• Anonym (Tröttmössa)

Rätt eller fel att klaga pp hotellrum?

Igår flög vibutomlands på en efterlängtad charterresa. Det började med att planet var försenat med 2,5 timme vilket gjorde att vi kom till hotellet först klockan 2 på natten. Himmeln hade öppnar signoch regnet fullkomligt vräkte ner. Vi fick vårt rum och däckade runt kl 3. 4:45 vaknar vi av ett sabla liv. Som om en stor industrifläkt startade och med ens börkade ett brummande och gnisslande ljud fulla vårt rum. 40 DB mätte vi upp det till med en app.

På balkongen var ljuset ännu värre.

Var nere och pratade med receptionen som direkt sa att det är kökets ventilation. Kökets ventilation ligger alltså granne med vår balkong! Den överröstar lätt ACn.

Sen visade det sig att kökets varuintag ligger nedanför rummet med. Backande pipande lastbilar med andra ord. Plus att allt matos från ventilationen ligger tyngt i vårt rum.

Pratade med resebolaget som tidigast söndag kan ge oss ett annat rum. Innan gick det inte för de är fullbelagda. Fick tacka ja för något annat går ju inte göra. Skrev direkt till bolaget som tyckte att man får stå ut normala störningar och men skickade ärendet till sin reklamationsnämnd ändå.

Är det verkligen normalt när man betalt ca 11000 kr per person och vecka och inte få sova?

AC, trafik, högljudda grannar. Allt sånt tycker jag är normal störning men köksventilationen som brummar in i rummet kan väl ändå inte räknas som normal? Eller är vi ovanligt gnälliga!

Åkt utomlands förr och aldrig varit med att behöva klaga så

• Svar på tråden Rätt eller fel att klaga pp hotellrum?
  • Gryntroll

Trist!
    Hur var hotellet och rumstypen beskriven av arrangören? Tänker att det ofta står att det kan förekomma störande ljud, livlig trafik osv. Men om det inte stått med något sånt i beskrivningen tycker jag absolut att ni ska reklamera.

• Anonym (Tröttmössa)

Rummet är ett av hotellets dyraste och hotellet är enligt bolaget ett fyrstjärnigt. Vi åker inte så ofta utomlands så vi ville slå till lite extra.

ljudet i rummet är som om man har en torktumlare igång i rummet bredvid och dörrarna är öppna. Ett stadigt dovt brummande.

Ja jag kan erkänna att lastbilarna kanske är lite gnälligt men det beror nog på det andra ljudet som gör att man blir lite känsligare.

De har ju försökt att lösa situationen men tre av sju nätter får vi spendera i det här rummet och jag gissar på att vi kommer bli av med rummet innan 11 på söndagen och inte få det nya förrän runt 15 men det var inget som var klart. Inte heller vilket rum vi får om det är likvärdigt eller ej.

Det verkar som de kände till felet i alla fall för receptionen kunde direkt svara på vad det var för ljud och resebolagets guider var inte ens uppe och lyssnade i rummet utan satte igång och leta nytt direkt.

Tycker att någon kompensation för de första tre nätterna borde vi få för jag känner inte att det är ett vanligt störande ljud.

• Anonym (Tröttmössa)

Mm mötte brummande vid poolen, 62-63 dB från fläktarna utan annat bakgrundsljud. Helt sjukt högt.

Nä jag är glad att vi klagade så vi fick ett nytt run och jag tänker faktiskt begära någon form av kompensation för de första tre dagarna. Det står inget om extra störningar men resebolaget menade att det var normalt. Putt heller. Vi pker kanske bara var 2:e-3:e år men vi har hunnit med några länder och hotell och inget har haft ett konstant brummande mer än AC

• John22

Absolut inte okej. Se till att dokumentera all oväsen med video så att ni har på fötterna.

