• Anonym (TS)

Är det "svårt" att få ultraljud istället för mammografi?

Erbjuds man det om man inte vill göra mammografi eller nobbar dom?

Det finns medicinska skäl.

• Svar på tråden Är det "svårt" att få ultraljud istället för mammografi?
  • Anonym (D)

Det beror nog på vad skälet är och om de hör bedömning att det inte går att göra mammografi. Ring en bröstmottagning o fråga!

• Anonym (TS)
    Anonym (D) skrev 2017-09-27 16:04:18 följande:

Det beror nog på vad skälet är och om de hör bedömning att det inte går att göra mammografi. Ring en bröstmottagning o fråga!

Det gör sjukt ont...

Det är inte aktuellt just nu, jag är bara nyfiken. Men det är bra att veta innan jag ringer kanske, om det är värt att ringa runt till flera kliniker om jag får nobben hos den jag kallas till.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (TS) skrev 2017-09-27 16:42:32 följande:

Det gör sjukt ont...

Det är inte aktuellt just nu, jag är bara nyfiken. Men det är bra att veta innan jag ringer kanske, om det är värt att ringa runt till flera kliniker om jag får nobben hos den jag kallas till.

Vilka medicinska skäl har du ts? Det kan absolut innebära att du får ultraljud direkta istället.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Beror på) skrev 2017-09-27 16:46:21 följande:
    Vilka medicinska skäl har du ts? Det kan absolut innebära att du får ultraljud direkta istället.
    Att mina bröst är sjukt känsliga. Jag får en äckelkänsla även när jag själv klämmer på dem, det har varit svårt med nya älskare för att jag är så rädd om dom.
    De är ganska små (a-kupa), jag vet inte om det kan bero på det. Att det är "mycket bröst" på liten yta. Lite fett, väldigt knöliga.
  • Anonym (Blomman)

Nej det blir du inte. Mammografin är till för att tidigt upptäcka tumörer. Ultraljud är dessutom ett komplement till Mammografin. Om du tackar nej till screeningen så är det ditt eget val.

• Anonym (TS)
    Anonym (Blomman) skrev 2017-09-27 16:55:50 följande:

Nej det blir du inte. Mammografin är till för att tidigt upptäcka tumörer. Ultraljud är dessutom ett komplement till Mammografin. Om du tackar nej till screeningen så är det ditt eget val.

Okej, då vet jag. Tack. Glad
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (TS) skrev 2017-09-27 16:51:31 följande:

Att mina bröst är sjukt känsliga. Jag får en äckelkänsla även när jag själv klämmer på dem, det har varit svårt med nya älskare för att jag är så rädd om dom.

De är ganska små (a-kupa), jag vet inte om det kan bero på det. Att det är "mycket bröst" på liten yta. Lite fett, väldigt knöliga.

Ok, vet inte riktigt om det räknas som medicinska skäl om jag ska vara ärliga.

Men prova du att ringa runt och försök. Man vet aldrig, kanske får du ett ja någonstans. Det är ju bra att få brösten kontrollerade, så värt ett försök.
  • Anonym (D)
    Anonym (TS) skrev 2017-09-27 16:42:32 följande:

Det gör sjukt ont...

Nej, smärta räknas inte. Ultraljud kan inte likställas med röntgen. Jag har också, väldigt känsliga bröst. Det gör skitont. Men en sak är säkert, de 5 min det tar så är det ju värt att slippa dö av bröstcancer tänker jag. Samma sak med cellprov, min livmoderhalscancer jag drabbades av förra året upptäcktes på cellprov. Inte kul att göra, men inget mot det elände jag behöver gå ingenom nu!

Så gå och gör undersökningen gör guds skull, du överlever.
  • Anonym (TS)
    Anonym (D) skrev 2017-09-27 18:20:52 följande:
    Nej, smärta räknas inte. Ultraljud kan inte likställas med röntgen. Jag har också, väldigt känsliga bröst. Det gör skitont. Men en sak är säkert, de 5 min det tar så är det ju värt att slippa dö av bröstcancer tänker jag. Samma sak med cellprov, min livmoderhalscancer jag drabbades av förra året upptäcktes på cellprov. Inte kul att göra, men inget mot det elände jag behöver gå ingenom nu!

Så gå och gör undersökningen gör guds skull, du överlever.
    Nu när jag har fått bekräftat att det gör skitont så kan jag verkligen inte. Jag mår dåligt bara av att tänka på det.

Jag lämnar gladeligen cellprov, det har jag gjort flera gånger. Smärtsamt ibland men det är ingen äcklig smärta som brösten är. 

Jag har ingen läkarskräck och har gjort andra smärtsamma saker inom vården, men brösten pallar jag inte.

Men tack ändå för omtanken. Hjärta
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (TS) skrev 2017-09-29 14:06:16 följande:

Nu när jag har fått bekräftat att det gör skitont så kan jag verkligen inte. Jag mår dåligt bara av att tänka på det.

Jag lämnar gladeligen cellprov, det har jag gjort flera gånger. Smärtsamt ibland men det är ingen äcklig smärta som brösten är. 

Jag har ingen läkarskräck och har gjort andra smärtsamma saker inom vården, men brösten pallar jag inte.

Men tack ändå för omtanken. 

Om du har besvär eller hittat något misstänkt tycker jag att du ska ringa och prata med en röntgensjuksköterska eller läkare på mammografin, kanske kan går det att i så fall göra ultraljud först och röntgen efter (vända på undersökningarna). Fråga kan man alltid och förklara.
Svar på tråden Är det "svårt" att få ultraljud istället för mammografi?