• Anonym (Orolig)

Hjärtklaff fel

Har klaff fel på aortaklaffen.

Aortaklaffen är hjärtklaffen mellan stora kroppspulsådern och vänster hjärtkammare. Den består normalt av tre klaffbord men jag har två.

Detta innebär stor risk av vidgning av stora kroppspulsådern.

Har någon här hjärtklaff fel? Har ni gjort operation?

Hur var era symtom? Hur kände ni i bröstet?

Jag har så mycket frågor men lite svar så hoppas ni kan dela med er.

Jag är rädd!! Jätterädd för att dö.

• Svar på tråden Hjärtklaff fel
  • Sivandivan

Vad tänker de göra - är det operation som gäller?

Klaffoperationer är rutinoperationer. Inte så roligt att få en mekanisk klaff kanske då det kräver livslång waranbehandling (blodförtunnande) och kontroller av inr (hur snabbt blodet koagulerar förenklat uttryckt), men du behöver inte vara rädd för att dö. Den risken är mycket liten.

Jag lever med en man där båda klaffarna i hjärtats vänstra hålrum (aorta och mitralis) är mekaniska. No probs.

• Anonym (Lillan)

Jag hade oxå exakt samma klaff som läckte som en hink var deras uttryck.

Nu har jag en mekanisk klaff och äter waran

De var tvungna att såga upp bröstet för att komma åt klaffen på bästa sätt.

Blev lätt anfådd, tryck över bröstet och jobbigt med andningen.

Det är väldigt liten risk att man dör. Det är mer hur kroppen reagerar om det blir komplikationer .

Jag fick lätt feber som jag fick antibiotika mot.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Lillan) skrev 2017-09-29 14:44:24 följande:

Jag hade oxå exakt samma klaff som läckte som en hink var deras uttryck.

Nu har jag en mekanisk klaff och äter waran

De var tvungna att såga upp bröstet för att komma åt klaffen på bästa sätt.

Blev lätt anfådd, tryck över bröstet och jobbigt med andningen.

Det är väldigt liten risk att man dör. Det är mer hur kroppen reagerar om det blir komplikationer .

Jag fick lätt feber som jag fick antibiotika mot.

Jag blir andfådd väldigt lätt och tränar mycket men kan aldrig få igång flåset riktgt för då får jag "andnöd", tryck över bröstet men alltid trott det var ångest, kippar ofta efter andan.

Skönt att det gått så bra för dig.

Hur var det efter operationen? Läskigt att de öppnar upp en så! Det är jag bog mest rädd över. Hade du mycket ont efteråt? Hört att man inte kan andas eller hosta djupt för det gör så ont.
  • Anonym (Lillan)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-09-29 19:09:19 följande:

Jag blir andfådd väldigt lätt och tränar mycket men kan aldrig få igång flåset riktgt för då får jag "andnöd", tryck över bröstet men alltid trott det var ångest, kippar ofta efter andan.

Skönt att det gått så bra för dig.

Hur var det efter operationen? Läskigt att de öppnar upp en så! Det är jag bog mest rädd över. Hade du mycket ont efteråt? Hört att man inte kan andas eller hosta djupt för det gör så ont.

Kan nog inte påstå att jag hade så jätte ont ändå.

Men smärtan är nog väldigt individuell.

Kändes när de tog på en bh efteråt och till sambon sa jag att det kändes som jag var överkörd.

Du får ju smärtlindring så det behöver du inte oroa dej för.

Var jobbigt att äta inget smakade och ont i mun (blåsor, avlagringar början till svamp)

Tog nog drygt en vecka innan maten smakade.

När du hostar första tiden får du hålla dej över bröstet med armarna.

Även när du ska ta dej från liggandes till sittande får du ha armarna över bröstet.

Du kommer även att få en pip att blåsa i( ta djupt andetag och blåsa ut i pippen) jätte viktigt för att få tillbaka lungkapaciteten igen.

Låg 3 veckor på sjukhuset vissa dagar kommer det kännas som allt är hopplöst. Bästa är att ta en dag i taget.
  • Anonym (Orolig)

[quote=78057902][quote-nick]Anonym (Lillan) skrev 2017-09-30 00:08:01 följande:[/quote-nick]Kan nog inte påstå att jag hade så jätte ont ändå.

Men smärtan är nog väldigt individuell.

Kändes när de tog på en bh efteråt och till sambon sa jag att det kändes som jag var överkörd.

Du får ju smärtlindring så det behöver du inte oroa dej för.

Var jobbigt att äta inget smakade och ont i mun (blåsor, avlagringar början till svamp)

Tog nog drygt en vecka innan maten smakade.

När du hostar första tiden får du hålla dej över bröstet med armarna.

Även när du ska ta dej från liggandes till sittande får du ha armarna över bröstet.

Du kommer även att få en pip att blåsa i( ta djupt andetag och blåsa ut i pippen) jätte viktigt för att få tillbaka lungkapaciteten igen.