• Magnus81

Har dom inte meddelat att det kan förekomma oväsen så ska du definitivt begära kompensation. Jag jobbar inom hotell i receptionen så det är viktigt att meddela gästerna om det finns störande moment i anslutning till bokningen.

Sen finns det tillfällen som man inte kan styra över men vi iallafall ger kompensation. Man ska vara rädd om sina gäster

• Anonym (Tröttmössa)

Tack ni!

Jag har filmar oväsendet och jag har sparat uppmätningarna på ljudnivåerna.

Charterbolagen ringde nyss och berättar att vi får ett nytt rum redan imorgon som är i samma standard som det vi har nu men en bit bort från kökets ventilation. De skulle återkomma imorgon med mer information när rummet blev ledigt. Har säkert med utcheckning och städ att glra. Men det ska bli på skönt!

nu känns det som man kan koppla av och bara ha semester!

Tycker inte om att vara en jobbig gäst. Alltid väldigt trevlig mot alla anställda, hälsar alltid och dricksar bra för jag vet att de jobbar hårt. Så därför bör det emot att vara jobbig men samtidigt har pyntat ut en massa för rummet så ska man ju få valuta med.

Tack igen!

Skönt att höra att man inte är en gnällig knasboll

• Christi38

Nä bra att du sagt till! Står det inget om det ska ni ju inte behöva ta "allt" detta.

Hoppas ni får ett bättre rum som de lovat under helgen och njut! :)

• Anonym (xx)

Det borde stå i beskrivningen.
    Vilket bolag åkte ni med?

• Anonym (Tröttmössa)

Tui och hittills har de skött det hyfsat bra. Det enda var när guiderna (hemma i Sverige via deras app) anser att brummande tillhör vanligt störande ljud. Men men nu får vi nytt imorgon. Vi har precis gått en lov runt området och spanat på de balkonger som har samma rumsstandard som oss. Alla ligger betydligt bättre till så vilket det än blir så kan det bara bli bättre!

• Anonym (Reklamationsansvarig Resebyrå)

Jag jobbar med liknande reklamationer dagligen. Vad som skulle avgöra mitt svar till kunden är vad som står i hotell informationen. Står det att hotell:et innehåller en restaurang liksom att det kan förekomma ljudstörningar, skulle jag i detta fallet - förutsatt nu att jag fått bekräftat kundens historia från hotellet - neka ytterligare kompensation, av 2 anledningar:

1. En restaurang ventilation liksom varu mottagning kan inte anses onormalt eller oväntat på ett hotell med restaurang. Någon kan obönhörligen hamna vägg i vägg med detta, utan att det kan betraktas som fel i arrangemanget/inkvarteringen - bara detta informerats existera på hotellet.

2. I enlighet med riktlinjerna i paketreselagen, kunden har påpekat en upplevd olägenhet ( INTE att förväxla med ett faktiskt fel på inkvarteringen ) som hotel och arrangör omedelbart vidtagit åtgärder för att lösa på plats, och ersätter med likvärdigt boende. Därmed har kunden inget case.

För min del skulle kunden gärna få gå till ARN om dom så önskar, dom har förlorat innan det ens har startat.

Svenska resenärer förstår inte skillnad på arrangör som tillämpar goodwill - för år skull, mot kompensation, som är exakt vad det låter. En ersättning för något dom FAKTISKT fysiskt inträffat. Inte hjärta å smärta, kan inte sova, nervös och barnen mår illa. Finns inget sånt i Sverige. Kompensation enligt svensk lagstiftning, är att likställas med skadestånd, och då utdöms det med rimlighet som har med faktisk ekonomiskt värde att göra, inte påhittat "nu är hela semestern förstörd" tugget med alla pengar tillbaka. Bara tugga i sig ARN sommar och läsa själv,

Så nej TS, du har inte mycket att hoppas på mer, än att vara nöjd att du fick byta rum. Därmed har både hotel och arrangör gjort tillräckligt. Någon vad för kompensation har du därmed inte.

