• MammaPetra

Få barn med min väns partner

Jag har en kompis som har försökt att bli gravid med sin partner men efter ett tag har det kommit fram att hon inte kan bli gravid alls (Hon vill inte dela så mycket detaljer om varför).

Vi har därför pratat om alternativ bland annat adoption vilket varken hon eller partnern är så värst taggade av. Efter ett bra tag och några diskussioner så föreslogs det att jag skulle kunna ha barn tillsammans med partnern. De båda skulle gärna vilja gå en lite naturligare väg med att jag har samlag med partnern. Vi är alla tre väldigt intresserade av detta alternativet och vi är alla okej med att jag delar säng med partnern så länge min kompis är närvarande.

Grejen är så här att ingen av oss vet så mycket om hur det ska gå till efter jag har blivit gravid med deras barn. Därför tänkte vi fråga här om råd och vad vi ska tänka på? Har någon haft samma eller liknande erfarenhet? Ska vi skriva kontrakt med varandra och är detta lagligt i Sverige?

• Svar på tråden Få barn med min väns partner
  • Erizajo

Du får väl skaffa barn med vem du vill men du blir mamma och killen blir pappa, tjejen som blir över har inga rättigheter.

• Julie17

Tycker det är en fin tanke, men låter ganska riskabelt. Man kan ju överväldigas av känslor när man får barn, vad händer om du själv när barnet kommit känner att du själv vill ha barnet som ditt? Vad händer om vänskapen av olika anledningar skulle "gå i kras"?

• viseversa

Ja du. Detta är Sverige. Du kommer bli mamma han blir pappa hans tjej kommer inte ha några rättigheter alls till barnet.

• Annelie 76

Du blir mamma och han blir pappa. Antingen har ni så och varannan vecka eller så adopterar hon barnet (närståendeadoption) och du ger upp alla rättigheter till barnet. Du har full rätt att göra det men det är inget ni kan skriva ett bindande kontrakt om. Dina rättigheter som mamma väger alltid tyngst ända tills adoptionen är klar.

Rättsligt är det inte så svårt men känslomässigt. Är du beredd på vad som kan hända med svartsjuka osv när du ligger med hennes kille? Det kan ta upp emot ett år att bli gravid och ni behöver ha sex flera gånger under din fertila period varje månad.

Sen bär du barnet inom dig i nio månader och känner det växa, fixar du att lämna ifrån dig det?

Om barnet är missbildat/sjukt/handikappat, kommer de då att lämna dig i sticket? Det är många saker ni behöver fundera på...

• Anonym (oo)

Totalgalet!
    Stackars barn!

• Anonym (??)

Varför VILL de att ni ska ha samlag?! Man brukar väl i alla fall använda spruta om man gör sånt där. Varför komplicera relationen med att även ha sex? F ö så tycker jag att ni alla tre verkar mer än lovligt naiva i det hela... är ni väldigt unga? (I så fall kanske ni även ångrar detta när ni blir äldre...)

• C78

Då blir det inte din vän som får barn tillsammans med sin kille utan du och hennes kille som får barn. Allt från sex med hennes kille till att han kommer ha mer uppmärksamhet på dig om du bär hans barn. Blir ju nästan som ett förhållande i ett förhållande. Din väninna och du kommer sannolikt inte ha samma tajta vänskap när graviditeten är över. Och så länge du inte adopterar bort barnet till henne blir det aldrig hennes barn. Är du beredd på att göra det? Adoptera bort ditt barn och avsäga dig alla rättigheter till det? Med vetskap att om något skulle gå helt fel finns det chans att du aldrig mer får se det. Eller har det kanske redan gått fel mellan dig och väninnan under tiden barnet växt i din mage. Vill du då fortfarande skriva över ditt barn på henne? Tycker du verkar vara en toppenvän men detta kan gå på tok över styr. Det är en sak i tanken och en helt annan sak att genomföra när det verkligen händer.

• Anonym (oo)

Om du ligger med din väninnas man och sedan bär på barnet skulle göra varje normal person galen av svartsjuka. Din kropp fungerar till något som hon aldrig kommer få och hennes man är far till barnet. Det är enorma krafter som sätter igång i människan / djur när det gäller avkommor.

• C78
    Anonym (oo) skrev 2017-09-29 21:11:46 följande:

Om du ligger med din väninnas man och sedan bär på barnet skulle göra varje normal person galen av svartsjuka. Din kropp fungerar till något som hon aldrig kommer få och hennes man är far till barnet. Det är enorma krafter som sätter igång i människan / djur när det gäller avkommor.

Ja det är det verkligen. Har ts barn sen innan förstår jag inte riktigt hur hon ens kan överväga att utsätta sig för det känslomässiga kaos/ total förstörelse som kommer bli om hon ger upp sitt barn till sin vän. Är ts inte mamma så vill jag bara säga att du förmodligen hellre kommer välja döden än att ge upp barnet (oavsett vad du, din vän och hennes kille kommit överens om innan).
  • Gizmo
    C78 skrev 2017-09-29 23:12:30 följande:
    Ja det är det verkligen. Har ts barn sen innan förstår jag inte riktigt hur hon ens kan överväga att utsätta sig för det känslomässiga kaos/ total förstörelse som kommer bli om hon ger upp sitt barn till sin vän. Är ts inte mamma så vill jag bara säga att du förmodligen hellre kommer välja döden än att ge upp barnet (oavsett vad du, din vän och hennes kille kommit överens om innan).
    Håller med! Lägg ner dessa tankar...
Svar på tråden Få barn med min väns partner