• Anonym (Filosofen)

    Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, har du gjort abort?

    Som frågan lyder, du som vill ha barn men inte lyckats bli gravid då du velat, har du gjort abort? jag har hört att aborter kan påverka kvinnans kropp så att den har svårt att bli gravid och/eller orsaka missfall då graviditet ägt rum.
    Min mamma jobba som undersköterska och hon säger att vid en abort så tvingar man upp livmoderhalsen som annars är stängd och det kan påverka att den blir svagare och det blir lättare för kvinnan att behålla framtida barn, något ofta inte pratas om i dagens Sverige.
    Vad jag vill veta är ifall det finns något samband.
    Tack i förhand för svar.

  • Svar på tråden Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, har du gjort abort?
  • EpicNurse
    Anonym (Filosofen) skrev 2017-09-26 13:32:33 följande:

    Som frågan lyder, du som vill ha barn men inte lyckats bli gravid då du velat, har du gjort abort? jag har hört att aborter kan påverka kvinnans kropp så att den har svårt att bli gravid och/eller orsaka missfall då graviditet ägt rum.

    Min mamma jobba som undersköterska och hon säger att vid en abort så tvingar man upp livmoderhalsen som annars är stängd och det kan påverka att den blir svagare och det blir lättare för kvinnan att behålla framtida barn, något ofta inte pratas om i dagens Sverige.

    Vad jag vill veta är ifall det finns något samband.

    Tack i förhand för svar.


    Men va?! Vid en tidigt abort så öppnas inte tappen men än vid en mens. Så det är bara skitsnack att tappen skulle bli försvagad och orsaka missfall för att man gjort abort.

    Och var har Du hört att det skulle vara svårt att bli gravid efter abort? :/
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Filosofen)

    www.flashback.org/t1593640
    www.motherandbaby.co.uk/trying-for-a-baby/pregnancy-planning/help-to-get-pregnant/how-an-abortion-affects-your-chance-of-getting-pregnant-again

    www.steadyhealth.com/topics/having-troubles-getting-pregnant-after-having-an-abortion

    www.babycenter.com/400_i-had-a-abortion-6-years-ago-and-now-i-cant-get-pregnant_2735607_322.bc

    www.steadyhealth.com/topics/i-had-an-abortion-2-years-ago-and-now-i-cant-get-pregnant-why

    www.respektlivet.nu/nyheter/nyheter_2011/studie_pekar_pa_risk_for_komplikationer_efter_medicinsk_abort

    www.articledb.net/sv/graviditet/20131121182742.html

    afterabortion.org/1999/abortion-risks-a-list-of-major-physical-complications-related-to-abortion/

    Listan kan bli lång. Finns t om tjejer som dött av det, men det får bli en annan tråd.

  • EpicNurse
    Men nu pratade vi ju inte om risker så som blödning/infektion/död osv.

    Om någon av de sidor du länkade hade haft källor som visar att det jag sa inte stämmer så hade jag kunnat tro på det som står, men ingen information på sidorna stödjs av källor eller är granskade av någon som är utbildad på området. Därför kan man inte öht tro på det. Det är bara sista länken som har källor. Och där står inget om att man har svårare att bli gravid.

    Det blir lite för brett att diskutera konsekvenser av aborter om man inte specificerar mer, typ medicinsk vs kirurgisk, tidig/mellan/sen. För det är enorm skillnad. Gör man en tidig/mellan medicinsk abort, vilket de flesta gör, så är riskerna för påverkad fertilitet och förtidsbörd obefintligt. Skulle man däremot göra kirurgisk abort, oavsett om tidigt eller sen, så finns ju alltid risken för tex perforeration sv livmodern vilket kan göra både att det blir svårare att bli gravid och att risken för missfall ökar.

    Undrar dock var din mamma har lärt sig om aborter för det låter inte bra det hon säger. Vid kirurgisk abort får man läkemedel som gör att tappen slappnar av och öppnas lite. Sen går man in med ett instrument som är någon cm brett och suger ut graviditeten så det är lixom inget som bänds upp någonstans. Och vid en medicinsk så är det ju som en mens, om det är en tidig, och som en miniförlossning om det är en senabort.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • LFF

    Nej, jag har aldrig gjort abort. Det tog 5 år och två missfall innan det blev levande barn.

    Ja, kvinnor dör av aborter dagligen i världen, i synnerhet i länder där abort är tabu och/eller helt förbjudet. Länder där man stoppar in osteriliserade föremål i vaginan och upp mot livmodern (tex galgkrokar) för att "driva ut" fostret. Länder där man använder diverse naturpreparat som kan förgifta både mor och barn. 

