Hur ber du om ursäkt?
Vilket uttryck använder du för att be om ursäkt när du gjort något dumt?
Förlåt?
Ursäkta?
Jag är ledsen?
Något annat?
Har uttrycken ovan olika innebörd för dig eller är de utbytbara?
Förlåt?
Ursäkta?
Jag är ledsen?
Något annat?
De orden står varandra väldigt nära. Hur de används är oftast individuellt och inlärt. Inte så sällan beror det också var i landet man växt upp. Generellt sett har ordet ursäkta betraktats som "finare" mer överklass.
Jag använder båda uttrycken beroende på situation. Ett exempel. Jag behöver tränga mig förbi några personer för att komma till min plats, då säger jag "ursäkta". Jag ber alltså om ursäkt för det besvär jag orsakar. Nu råkar jag trampa någon på tårna, då säger jag "förlåt". Jag ber alltså om förlåtelse för den smärta jag orsakat.
Förlåt eller förlåt mig säger jag nog mest om jag gjort något riktigt fel och förstår det. T ex om jag sagt något klumpigt till en vän skulle jag kanske säga "Förlåt, jag förstår nu att jag inte skulle ha uttryckt mig så. Det var av mig.".
Ursäkta använder jag om jag vill att någon släpper förbi mig/flyttar på sig.
Om jag t ex stöter i någon med min väska av misstag i lokaltrafiken varierar jag lite. Ibland förlåt, och ibland ursäkta.
Jag är ledsen använder jag nästan aldrig.
Ursäkta säger jag då jag vill komma förbi eller om jag råkar stöta till någon. Jag håller inte alls med om att det är ett överklassord, det är snarare ett opersonligt ord som används vid mindre allvarliga företeelser till människor man inte känner.
Jag är ledsen säger jag till kunder på jobbet som blivit missnöjda eller till vänner som jag råkat såra.
Förlåt säger jag i alla möjliga sammanhang.
Hur man ber om ursäkt, i vilket sammanhang och vad man säger i övrigt tycker jag betyder mer än förlåt-orden i sig.
Förlåt?
Ursäkta?
Jag är ledsen?
Något annat?
Själv anvönder jag också "ursäkta" mest för att få uppmärksamhet om jag behöver gå förbi någon på bussen t.ex. Men däremot använder jag "förlåt" och "jag är ledsen" på olika sätt. "Förlåt" säger jag när jag känner att jag gjort något fel, då jag verkligen vill ha förlåtelse. "Jag är ledsen" brukar jag använda när det uppstått en beklaglig situation men där jag egentligen inte tycker att jag gjort fel.
Jag hade ett bråk med en kompis igår där jag tycker att hon har betett sig illa mot mig och efter lite tjafs på messenger skriver hon nu "Jag är ledsen över att det blev så här" och i mitt huvud betyder det att hon mest tycker att det är tråkigt att vi bråkat, inte att hon faktiskt vill be om ursäkt.
Men men, det verkar som om ni lägger in olika saker i utrycken så jag ska kanske bara släppa det.