Låg 3 veckor på sjukhuset vissa dagar kommer det kännas som allt är hopplöst. Bästa är att ta en dag i taget

Jo det är sant, smärtan är ju olika för alla.

Tack för infon vet jag lite mer. Det kändes lite bättre nu. Man e ju så orolig. skönt för dig att det gick bra allt och hoppas du idag mår bra.

jag hoppas att mitt inte behövs opereras men tyvärr tror jag att det behövs. Min syster ska göra OP nästa vecka via titthål. Men hon vet inte mycket själv så hon är också orolig.

• Anonym (Lillan)

Jo det är sant, smärtan är ju olika för alla.

Tack för infon vet jag lite mer. Det kändes lite bättre nu. Man e ju så orolig. skönt för dig att det gick bra allt och hoppas du idag mår bra.

jag hoppas att mitt inte behövs opereras men tyvärr tror jag att det behövs. Min syster ska göra OP nästa vecka via titthål. Men hon vet inte mycket själv så hon är också orolig.[/quote]

Sen får man syrgas första tiden efter även om man får svårt att andas.

Första mån efter operation hade jag sjukhusets bh

Eller sportbh på mig dygnet runt.

Kändes som att det blev mer stabilt sen slipper ärret strama lika mycket.

Oftast tar det ett halvår innan bröstkorgen är läckt.

Du ska inte göra tunga saker med armarna ex dammsuga, lyfta tungt m.m

Första gången att duscha efter operation var väldigt känslosam när man ser ärret. Men man vänjer sig med tiden vid det oxå.

Ärret är något man ska vara stolt över. Inte alla som har kämpat igenom en sån operation.

Hoppas att du slipper op. Men samtidigt är det ju skönt om du blir av med alla jobbiga symtom.

Önskar dig all lycka till:)

• Anonym (1234)

Det brukar bli jättebra!

Ofta sätter man en mekanisk klaff i aortaposition o som nämnt här ovanför blir det då livslång behandling med blodförtunnande (typ waran). Det är väldigt dåligt att kombinera med graviditet så om det är möjligt undviker man att sätta mekanisk klaff på flickor och unga kvinnor.

Man kan göra öppen kirurgi (såga upp bröstbenet) men i vissa fall även via kateter genom att gå in i ett blodkärl. Det finns fördelar och nackdelar med båda metoderna och läkarna brukar välja den metod som är bäst för den enskilda patienten, dvs för dig, baserat på allt de vet om dig.

Lycka till!

• Anonym (Lillan)
    Anonym (1234) skrev 2017-09-30 12:03:01 följande:

Det brukar bli jättebra!

Ofta sätter man en mekanisk klaff i aortaposition o som nämnt här ovanför blir det då livslång behandling med blodförtunnande (typ waran). Det är väldigt dåligt att kombinera med graviditet så om det är möjligt undviker man att sätta mekanisk klaff på flickor och unga kvinnor.

Man kan göra öppen kirurgi (såga upp bröstbenet) men i vissa fall även via kateter genom att gå in i ett blodkärl. Det finns fördelar och nackdelar med båda metoderna och läkarna brukar välja den metod som är bäst för den enskilda patienten, dvs för dig, baserat på allt de vet om dig.

Lycka till!

Jag är ung kvinna och inga barn ändå fick jag mekanisk klaff.

Anledningen till detta är att mekanisk klaff håller livet ut.

Medans en biologisk kanske håller i 10 år inte så kul att behöva göra om operation för att byta ut den.
  • Anonym (1234)
    Anonym (Lillan) skrev 2017-09-30 12:20:59 följande:

Jag är ung kvinna och inga barn ändå fick jag mekanisk klaff.

Anledningen till detta är att mekanisk klaff håller livet ut.

Medans en biologisk kanske håller i 10 år inte så kul att behöva göra om operation för att byta ut den.

Mekanisk klaff är mycket bättre, absolut, men det här med ev framtida graviditet är något som behöver diskuteras med patienten. Olika patienter tycker väldigt olika.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (1234) skrev 2017-09-30 12:03:01 följande:

Det brukar bli jättebra!

Lycka till!

Jag är ju ung och vill ha barn. hur går detta? Oj nu blev jag nervös! Tänk om min kropp inte klarar graviditet? Kanske därför jag blev så dålig av graviditet så valde att avbryta. Jag mådde så dåligt med andningen och otroliga yrselanfall att jag svimma. Jag valde inte abort bara pågrund av det men den andra orsaken gjorde det lättare att ta beslutet pga symtomen för jag mådde så dåligt! Orkade inte gå uppför 1 trappa eller ut på promenad.

