• ALM82

    När började ni använda mammakläder?

    Ja, som rubriken lyder; när började ni använda mammakläder? I Vilken vecka? :)

    Jag är i vecka 9 och har ingen gravidmage än förstås, men känner ändå att det är jobbigt när byxorna sitter åt runt magen, då jag har gått upp lite runt magen eller om det är tarmarna som har svällt lite. 

  • Svar på tråden När började ni använda mammakläder?
  • Anonym (Anonym)

    Är i vecka 20 men inte börjat ännu.

    Fast det beror på hur man räknar! Innan graviditeten köpte jag ett par byxor i lite stor storlek och mycket stretch, så de snvänder jag nu när vanliga byxorna känns små. Och använder lösare kläder som klänning etc.

    Om jag skulle räkna utifrån när mina tajta byxor kändes för små så kanske i vecka 15-16 ungefär?

  • Fröken W

    Om du tycker att det känns obekvämt med byxorna så ta en snodd och sätt den i knapphålet så får du lite mer utrymme.

    Du kommer antagligen att bli rätt mycket större så det kan kännas onödigt att köpa mammakläder redan nu :)

  • elyse

    Aldrig. Snodd i knapphålet och stretchiga kjolar och klänningar hade jag istället.

  • FrökenJ90

    Jag är i vecka 10 nu. Har inga mammakläder än, har däremot köpt ett par vanliga byxor som är med resår i magen. Tänker att jag ska kunna ha dem länge. Även efter förlossningen.


    Gravid med första barnet - Bf maj 2018
  • Mullvaden

    När det började vara obekvämt med vanliga byxor som skar in i magen, kan ha varit kring vecka 20 tror jag. Stor skillnad mot vanliga byxor!

    Ett litet tips är av kika på begagnade mammabyxor, jag hittade på Erikshjälpen. Jag är lite för snål (och miljömedveten) för att bara köpa nytt när begagnat funkar minst lika bra.

  • alade
    Fröken W skrev 2017-09-27 16:04:47 följande:

    Om du tycker att det känns obekvämt med byxorna så ta en snodd och sätt den i knapphålet så får du lite mer utrymme.

    Du kommer antagligen att bli rätt mycket större så det kan kännas onödigt att köpa mammakläder redan nu :)


    Just därför jag köpte tidigt. För att jag ändå kommer att behöva en hel garderob anpassad efter en enorm mage, så varför vänta tills det bara är några månader kvar med att använda saker som är gjorda just för stor mage? Det är sjukt mycket skönare med mammabyxor än vanliga byxor med gummisnodd i knappen. Tycker jag. :)
  • Anonym (soli)

    Aldrig, förutom mammajeans! Större tröjor och klänningar funkar.

Svar på tråden När började ni använda mammakläder?