BB - väskan :) Kan man använda den i rumpan tror du?
    Less is more skrev 2017-09-25 20:24:45 följande:

Köp Initiolsalva på apoteket.

Jättebra salva att ha hemma till blöjbarn. En del har känsligare hud. Se till att byta blöja när det är dags, att det är rent och lufta rumpan emellanåt.

Ja, jag kanske ska låta honom vara utan blöja t.om? Vet du om det är vanligt att sådana sår uppkommer? Är inte så insatt i sådant här, pojken min är bara 2 månader och han är mitt första barn.
  • Anonym (Liv)

Ja det är vanligt. Huden är känslig, bajs irriterar huden, det är tätt och fuktigt. Tipsar också om inotyol salva som bvc rekommenderar för detta. Funkar direkt. Röda märken och irriterad hud försvinner på ett kick.

• EpicNurse

Inotyol är bättre än bepanthen i detta fallet för inotyol bildar som en barriär. Bepanthen är snarare återfuktande och det är ju inte det som är problemet här, eftersom såren sannolikt uppstått pga fukt/värme/skav.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Snuttis2

Inityol rek bvc vid irritation, prickar mm den är lätt uttorkande och bra till rumpan! Vid större irritation rek jag Cavylon !! Finns på apoteket, det är ett medel du penslar på som torkar på 30 sec o bildar en skyddande plastfilm ! Den sitter ca -24-72 h beroende på hur mkt du sedan tvättar o torkar.

Vår son på 8 v hade mkt prickar i början innan hans mage stabiliserade sig o bajsade ofta så huden hann aldrig vila! Var ofta ledsen ....

Både bvc o vänner rek Cavylon , läs instruktionerna noga dock!! Huden får inte ligga mot varann under torktid då klistrar den ihop !!

Lillplutt ser superfin ut idag o behöver varken salva eller film!!

• Snuttis2

Glömde säga lufta rumpan mkt minst någon timma per dag!!! Viktigt trots bra blöjor : )

Om det inte blir bättre vad bvc ssk så det inte är skärtfluss!

Svar på tråden Bebis sår i rumpan