• Anonym (Mamma)

Normal tunga på barn? Eller scharlakansfeber?

Dottern har hon ont i halsen. Ser inte ner i halsen på henne. Men tungan syns ju. Gogglat och läst att tungan kan vara grå i början och sedan smultrontunga. Känner mig lite vilsen. Men ser ni en normal tunga eller?

• Svar på tråden Normal tunga på barn? Eller scharlakansfeber?
  • Anonym (Mamma)

Någon som vet?

• soontobe2

Hej! Har hon mått illa/kräkts? Har hon utslag på huden? Feber? Scharlakansfeber är inte svårt att missa och börjar oftast inte med bara tungan, även om det kommer i samband med halsfluss.

Min grabb har haft detta två gånger tyvärr och det har ej varit några tvivel om vad det var. Det började med ont i magen, kräktes och sedan hade han Feber, utslag och smultrontunga.

Jag tycker inte (men jag är ju inte läkare) du behöver oroa dig, scharlakansfeber märks om det skulle visa sig, går inte att missa.

Hoppas hon kryar på sig!

• Anonym (Mamma)

Feber, huvudvärk, magont, kräkningar, äter inget.

Säger det gör ont i magen och halsen.

Inga utslag vad jag kan se, det är ca 48 timmar sedan hon insjukna idag.

• Anonym (Mamma)

Tittat igenom kroppen och på bröstet har hon två små röda utslag/märken. Men inget mer.

• soontobe2
    Anonym (Mamma) skrev 2017-09-26 10:26:37 följande:

Feber, huvudvärk, magont, kräkningar, äter inget.

Säger det gör ont i magen och halsen.

Inga utslag vad jag kan se, det är ca 48 timmar sedan hon insjukna idag.

Håll koll på utslagen, känns de upphöjda och blir fler kan det nog allt vara så att hon har scharlakansfeber. För så började det båda gångerna för min grabb.

Dock inget att vara rädd För, hon kommer i så fall endast få antibiotika och räknas som "frisk" bara dagar efter hon börjat med tabletterna dessa skall dock tas i 10 dagar 3 ggr dagligen.

Mvh!
  • Gravitation