Men efter OP kan man väl skaffa barn? När man läkt?
  • Anonym (1234)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-09-30 12:30:01 följande:

Jag är ju ung och vill ha barn. hur går detta? Oj nu blev jag nervös! Tänk om min kropp inte klarar graviditet? Kanske därför jag blev så dålig av graviditet så valde att avbryta. Jag mådde så dåligt med andningen och otroliga yrselanfall att jag svimma. Jag valde inte abort bara pågrund av det men den andra orsaken gjorde det lättare att ta beslutet pga symtomen för jag mådde så dåligt! Orkade inte gå uppför 1 trappa eller ut på promenad.

Ev framtida graviditet är något du måste diskutera med din läkare om hen börjar prata om op.

Mekanisk klaff funkar som sagt livet ut men kräver livslång behandling med blodförtunnande medicin som är fosterskadande och direkt olämplig att kombinera med graviditet.

Det finns biologiska klaffar som inte kräver blodförtunnande men dessa brukar bara hålla i ca 10 år o behöver sedan bytas igen, dvs ny operation. (Då kan man sätta in mekanisk istället.)

Hör står lite om olika sorters klaffar:

www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjartsjukdomar/Hjartklaffsjukdom/Klaffproteser/

Om din aortaklaff funkar dåligt idag så kommer det med största sannolikhet att bli något värre vid en graviditet eftersom en graviditet i sig innebär en ökad belastning på hjärta o cirkulation (massa extra blod som snurrar runt). Men! Detta gäller främst andra halvan av graviditeten så var du jättetrött i början (gissar att det var så eftersom du gjorde abort) så är det mycket mera troligt att det var hormonomställningen som nockade dig. Det är väldigt många kvinnor som är extremt trötta i början av en graviditet.

Detta med en graviditets belastning på din klaff måste du också diskutera med din läkare som har en mer exakt uppfattning om hur din klaff mår än vad jag har. Ibland kan man vänta med op ett par år, tills barnafödandet är över, och ibland inte.
  • Anonym (1234)

Tillägg: Har din läkare ens pratat om operation? Det finns många som går runt med bicuspid aortaklaff (två klaffblad i stället för tre) som aldrig någonsin behöver opereras. Man brukar följa det över tid och se hur det utvecklas.

• Anonym (Lillan)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-09-30 12:30:01 följande:

Det viktigaste är ju att du ska må bra och ha mer ork till saker .

Sen får du ju diskutera med läkaren om du vill ha biologisk eller mekanisk klaff. Jag skulle inte orka med att göra om denna operation igen. Men det är ju väldigt individuellt.

Med en mekanisk klaff och barnföddande är det  25% att få ett missbildat barn om man äter warfarin under graviditeten.

Men sånt kan dom ju se i tidigt stadium idag om det är nått fel.

Försök att ta en sak i taget .
  • Villalilla

Men har du något ytterligare fel med din aortaklaff än att den är bikuspid? Det är inte ovanligt med bikuspid aortaklaff men dom flesta som har det känner inte till det i unga år såvida man inte av någon anledning gjort ett ultraljud av hjärtat. Och i den mån den biksupida klaffen inte läcker väldigt mycket, blivit väldigt tät eller om aorta inte blivit väldigt vidgad så finns det ingen anledning att operera. En bikuspid klaff i sig orsakar inga problem eller symptom men den kan ha en tendens att "åldras" tidigare än vanliga trikuspida aortaklaffar, men dom allra flesta klarar sig till medelåldern och därutöver, dvs långt efter barnafödandet är avklarat, innan det uppstår behov av klaffbyte. Och som tidigare nämnts så fungerar klaffen för många tillräckligt väl livet ut.

• Ewald01

Jag kan för lite om just det här.

Läste bara att ca. 1-2 av befolkningen har en bikuspid aortklaff.

Läste också att man inte alltid behöver ersätta hjärtklaffen utan i vissa fall kan man "rekonstruera" hjärtklaffen.

Men det är ju läkarna som avgör vad som är bäst. Kanske finns det ngt forum där du kan prata med folk som har haft samma prolem som du.

• mjn01012

Hej,

Något sen på bollen men ändå.

Nu vet jag inte hur det gick för dig trådstartaren men jag sitter i en liknande sits. I augusti förra året fick jag plötsligt en plötslig hjärtklappning. Har aldrig haft besvär med hjärtat tidigare förutom något dubbelslag då och då. Kontaktade dock vårdcentralen och de upptäckte via ett EKG att något var skumt med hjärtat.

Nu ett halvår senare efter en massa undersökningar och tester sitter jag och väntar på en hjärtklaffoperation som är tänkt att utföras i mitten av mars. Känner mig på ett vis laddad men även såklart lite orolig. I mitt fall handlar det också om en biskupid aortaklaff och ett utveckat läckage.

Har precis startat en blogg som är tänkt att följa mig innan och efter min operation.
    https://trasigthjarta.wordpress.com/

Om någon har frågor och funderingar så är det bara att höra av sig...

/M

Svar på tråden Hjärtklaff fel