  • Kanttant
    1. Det är en Flashback tråd. Liksom, really? Men oavsett så är det en kvinna som frågar om hennes abort kan ha påverkat att hon inte blir gravid. En fråga, från en som inte är medicinskt kunnig utan orolig. Inga som helst belägg för att det faktiskt är så. Och p.s. på att hon på sida 2 i tråden skriver att hon är gravid...

    2. Står att det är en väldigt liten risk och att den risken existerar när det sker komplikationer, såsom infektioner. De skriver också "In case of a tight cervix, more force has to be used to dilate it, which can traumatise the tissue. This can lead to an incompetent or weak cervix that can result in miscarriage or preterm birth" Skulle dock ta det med en nypa salt vad det gäller faktiska svårigheter att få barn (eller behålla en graviditet snarare) efter abort då inga källor eller siffror uppges. Dessutom borde ju effekten då vara 1000 gånger värre efter att en kvinna ha fött barn. Varje kvinna som fött barn borde ju då ha ökad risk att få missfall eller ett för tidigt fött barn. 

    3. Ännu ett forum med icke-medicinskt utbildade människor som svarar, och trots det är svaren att det inte är någon fara om man inte haft en svår komplikation. Och frågorna kommer från kvinnor som försökt bli gravida i 6-9 månader, vilket klassas som helt normalt. 

    4. Ännu ett forum med okunniga som frågar och gissar. I denna tråd är det någon som gjorde en abort för sex år sedan. Det är inget som helst bevis, igen, fertilitet kan förändras. Att man kunnat bli gravid en gång betyder inte att det kommer vara lätt att bli det igen. Saknar total bevis på samband. 

    5. Ännu ett forum...

    6. En katolsk anti-abort sida till att börja med... Och trots det så handlar deras artikel inte ens om det du pratar om. De citerar en studie som jämför riskerna mellan medicinsk och kirurgisk abort, inga kommentarer alls på möjligheten/svårigheten att bli gravid efter en abort.

    7. Orkar inte ens läsa denna, är en sida utan några som helst källhänvisningar, publiceringsinfo osv. som är översatt till (dålig) svenska med google translate. 

    8. Ytterligare en anti-abort sida... men det de bl.a. citerar är en studie som (engligt dem, har inte läst den själv) ska ha visat att kvinnor som genomgått en, två eller flera aborter löper ökad risk för för tidig födsel jämfört med kvinnor som 
    Men, att ha genomgått en, två eller flera aborter tidigare gör också att man löper större risk att gå över tiden vid en fullgången graviditet jämfört. Summa summarum, att ha genomgått en abort ökar risken för både för tidig födsel och överburen graviditet. Säger alltså egentligen ingenting.

    Förutom att du inte har en enda trovärdig källa så är det endast en av dessa som pratar om detta med att "tänja" ut livmodershalsen skulle kunna göra det svårare att bli gravid. Detta påstående saknar källahänvisning till faktiska bevis för detta. Men med lite logik så förstår man nog själv att det är ett rätt korkat påstående. Dels för att, precis som EpicNurse påpekar så är en medicinsk tidig abort inte fysiskt värre än en mens. En kirurgisk abort, eller en sen medicinsk abort bör ju dessutom fortfarande vara skonsammare mot livmodertappen än att föda fram ett fullgånget barn. Skulle din/din mammas hypotes stämma borde ju alla kvinnor som fött barn ha svårt att få ett till barn. 
  • EpicNurse
    LFF skrev 2017-09-26 14:15:53 följande:

    Nej, jag har aldrig gjort abort. Det tog 5 år och två missfall innan det blev levande barn.

    Ja, kvinnor dör av aborter dagligen i världen, i synnerhet i länder där abort är tabu och/eller helt förbjudet. Länder där man stoppar in osteriliserade föremål i vaginan och upp mot livmodern (tex galgkrokar) för att "driva ut" fostret. Länder där man använder diverse naturpreparat som kan förgifta både mor och barn. 


    Jag har faktiskt haft två patienter som sannolikt hade dött pga blödningen efter abort (dom hade lite rester kvar som satt fast så det störtblödde) om dom inte kommit in till oss i tid. När dom kom in var dom bleka och hade lite lågt tryck och riklig blödning. Efter typ en halvtimme var de mer eller mindre okontaktbara trots dropp. Båda kördes direkt till operation efter gynundersökningen (dom blev kritiskt dåliga under undersökningen). Blodtryck på ungefär 60/30 (man ska ha ungefär 125/60) och blödning som inte gick att få stopp på. Patienterna var så klart inte hos oss samtidigt, ser nu att det kanske kan tolkas som det i min text.

