• Hejida1989

Vara med på röntgen

Är personlig assistent och var med min brukare när han röntgade sitt ben.. nu i efterhand förstår jag ju att den strålningen inte är bra och att jag egentligen inte skulle vart med i rummet utan följt med dom som jobbade in i andra rummet men jag fick stå kvar med min brukare och få strålning ....... kan detta vara farligt??

• Svar på tråden Vara med på röntgen
  • Dumbledore

Nej, inte enstaka gånger. Din brukare fick ju lika mycket eller mer strålning än vad du fick. Jag har fått blyförkläde när jag följt med mina barn på röntgen och hållit dem stilla på britsen, men hade personalen tyckt att du behövde gå ut eller få skydd så hade de sagt till dig.

• zemer
    Hejida1989 skrev 2017-09-28 00:53:02 följande:

Är personlig assistent och var med min brukare när han röntgade sitt ben.. nu i efterhand förstår jag ju att den strålningen inte är bra och att jag egentligen inte skulle vart med i rummet utan följt med dom som jobbade in i andra rummet men jag fick stå kvar med min brukare och få strålning ....... kan detta vara farligt??

Nej det är inte farligt. I så fall skulle man ju inte kunna röntga människor överhuvudtaget. Det blir farligt när man utsätts för det mycket och ofta. Därför går dom som jobbar med det ut.
Svar på tråden Vara med på röntgen