• Anonym (Tröttmössa)

Vi åker som sagt inte ta men några resor har det ändå blivit och vi älskar charter. Ofta är receptionen och restaurangen ihopbyggda i en lägre byggnad med köket i ena änden, receptionen i mitten och rummen i andra änden. Så är det här med. Förutom vår korridor med åtta rum. Varav vårt är det enda som är vänt mot framsidan i den här änden av hotellet. En ligger på gaveln i direkt anslutning till ventilationen de andra har balkongerna mot baksidan långt borta från ventilation, matos och backande lastbilar.

Vi beställde ett rum med pool på balkongen. Där är ljudnivån alltså 63 dB. Normal samtalston i form sv ett konstant brummande (man kan inte ens höra vår poolpump genom oväsendet om man inte lägger örat mot jalusidörren till pumpen). Det gör det svårt stt nyttja balkongen och framförallt poolen för det låter så mycket. Inte heller vill man ha balkongdörren öppen för ljudet.

Ovh mycket riktigt 4.44 drog ventilationen igång. Kl 6 började lastbilarna backa och varor drogs på vagnar över baklemmen. Och rummet stinker gammalt matos.

I en svit med egen pool.

Det enda hotellet varnar om är vägen framför hotellet att det förekommer lokal trafik. Som är väldigt lite och stör ingenting. Ingen varning om lastgods, matos eller högljudd ventilation

Idag byter vi rum i alla fall. Ska bli skönt!

Vi har inte tänkt söka mer kompensation eftersom de flyttade oss så snabbt men vi har definivt inte fått vad vi betalt för med nuvarande rum.

• Anonym (H)
    Christi38 skrev 2017-09-29 16:16:13 följande:
    Nä bra att du sagt till! Står det inget om det ska ni ju inte behöva ta "allt" detta. Hoppas ni får ett bättre rum som de lovat under helgen och njut! :)
    Håller med
  • Anonym (Reklamationsansvarig Resebyrå)
    Anonym (Tröttmössa) skrev 2017-09-30 06:14:19 följande:

Vi åker som sagt inte ta men några resor har det ändå blivit och vi älskar charter. Ofta är receptionen och restaurangen ihopbyggda i en lägre byggnad med köket i ena änden, receptionen i mitten och rummen i andra änden. Så är det här med. Förutom vår korridor med åtta rum. Varav vårt är det enda som är vänt mot framsidan i den här änden av hotellet. En ligger på gaveln i direkt anslutning till ventilationen de andra har balkongerna mot baksidan långt borta från ventilation, matos och backande lastbilar.

Vi beställde ett rum med pool på balkongen. Där är ljudnivån alltså 63 dB. Normal samtalston i form sv ett konstant brummande (man kan inte ens höra vår poolpump genom oväsendet om man inte lägger örat mot jalusidörren till pumpen). Det gör det svårt stt nyttja balkongen och framförallt poolen för det låter så mycket. Inte heller vill man ha balkongdörren öppen för ljudet.

Ovh mycket riktigt 4.44 drog ventilationen igång. Kl 6 började lastbilarna backa och varor drogs på vagnar över baklemmen. Och rummet stinker gammalt matos.

I en svit med egen pool.

Det enda hotellet varnar om är vägen framför hotellet att det förekommer lokal trafik. Som är väldigt lite och stör ingenting. Ingen varning om lastgods, matos eller högljudd ventilation

Idag byter vi rum i alla fall. Ska bli skönt!

Vi har inte tänkt söka mer kompensation eftersom de flyttade oss så snabbt men vi har definivt inte fått vad vi betalt för med nuvarande rum.

