Jag skulle tänka mig noga för innan jag gjorde en näsoperation, har du koll på hur stora riskerna är?
Nyligen var det ju ett svenskt offentligt sjukhus som försökte neka patienter korrigerande operationer efter att dessa fått problem med att andas efter estetiska näsoperationer. (Sjukhuset ville inte ta emot patienterna eftersom problemen var självförvållade och borde korrigeras av den klinik som orsakat problemen. Dessutom fanns det så många andra som behövde operationer, utan att ha orsakat sina problem själva. Detta fick sjukhuset dock bakläxa på. De var tvungna att ta emot alla patienter.)
Som sagt. Näsan är en känslig kroppsdel att operera, och risken är stor att det inte blir så bra i slutändan. Det är ett helvete att leva med en näsa som inte fungerar andningsmässigt. Jag känner också ett par personer som opererat näsan och ändå inte blivit nöjda med utseendet efteråt.
Jag tycker istället du ska jobba på att acceptera dig själv som du är. Pengarna du tänkt lägga på operationen, kan du lika gärna lägga på en psykolog. Jag tror främst det är där det sitter. Andra tänker garanterat inte så mycket på din näsa, som du själv gör.
Som exempel kan jag nämna att båda mina systrar, och flera av mina kusiner (även kvinnliga) har rejäla näsor (ärftligt). Vissa med en knöl på också. Ingen har opererat sig, och ingen lider av sin näsa. Alla är dessutom lyckosamma i såväl kärlek- som yrkesliv. Och även du har ju hittat någon att älska, så så frånstötande är din nästa uppenbarligen inte.