• ooOCleoOoo

Behöver recepttips med kassler....snabbt helst!!!

Vet inte vad jag ska göra för middag idag,har en stor bit kassler.....Vad ska jag göra med den?Nån med ett enkelt och snabbt recept på nåt gott????

• Svar på tråden Behöver recepttips med kassler....snabbt helst!!!
  • Safffran

Kassler med curry och banan

Du behöver:

500-600 g kassler
    1 dl matlagningsgrädde
    1 ½ dl mjölk
    1 tsk curry
    lite apelsinsaft
    1 dl vatten
    2 msk mango chutney
    2 msk kokosflingor
    2 bananer
    Gör så här:

Sätt ugnen på 225°C.

Skiva kasslern tunt. Lägg skivorna lite omlott i en ugnssäker form.

Rör samman grädde, mjölk, curry, vatten, mango chutney och kokos till en sås. Smaka av med apelsinsaft. Fördela blandningen över köttet.

Ställ in i mitten av ugnen i ca 10 min.

Skala bananerna och skär i skivor.

Lägg dem ovanpå rätten och ställ in i ugnen i ytterligare 5 minuter.

Servera med ris och en sallad

• Danbala

Gör en vit sås, ha ner tärnad kassler och burkchampinjoner i, och krydda med örter och vitlök. Voila - en pastasås!

(Jag brukar använda "örtagårdens buljong"-tärning med örter och vitlök, för jag är en obotlig latmask!)

• Safffran

Eller....

Inbakad kassler

4 portioner

Ugnstemperatur 225º
    Ingredienser

6 hg benfri kassler
    4 plattor smördeg, djupfryst
    Till fyllningen:
    ca 150 g vitlöksost, krämig t ex 1 ask Cantadouost
    1 dl hackad persilja
    Till pensling:uppvispat ägg

Tillagning

Tina smördegsplattorna. Lägg dem något omlott och kavla ut ca 10 cm på längden. Skär ev av en degremsa till garnering. Bred osten runt om kasslern och strö över rikligt med persilja. Lägg kasslern på smördegen och vik om till ett tätt paket. Nyp ihop skarven ordentligt. Flytta paketet, med degskarven nedåt, till en ugnsplåt med bakplåtspapper. Pensla med uppvispat ägg och garnera ev med utsporrade degblad. Baka kasslern i ugnen ca 25 minuter tills degen fått fin färg. Skär upp kasslern med en vass kniv och servera med lätt förvällda grönsaker.

• monken

Du behöver kassler, ananas, 2 paprikor, purjolök, chilisås, creme fraiche.
    Dela parikorna,ananasen och löken i bitar och stek dem i en blandning av olja, soya och curry.
    Häll över blandningen i en ugnsform.
    Skiva kasslern och lägg över blandningen. Blanda 2dl creme fraiche med 1dl chilisås och häll över kasslern och sen in i ugn i ca 20min 175 grader.
    Servera m ris, jättegott.

• lill linda 82

strimla ner det, stek med en strimlad lök och häll på grädde + ketchup el chilisås efter smak. alt ta lite köttbuljong i. servera med ris. kanongott!

alt göra skivor o varva med ananas och tomatskivor, häll på lite spad. koka upp grädde med lite ketchup o häll över, häll på ridevn ost o in i ugnen i 225 grader i 15 min ca så osten smällt. ser vera med ris o sallad.

Jättegott! O enkelt o snabbt att göra!

• ooOCleoOoo

Tack,det lät jättegott alltihop.Men det finns ingen med nån typ av gratäng????Har en massa riven ost som kunde behöva göras av med....

• Lola Jämtland

Gör vanlig potatisgratäng o lägg strimlad kassler mellan lagren oxå.

• Safffran

Här är en gratäng!

Gratäng med potatis, kassler och purjo

4 portioner

Härligt, gott och krämigt. Kassler och purjo ger potatisen en riktig smakkick! Det går fint att byta ut kassler mot brynta fläsktärningar eller varför inte rökt fisk?

1 kg potatis (ca 8-10 st)
    1 purjolök
    4 skivor kassler (ca 400 g)
    1-2 krm svartpeppar
    1-2 dl Vispgrädde
    1-2 dl Mjölk 3%
    1 dl riven ost

Sätt ugnen på 200°. Skala och skiva potatisen. Snitta, skölj och strimla hela purjolöken, även det gröna. Strimla kasslerskivorna. Varva alltsammans i en ugnsfast form. Krydda med nymald svartpeppar. Häll på lika delar grädde och mjölk så att det knappt täcker. Grädda gratängen i 45 minuter. Lägg på osten och grädda i ytterligare 15 minuter eller tills osten fått fin färg.

• Mia m Rasmus

Skiva kasslern, lägg anansskivor på dom och sen riven ost över.

In i ugnen i 225 grader, ca 15-20 min.
    Servera med ris och en sås (vi brukar ha bearneisås till)

• Danbala

Hehe, jag skulle bara häva i osten i pastasåsen, jag.

• Millan 79

Kassler med ananas i ugn

Skär kasslern i skivor. Varva kasslern med ananas och ostskivor i en ungsform. Blanda matlagningsgrädde, chilisås, sweet chilisås, curry, svartpeppar & salt. Häll över såsen & in i ugnen ca 20 min.

• bomull

Koka makaroner och blanda med kasslern i en form.
    Stek svamp, häll på mjölk och grädde och red med mjöl eller maizena och koka ett par
    minuter så det blir lite tjockare. häll i riven ost (får inte koka).
    Och släng sen i klippt stekt bacon. Häll såsen över kasslern och makaronerna och
    sen lite (mycket ) mer riven ost över.
    Kanske inte så nyttigt, men gooott!

/Ostgalna tussen.

• Wizz

Kanongod gratäng:

Kasslerlåda med ananas
    Ca 300 g pastasnäckor
    1 italiensk örtbuljongtärning
    1 burk ananas i skivor
    500 g kassler
    2 dl crème fraiche
    2½ dl matlagningsgrädde
    1 dl chilisås
    ½ dl rött vin
    2 tsk citronpeppar
    ca 2½ dl ost
    3-4 tomater

Sätt ugnen på 225 grader. Koka pastan med salt och buljongtärningen. Låt rinna av. Strimla kassler och skär ananasen i bitar. Blanda crème fraiche, grädde, chilisås, vin och citronpeppar. Riv osten. Varva pasta, ananas och kassler i en stor och hög form. Strö osten över. Häll på såsen och gratinera 20-25 minuter. Skär tomaterna i klyftor och lägg på när 6-7 minuter återstår. Strö lite persilja på innan servering.

• Romantica1981

Kasslergratäng
    Tärnad kassler i botten på ugnsform, kokt ris i önskad mängd breds ut ovanpå kasslern, häll på champinjonsås (ganska mycket)och lägg på skivad ost. Sätt in formen i ugnen i ca 40 minuter på ca 200 grader. Jättelätt! Lägg ugnsfolie uppepå gratängen om du tycker att den får för mycket färg.

• ooOCleoOoo

Tack för alla goda recept!Sambon slängde ihop en pastagratäng med kassler när han kom hem,så det löste sig ändå!Men jag kommer garanterat testa nåt av era recept nästa gång

Svar på tråden Behöver recepttips med kassler....snabbt helst!!!