Ljud är i sig ingen fysisk orsak till att inte kunna nyttja vare sig balkong eller pool, det är bara så. Det går aldrig att i detalj ange allt som ev. Går att störa sig på med o detalj, utan det faller i paketreselagen under vad som är rimligt att förvänta sig. Finns restaurang på hotellet och det är angivet, ja då finns det förstås både ventilation tillhörande det köket, det kan lukta matos och varumottagning - och det spelat ingen roll om du köpt städskrubb eller svit. Allmänna hotelbeskrivningen ska vara tillräckligt tydlig för att du som resenär ska ha rimlig chans att förutse detta, och anges att det finns restaurang på hotellet har arrangören gjort detta tydligt nog.

En ljudstörning ska dels vara oförutsägbar och av synnerligt slag för att kunna få gehör som reklamation, tex att ni kommer ned och upptäcker att det är lokala årligs hårdrocks festivalen där ni bor vägg i vägg med scenen som bokstavligen poppar er genom veckan utan att hotellet ens sagt ett ord om det.

Skiljer inte storlek eller utrustning på själva inkvarteringen mot beskrivningen har ni absolut fått precis vad ni betalat för.

Mätning av en amatör app från en restaurang fläkt är inte i sig en bevisad fakta, även om ljudet säkert i sig kan vara störande - men inte komplett oväntat.

Men nu får ni hjälp att byta rum, så hoppas vi att upplevda olägenheten minskar. Kanske tom att hotellet vill lämna en goodwill, dock inget dom måste.
  • Anonym (Tröttmössa)

Mm amatörapp och amatörapp. Vi nyttjade Arbetsmiljöverkets app men jag bryr mig just nu inte.

Däremot inser jag nu när vi fått vårt nya rum att det mer motsvarar den bild jag hade av rummet innan vi åkte. Det här är stort, ljust och fräscht. Balkongen är 3 ggr så stor, poolen är dubbelt så stor, badrummet är större osv. Resebolaget själva sa att vårt gamla rum brukar man aldrig ge till barnfamiljer utan till par. Därför att det är mindre, ligger avsides osv.

Här är är så tyst. Trots att vår balkong ligger ovanför en delad pool (tror det är mellan 7-10 rum som delar). Barn som skriker, plaskar och låter som bara barn kan bekommer oss ingenting. Det är små svarta myror i badrummet och luktar på tvålen. Bekommer mig inte alls.

Nu njuter vi av veckan som är kvar!

• Anonym (Tröttmössa)

Oväsen från poolbaren letar sig upp i rummet. Gör ingenting. Glada människor som är lite överförfriskade är ngt man räknar med liksom att matsalen är väldigt mycket ljud i (all inc). Nya sängen är som att ligga på en planka men tystnaden väger upp. Svagt sus från ACn och lite glada människor. Vår pool har insyn från typ 20 rum men det påverkar oss inte. Och sp ringde charterbolsget igår och gav oss ett presentkort spm vi accepterade. De har skött det så snyggt. De hade självklart inte behövt ge oss ett presentkort men deras goodwill gör att vi kommer välja deras bolag nästa gång med. När vi valde det här hotellet velade vi mot ett annat som det får bli nästa gång.

Japp det här är vi nöjda med!

• modsey
    Anonym (Reklamationsansvarig Resebyrå) skrev 2017-09-29 19:35:59 följande:

Jag jobbar med liknande reklamationer dagligen. Vad som skulle avgöra mitt svar till kunden är vad som står i hotell informationen. Står det att hotell:et innehåller en restaurang liksom att det kan förekomma ljudstörningar, skulle jag i detta fallet - förutsatt nu att jag fått bekräftat kundens historia från hotellet - neka ytterligare kompensation, av 2 anledningar:

1. En restaurang ventilation liksom varu mottagning kan inte anses onormalt eller oväntat på ett hotell med restaurang. Någon kan obönhörligen hamna vägg i vägg med detta, utan att det kan betraktas som fel i arrangemanget/inkvarteringen - bara detta informerats existera på hotellet.

