• Jessa01

    Metformin- någon som har erfarenhet?

    Jag har ätit Metformin i två dagar nu. Jag fick medicinen för att förhoppningsvis hinna gå ner lite i vikt och öka mina chanser inför ett sista IVF-försök.
    När jag googlade runt såg jag att man måste öka upp dosen och vänja kroppen vid Metformin. 

    Är det någon som har tagit Metformin? Hur mådde ni? Har ni några tips för att göra denna period så smidig som möjlig med bästa resultat? :)

  • Svar på tråden Metformin- någon som har erfarenhet?
  • Mariana79

    Hej!
    Jag har ätit metformin i 2 omgångar i mitt liv. Första gången var 2015 och jag lade av med dem efter ca 1 1/2 månads användning. Jag pallade inte med dem då eftersom min mage inte tålde dem alls och jag hade ett oerhört illamående.
    Samma sak hände denna gång, min mage tålde dem inte - sprang på toa stup i kvarten. Men denna gång red jag ut stormen och tänkte att någon gång ska det väl bli bättre. Och det blev det magen är nu stabil, kan hända att jag får slänga mig akut på toa fortfarande, men inte alls som innan. Det tog ca 2 1/2 månad för mig att bli stabil i magen. Illamåendet var inte lika illa denna gång.

    Sedan metforminet som jag började äta i maj har jag gått ner 6 kilo ca. Det går inte fort men det är ju pga att jag har pcos bla. Det som är bra med metforminet är att man inte går upp i vikt. Inte jag i alla fall. 

    Jag äter dem för att gå ner i vikt och få bättre äggkvalité. Jag ska börja med IVF nr 2 i slutet av oktober och ber till gudarna att äggen blivit bättre.
    När ska du köra i gång med ivfen?
    Lycka till! 

  • Mariana79

    ta dem i samband med måltid och öka upp dem sakta. Vilken styrka går du på?
    fösta omgången hade jag 850 mg nu kör jag 500 mg. Undvik fett och kolhydrater är ett tips.

  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2017-09-28 16:56:26 följande:

    ta dem i samband med måltid och öka upp dem sakta. Vilken styrka går du på?
    fösta omgången hade jag 850 mg nu kör jag 500 mg. Undvik fett och kolhydrater är ett tips.


    Jag har 500 mg tabletter. Då jag förstod att de kan vara starka för magen så har jag tagit en tablett på kvällen med mat. Det är tredje dagen nu. Ska öka upp på lördag med en morgontablett också. Meningen är att jag ska ta tre varje dag.

    Egentligen kan jag börja behandling redan nu men jag tänkte ge tabletterna en chans och vänta till våren. 

    Jag ska tänka på fett och kolhydrater. Tack för tips!
    Grattis till viktnedgång. Jag hoppas jag kan skärpa mig :)
    Hoppas våra behandlingar går vägen nu!
  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2017-09-28 16:56:26 följande:

    ta dem i samband med måltid och öka upp dem sakta. Vilken styrka går du på?
    fösta omgången hade jag 850 mg nu kör jag 500 mg. Undvik fett och kolhydrater är ett tips.


    Jag har 500 mg tabletter. Då jag förstod att de kan vara starka för magen så har jag tagit en tablett på kvällen med mat. Det är tredje dagen nu. Ska öka upp på lördag med en morgontablett också. Meningen är att jag ska ta tre varje dag.

    Egentligen kan jag börja behandling redan nu men jag tänkte ge tabletterna en chans och vänta till våren. 

    Jag ska tänka på fett och kolhydrater. Tack för tips!
    Grattis till viktnedgång. Jag hoppas jag kan skärpa mig :)
    Hoppas våra behandlingar går vägen nu!
  • Mariana79

    All lycka till dig och mig! Nu ska detta gå har jag bestämt. Bra att du tar det lugnt med upptrappningen så gjorde jag med. Ballar din mage ur, så försök att stå ut - det går över. Och om det är för överjävligt och du typ ska iväg på något kan du ta loperamid eller imodium som stoppar upp diarrén. Så överlever man den dagen:)

  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2017-09-28 20:52:08 följande:

    All lycka till dig och mig! Nu ska detta gå har jag bestämt. Bra att du tar det lugnt med upptrappningen så gjorde jag med. Ballar din mage ur, så försök att stå ut - det går över. Och om det är för överjävligt och du typ ska iväg på något kan du ta loperamid eller imodium som stoppar upp diarrén. Så överlever man den dagen:)


    Gud vad bra! Ska direkt till apoteket. Har köpt dextros också om jag hamnar på fel sida blodsockernivån!
  • amandajavisst

    Hej!

