• Anonym (Mamma)

Normal tunga på barn? Eller scharlakansfeber?

Dottern har hon ont i halsen. Ser inte ner i halsen på henne. Men tungan syns ju. Gogglat och läst att tungan kan vara grå i början och sedan smultrontunga. Känner mig lite vilsen. Men ser ni en normal tunga eller?

• Svar på tråden Normal tunga på barn? Eller scharlakansfeber?
  • Anonym (Mamma)

Någon som vet?

• soontobe2

Hej! Har hon mått illa/kräkts? Har hon utslag på huden? Feber? Scharlakansfeber är inte svårt att missa och börjar oftast inte med bara tungan, även om det kommer i samband med halsfluss.

Min grabb har haft detta två gånger tyvärr och det har ej varit några tvivel om vad det var. Det började med ont i magen, kräktes och sedan hade han Feber, utslag och smultrontunga.

Jag tycker inte (men jag är ju inte läkare) du behöver oroa dig, scharlakansfeber märks om det skulle visa sig, går inte att missa.

Hoppas hon kryar på sig!

• Anonym (Mamma)

Feber, huvudvärk, magont, kräkningar, äter inget.

Säger det gör ont i magen och halsen.

Inga utslag vad jag kan se, det är ca 48 timmar sedan hon insjukna idag.

• Anonym (Mamma)

Tittat igenom kroppen och på bröstet har hon två små röda utslag/märken. Men inget mer.

• soontobe2
    Anonym (Mamma) skrev 2017-09-26 10:26:37 följande:

Feber, huvudvärk, magont, kräkningar, äter inget.

Säger det gör ont i magen och halsen.

Inga utslag vad jag kan se, det är ca 48 timmar sedan hon insjukna idag.

Håll koll på utslagen, känns de upphöjda och blir fler kan det nog allt vara så att hon har scharlakansfeber. För så började det båda gångerna för min grabb.

Dock inget att vara rädd För, hon kommer i så fall endast få antibiotika och räknas som "frisk" bara dagar efter hon börjat med tabletterna dessa skall dock tas i 10 dagar 3 ggr dagligen.

Mvh!
  • Gravitation

Dottern hade, eventuellt scharlakansfeber förra året, mest troligt och hon såg förfärlig ut i huden, vi var runt hos olika läkare för utslagen ändrade karaktär, men hon hade smultrontunga och små små typiska utslag på magen först, feber.
    Sedan blev det på benen och då såg det plötsligt ut som stora nässelutslag som inte gick om trots medicin.

Sedan fick dock maken både halsfluss och samma utslag som dottern så vi tror på scharlakansfeber (ovanligt att vuxna får det men det går, samma bakterier som vid halsfluss)

Så det här med prickar verkar svårt, även för läkare. Ni får väl ringa VC och rådfråga.

• Anonym (Mamma)

Hon har som små knottror på överarmen och på kinden. Syns inte så mycket men känns. Men kollar man på bilder på scharlakansfeberutslag på Google ser de ju inte ut såhär.

• soontobe2
    Anonym (Mamma) skrev 2017-09-26 12:44:19 följande:

Hon har som små knottror på överarmen och på kinden. Syns inte så mycket men känns. Men kollar man på bilder på scharlakansfeberutslag på Google ser de ju inte ut såhär.

Så såg min sons ut, testa att sök på scarlet fever istället - där syns dock, va jag kan tycka mer extrema utslag. Men där får du en uppfattning av hur de ser ut. De börjar smått sen sprider det sig. De kan till och med försvinna för att ploppa upp på annat ställe.

Åk till jouren i kväll för att vara på säkra sidan? Allt som krävs är en liten undersökning och ett prov i halsen.
  • Gravitation

Uh va tvungen söka på scarlet fever och där fanns endel bilder som såg ut som både dottern och maken. Dottern fick mest på benen och lite på magen och armarna, maken mest armarna. Och det var det värsta han vart med om säger han, det kliade som bara den och inget klådstillande hjälpte, han kunde inte sova, dottern verkade inte tycka det kliade så mkt.

Men de flagnade i huden och det var något med naglarna också på dom....fy fan vilken sjukdom. Har förträngt.

Hoppas hon slipper och det är något annat övergående.

Svar på tråden Normal tunga på barn? Eller scharlakansfeber?