• Anonym (Orolig)

Framfall utan graviditet?

Hej! Jag har ett intressant dilemma. Det är så att jag misstänker att jag har ett framfall, vilket jag tycker känns väldigt konstigt då jag varken har fått ett barn eller är gammal. Är bara 18år. God hälsa och inte alls överviktig. Ganska medel på det planet. Är 1.68 och väger väl 60-63kg. 

Men det har känts lite konstigt i underlivet enda sedan jag skaffade p-ring. Eller har varit mer uppmärksam. Tittade förra veckan då det sved konstigt och skavde. Vilket inte är något nytt för har upplevt den känslan ibland i perioder genom åren men tänkte att det kunde vara svamp eller något. Men tittade iallafall och det såg ut som en liten utbuktning i slidmynningen. Googlade såklart och det enda som kommer upp är framfall av urinblåsan cystocele. Är orolig att det ska påverka mitt sätt att leva, speciellt mitt sexliv. 

Det enda som jag kan tänka mig har orsakat detta borde isåfall vara att min mage brukar vara ganska trög så får krysta vid toalettbesök. Har inte tid hos gynekolog förrän i november (lång väntetid) ringde till vårdcentralen men de hänvisade mig bara tillbaka dit. Så söker lite hjälp här sålänge. 

Kan det verkligen vara framfall?

• Svar på tråden Framfall utan graviditet?
  • Anonym (M)

Nej antagligen är det bara vävnaden som urinröret sitter i, eller hur man ska säga.

• Anonym (Boll)

Inte omöjligt men du kan inte få svar förrän du gjort ditt besök. Man är ju också skapt helt olika av naturen också och kan ha olika form och lutningar på sin slida och vävnaden runt.

Framfall är genetiskt. Har man otur behöver man ingen särskild påfrestning som ålder eller graviditet utan det räcker med studsmatta, mycket krysningar på toa eller som sagt, bara otur.

• Anonym (Orolig)

Vad gör man åt framvall vid sån ung ålder egentligen? Antar att man inte kan få operation hur som helst. 

Svar på tråden Framfall utan graviditet?