• Anonym (Georg)

Låter det här som känslighet mot kokosmjölk eller bönor?

För några dagar sedan lagade vi en gryta med lite olika saker i, bland annat kokosmjölk och bondbönor. Kokosmjölk är inget jag ätit mycket av förut, inget jag någonsin använt själv i köket så att säga. Bondbönor är väl lite samma sak, har inte använt dom själv i köket, men andra bönor (mungbönor, vita, kidneybönor, svarta och sojabönor) kan jag äta ganska stora mängder av utan att uppleva problem.

Nu har jag iaf ätit den här grytan till lunch i tre dagar i streck, och varenda gång jag äter den får jag en obehagskänsla i magen, blir varm (på gränsen till att svettas) och känner mig lite medtagen rent allmänt, det går över efter några timmar.

Vad tror ni att det här beror på? Kokosmjölken eller bondbönorna?

• Svar på tråden Låter det här som känslighet mot kokosmjölk eller bönor?
  • Aniiee

Dålig mathållning.....

Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • Anonym (Georg)
    Tow2Mater skrev 2017-09-27 19:10:00 följande:
    Bakterier i grytan...?
    Aniiee skrev 2017-09-27 19:14:31 följande:
    Dålig mathållning.....

Jag förstår inte riktigt vad ni menar. Matförgiftning (om det är det ni snackar om) kommer väl inte direkt efter och går över så snabbt + så blir man väl sämre av det. Sedan hade vi bara grönsaker i grytan, olika grönsaker, bönor och den där kokosmjölken. Alla grönsaker var förövrigt väl sköljda, icke-gamla och maten har förvarats i kyl.

Om det inte är det ni menar så får ni gärna utveckla era svar.
  • Morkullan

Jag är allergisk mot kokos, (+nötter och mandel) och mot baljväxter . 

När jag får i mig det så drabbas jag av kraftigt illamående, blodtrycksfall och ibland svimning, samt akuta diarréer...
    Jag reagerar likadant på nötter och mandel och på alla sorters bönor.

Så visst kan det vara något av det du ätit du reagerat på.

• Morkullan

Eftersom du tål andra baljväxter skulle jag tippa på att det är kokosen du inte fixar.

• Tow2Mater

Prova drick kokosmjölk ikväll, inga bönor.

Prova ät bönor imorgon kväll, ingen kokos.

• Anonym (Georg)
    Tow2Mater skrev 2017-09-27 19:25:06 följande:
    Prova drick kokosmjölk ikväll, inga bönor.

Prova ät bönor imorgon kväll, ingen kokos.
    Har funderat på det, men jag känner mig inte så sugen på att prova när man precis har börjat må bra igen.
    Morkullan skrev 2017-09-27 19:20:35 följande:
    Jag är allergisk mot kokos, (+nötter och mandel) och mot baljväxter . 

När jag får i mig det så drabbas jag av kraftigt illamående, blodtrycksfall och ibland svimning, samt akuta diarréer...
    Jag reagerar likadant på nötter och mandel och på alla sorters bönor.

Så visst kan det vara något av det du ätit du reagerat på.
    Morkullan skrev 2017-09-27 19:22:07 följande:
    Eftersom du tål andra baljväxter skulle jag tippa på att det är kokosen du inte fixar.
    Usch, det lät inge roligt. Om det är sånna symtom man får då så låter det ju fullt möjligt att jag är lite känslig mot något i grytan. Kan tillägga att jag blir får problematik med magen (alltså inte bara "obehag"), avföringen blir lös och jag blir gasig. Jag är tacksam över att jag inte har så allvarliga symtom, men det är ju ändå jobbigt, speciellt när man är på jobbet.
    Jag är nog också mest inne på att det kanske är kokosmjölken, jag vet inte varför just bondbönor skulle få min kropp att reagera när den inte reagerar på andra böntyper, har dock aldrig hört talas om kokosallergi/känslighet förut, jag får inte fram så mycket från google, men jag får inte speciellt bra träffar.

• Anonym (Georg)
    Anonym (Georg) skrev 2017-09-27 19:31:38 följande:
    Har funderat på det, men jag känner mig inte så sugen på att prova när man precis har börjat må bra igen.

Usch, det lät inge roligt. Om det är sånna symtom man får då så låter det ju fullt möjligt att jag är lite känslig mot något i grytan. Kan tillägga att jag blir får problematik med magen (alltså inte bara "obehag"), avföringen blir lös och jag blir gasig. Jag är tacksam över att jag inte har så allvarliga symtom, men det är ju ändå jobbigt, speciellt när man är på jobbet.
    Jag är nog också mest inne på att det kanske är kokosmjölken, jag vet inte varför just bondbönor skulle få min kropp att reagera när den inte reagerar på andra böntyper, har dock aldrig hört talas om kokosallergi/känslighet förut, jag får inte fram så mycket från google, men jag får inte speciellt bra träffar.

Blev ett lustigt slut där, jag tror jag valde att omformulera en del och glömde bort resten, men du förstår nog vad jag menar!
  • Aniiee

Klart det kan vara kokosen. Det vet du bara om du testar, dock. 

Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • Anonym (Georg)
    Aniiee skrev 2017-09-27 19:47:48 följande:
    Klart det kan vara kokosen. Det vet du bara om du testar, dock. 
    Ah, det är väl så, kanske får göra det någon gång när jag är ledig och inte har något bättre för mig, tills dess tror jag att jag undviker det i säkerhets skull.
Svar på tråden Låter det här som känslighet mot kokosmjölk eller bönor?