    Hade dom varit hemma själva när det hände som hade dom inte klarat sig.. så det händer nog några gånger om året även i Sverige. Men har aldrig varit med om att någon inte klarat sig eftersom vi är snabba som tusan i sånna lägen.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Kanttant
    EpicNurse skrev 2017-09-26 14:35:23 följande:

    Jag har faktiskt haft två patienter som sannolikt hade dött pga blödningen efter abort (dom hade lite rester kvar som satt fast så det störtblödde) om dom inte kommit in till oss i tid. När dom kom in var dom bleka och hade lite lågt tryck och riklig blödning. Efter typ en halvtimme var de mer eller mindre okontaktbara trots dropp. Båda kördes direkt till operation efter gynundersökningen (dom blev kritiskt dåliga under undersökningen). Blodtryck på ungefär 60/30 (man ska ha ungefär 125/60) och blödning som inte gick att få stopp på. Patienterna var så klart inte hos oss samtidigt, ser nu att det kanske kan tolkas som det i min text.

    Hade dom varit hemma själva när det hände som hade dom inte klarat sig.. så det händer nog några gånger om året även i Sverige. Men har aldrig varit med om att någon inte klarat sig eftersom vi är snabba som tusan i sånna lägen.


    Man ska väl inte heller egentligen vara hemma själv om man genomgår en medicinsk abort hemma. De brukar ju vara rätt tydliga med att en annan vuxen person ska finns med.
  • EpicNurse
    Kanttant skrev 2017-09-26 14:41:27 följande:

    Man ska väl inte heller egentligen vara hemma själv om man genomgår en medicinsk abort hemma. De brukar ju vara rätt tydliga med att en annan vuxen person ska finns med.


    Nej det är helt rätt! Men vissa gör det ändå tyvärr. Och vissa gör det ensamma med en 5 åring som får ringa ambulans till mamman när hon svimmar på toa. Hemskt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Kanttant
    EpicNurse skrev 2017-09-26 15:18:36 följande:

    Nej det är helt rätt! Men vissa gör det ändå tyvärr. Och vissa gör det ensamma med en 5 åring som får ringa ambulans till mamman när hon svimmar på toa. Hemskt.


    Verkligen! Och som du säger, riskfyllt och möjligtvis livshotande om något går fel.
  • Anonym (H)
    EpicNurse skrev 2017-09-26 14:35:23 följande:

    Jag har faktiskt haft två patienter som sannolikt hade dött pga blödningen efter abort (dom hade lite rester kvar som satt fast så det störtblödde) om dom inte kommit in till oss i tid. När dom kom in var dom bleka och hade lite lågt tryck och riklig blödning. Efter typ en halvtimme var de mer eller mindre okontaktbara trots dropp. Båda kördes direkt till operation efter gynundersökningen (dom blev kritiskt dåliga under undersökningen). Blodtryck på ungefär 60/30 (man ska ha ungefär 125/60) och blödning som inte gick att få stopp på. Patienterna var så klart inte hos oss samtidigt, ser nu att det kanske kan tolkas som det i min text.

    Hade dom varit hemma själva när det hände som hade dom inte klarat sig.. så det händer nog några gånger om året även i Sverige. Men har aldrig varit med om att någon inte klarat sig eftersom vi är snabba som tusan i sånna lägen.


    Min styvmamma höll på att förblöda på toaletten hemma, men det var 1 dag efter en förlossning

    En del av moderkakan var kvar, var en slump att min pappa kom hem just då, och hittade henne avsvimmad framför toaletten i en pöl blod

    Jag har nästan förblött efter båda mina förlossningar för att livmodern ville inte dra ihop sig, men efter min hemabort blödde jag nästan inget alls, embryot och allt kom ut och 6 dagar efter var jag helt blödningsfri

    Det går inte att säga vad som är farligast för varje individ och vad som kommer hända varje enskilt tillfälle

    Faktum är att abort är säkrare än graviditet och förlossning (en måste liksom genomgå graviditet med sina risker innan själva förlossningen med sina risker, bara det ökar risken) i sverige idag

    Visst råkar människor illa ut, men det är sällan pga. Själva ingreppet och mer pga. Otur, individens förutsättningar och inte följer rutinerna som getts av sjukhuset (som vuxet sällskap under hela aborten hemma!) Eller ja, sjukvårdspersonal som gjort fel just där och då

    TS

    Att en blir gravid en gång och gör abort, betyder inte att en har lätt att bli gravid! Att en har svårt efter kan betyda att gången en blev gravid var en slump och inte förändrat nåt, och hade en inte gjort abort kanske en ändå skulle fått missfall
Svar på tråden Du som kämpar med ofrivillig barnlöshet, har du gjort abort?