2. I enlighet med riktlinjerna i paketreselagen, kunden har påpekat en upplevd olägenhet ( INTE att förväxla med ett faktiskt fel på inkvarteringen ) som hotel och arrangör omedelbart vidtagit åtgärder för att lösa på plats, och ersätter med likvärdigt boende. Därmed har kunden inget case.

För min del skulle kunden gärna få gå till ARN om dom så önskar, dom har förlorat innan det ens har startat.

Svenska resenärer förstår inte skillnad på arrangör som tillämpar goodwill - för år skull, mot kompensation, som är exakt vad det låter. En ersättning för något dom FAKTISKT fysiskt inträffat. Inte hjärta å smärta, kan inte sova, nervös och barnen mår illa. Finns inget sånt i Sverige. Kompensation enligt svensk lagstiftning, är att likställas med skadestånd, och då utdöms det med rimlighet som har med faktisk ekonomiskt värde att göra, inte påhittat "nu är hela semestern förstörd" tugget med alla pengar tillbaka. Bara tugga i sig ARN sommar och läsa själv,

Så nej TS, du har inte mycket att hoppas på mer, än att vara nöjd att du fick byta rum. Därmed har både hotel och arrangör gjort tillräckligt. Någon vad för kompensation har du därmed inte.

Jag åkte charter i somras o det blev väl typ aldrig igen just för bristen av hjälp från bolagets värd. Inser i ofs att vi nog är för vana resenärer och går till hotellet direkt om det var något för att få hjälp. Som ac som pajjade 3 på morgonen och lät som ett mindre sågverk flera nättet. Då missade vi ersättning från ving. Sen var det varje år ett sällskap från en singelförening med barn där på hotellet. ( vi reste också med barn) och enligt hotellet var det känt att de var stökigt otrevliga högljudda fester sent på natten. I bland hade polis fått komma.... när vi tog upp med ving att de borde skrivit ut detta i ordalag som att störande inslag kan upplevas . Ungefär som om ett diskotek eller trafikerad väg eller hur de snyggt formuletst det. Eftersom det var tidigare alla år känt ! Då blev jag utskälld av ving värden.

Aldrig mer charter utan återgår till att boka resoner själv.
  • Anonym (Tröttmössa)

Modsey, vad tråkigt bemötande! Vi har fått jättebra bemötande med våra klagomål och känt att de faktiskt tar oss på allvar.

vi är på ett all inc hotell med skandinavisk talande barnklubb. Det låter mycket här. Barn som leker, barn som plaskar, barn som skrattar och gråter. Som blir arga och övertrötta. Men det visste vi redan innan så det gör oss inget. Vårt barn låter en del han med :)

• modsey
    Anonym (Tröttmössa) skrev 2017-10-01 10:48:04 följande:

Modsey, vad tråkigt bemötande! Vi har fått jättebra bemötande med våra klagomål och känt att de faktiskt tar oss på allvar.

vi är på ett all inc hotell med skandinavisk talande barnklubb. Det låter mycket här. Barn som leker, barn som plaskar, barn som skrattar och gråter. Som blir arga och övertrötta. Men det visste vi redan innan så det gör oss inget. Vårt barn låter en del han med :)

Att barn låter är jag helt på det klara med. Här var det föräldrarnas beteende som var förskräckligt. De lämnade för små barn själva i poolområdet o gick ner på stan. När hotellpersonalen sa till barnen att de inte fick bada utan tillsyn käftade 12 åringarn emot. De som bodde under oss skrek och väsnades till 2 på nätterna. Hotellets personal var fantastiskt bra och beklagade. De kunde dock inget göra då det var fullbokade. Men de berättade att det var så här varje sommar med denna grupp/ organisation....o jag gissar att hotellet behövde inkomsterna ändå ....däremot var ju vings bemötandet när vi tog upp det inte ok slls. Jag blev idiotförklarad och upplystes att sånt får man räkna med. Är ganska resvan ...har aldrig upplevt setta någonsin någonstans i världen.
Svar på tråden Rätt eller fel att klaga pp hotellrum?