• Anonym (ssri)

Du som fått sexuella biverkningar av SSRI, blev det helt bra igen?

Hej!

Jag har funderat en del över det där med sexuella biverkningar av SSRI. När jag var i tjugoårsåldern fick jag en depression. Jag blev insatt på Zoloft (sertralin). Jag upplevde att jag fick minskad lust, svårt att få orgasm och att känsligheten i underlivet minskade samt att blodfyllnaden som sker när man blir upphetsad inte längre fungerade som innan. Detta var väl inte oväntat då sexuella biverkningar är vanligt. Men......det gick inte tillbaka efter avslutad behandling. Till viss del gjorde det ju det men mycket av det kvarstod. Det blev verkligen inte som innan. Jag tog upp detta med psykiatrin men de sade att det inte kunde vara medicinen. Några år senare fick jag en depression igen samt ångestproblematik. Åter fick jag Zoloft och denna gång märktes faktiskt ingen större skillnad mot innan behandling. För det var redan rätt dåligt innan i och med att jag aldrig fick tillbaka funktionen. Lite skillnad blev det kanske men marginellt.

Jag är nu frisk sedan ganska många år. Jag är snart 38 år och har god psykisk hälsa. Men....det känns inte så kul att det känns som att mitt sexliv liksom blev skjutet i sank i 20-årsåldern. Ja, jag tycker om sex och närhet (har fast partner sedan många år) men det ger mig inte alls lika mycket som innan första SSRI-behandlingen. Det är inte samma känsla. Det är som avtrubbat och bedövat. Betydligt svårare att få orgasm och orgasmer som inte alls är lika njutbara. Och det där med blodfyllnad av vävnaden i underlivet funkar inte som innan. På senare år har jag sökt efter information om detta. På flera ställen har jag hittat information om post-SSRI Sexual Dysfunction. Beskrivningen av detta stämmer tyvärr väldigt bra med det jag har. Jag tycker att Zoloften hade ganska dålig effekt mot depressionen och ångesten tyvärr. För mig hjälpte terapi betydligt bättre än medicinering. Därför känns det särskilt illa om det orsakat denna typ av permanenta biverkningar. Jag är ledsen över detta men det finns väl tyvärr inte så ,mycket att göra.

Nu undrar jag över hur vanligt detta egentligen kan vara? Du som ätit SSRI och fått sexuella biverkningar, hur var det för dig? Blev det som innan?

• Svar på tråden Du som fått sexuella biverkningar av SSRI, blev det helt bra igen?
  • Ser0tonin

Jag har testat många antidepressiva och när jag hade uppehåll så fick jag tillbaka livet i staken. Min sexlust är dock sådär, men tror det har att göra med all den stress jag har inom mig.

Svar på tråden Du som fått sexuella biverkningar av SSRI, blev det helt bra igen?