    Jag åt metformin i ett år under fertilitetsbehandling. Jag har PCOS, äter varierad kost och rör mig i vardagen. Jag gick ner 15 kilo, och ändrade då inte på någonting! Jag åt likadant (något mindre sötsaker pga inget sötsug) och rörde på mig som vanligt.

    Du behöver inte oroa dig för fett och kolhydrater, jag gick ner i vikt ändå. EN lagom mängd av allting, är bäst.

    Lycka till!

  • Mariana79
    Jessa01 skrev 2017-09-29 08:23:11 följande:
    Gud vad bra! Ska direkt till apoteket. Har köpt dextros också om jag hamnar på fel sida blodsockernivån!
    Ja det kan vara bra att ta till. Din mage kanske tål fett och kolhydrater under behandlingen med metformin. Min gör det inte. Fast för mig är det helt ok att utesluta det, då jag ändå äter GI kost. Och mår bäst av det :)
  • Jessa01
    amandajavisst skrev 2017-09-29 09:49:50 följande:

    Hej!

    Jag åt metformin i ett år under fertilitetsbehandling. Jag har PCOS, äter varierad kost och rör mig i vardagen. Jag gick ner 15 kilo, och ändrade då inte på någonting! Jag åt likadant (något mindre sötsaker pga inget sötsug) och rörde på mig som vanligt.

    Du behöver inte oroa dig för fett och kolhydrater, jag gick ner i vikt ändå. EN lagom mängd av allting, är bäst.

    Lycka till!


    Wow 15 kg är väldigt bra jobbat! :)

    Jag tror att vi alla reagerar olika och jag hoppas kunna lägga om lite vanor när jag ändå är igång :) Tack för input!
  • Jessa01
    Mariana79 skrev 2017-09-29 12:37:22 följande:
    Ja det kan vara bra att ta till. Din mage kanske tål fett och kolhydrater under behandlingen med metformin. Min gör det inte. Fast för mig är det helt ok att utesluta det, då jag ändå äter GI kost. Och mår bäst av det :)
    En vän till mig kan inte äta animaliskt protein helt plötsligt. Tänk att vi är så olika :) Jag hoppas kunna lägga om vanorna iom detta- håll tummarna!
  • Jessa01

    Förra helgen gjorde jag fel när jag tog medicinerna. För jag åt middag tidigt och lite för nära lunch pillret (hade precis börjat med tre om dagen) så jag fick upp all mat rätt snart efter kvällspillret. 
    Vet inte om det gjorde att jag fick sänkt immunförsvar men jag fick världens influensa efter det med feber som gick upp och ner i flera dagar...

    Nu tänkte jag börja med tabletterna igen- ska jag börja om med en om dagen eller vad tycker ni?

  • Vicktoria88

    Jag började med metformin för 2 år sedan för pcos, fick börja med 1 tablett i veckan och sen trappa upp varje vecka tills jag var på 3 tabletter om dagen. Jag fick också någon medecin för magsår har jag för mig första veckorna så magen inte skulle bli så upprörd. Har för mig att det tog kanske 3 månader innan magen kändes som vanligt igen. Jag har inte gått ner i vikt av dem (var inte överviktig när jag började med dem heller) men mina andra pcos symptom har blivit mkt bättre (acne och hårväxt). Jag har ätit dem tillsammans med Donaferty så vet inte om

    det bara är Metforminen som hjälpt. Jag är dock fortfarande inte gravid, men slipper jag acnen så är jag iallafall glad för det!

    Lycka till!

Svar på tråden Metformin- någon som har erfarenhet?