• Anonym (Aldrig mamma?)

    Hur många missfall innan man ger upp?

    Hej alla.

    Min man och jag har försökt bli gravida i snart fem år. Vi har lyckats flera gånger, åtta för att vara exakt, men det har alltid slutat i missfall. Det första i vecka 9, det senaste, i lördags, i vecka 15. Vi har inte varit på några utredningar, jag har ju uppenbarligen inga problem med att bli gravid. Det är att fortsätta vara gravid som inte lyckas.

    Det senaste missfallet tog nog hårdast på oss, vi hade ju passerat "den magiska gränsen" på 12 veckor så vi började hoppas att det skulle gå vägen denna gång. Jag vet inte om jag orkar försöka igen, ärligt talat.

    Finns det fler där ute som haft många missfall men som fortsatt och sedan lyckats? Har någon varit på några utredningar, och i så fall vilka? Och hur många har helt enkelt gett upp och försonats med tanken att aldrig få bli förälder?

  • Svar på tråden Hur många missfall innan man ger upp?
  • Anonym (Elin)

    Jag beklagar er situation och alla missfallen.

    Men snälla fina du, ni måste kontakta vården!

    Ni kan ju uppenbart bli gravida som du själv konstaterat men sen är det något som gör att du inte kan behålla graviditeten. Det kan vara så enkelt som att din livmoderslemhinna behöver lite pepp för att graviditeten ska fästa bättre. Eller något läkemedel du ska äta om det tex är proppar i moderkakan som gör att du får missfall. Det kan man nog kolla rätt enkelt.

    Alternativt så är det något genetiskt hos fostret. Men det går också att utreda.

    Ring på måndag!

  • Anonym (Aldrig mamma?)
    Anonym (Elin) skrev 2017-09-30 06:55:37 följande:

    Jag beklagar er situation och alla missfallen.

    Men snälla fina du, ni måste kontakta vården!

    Ni kan ju uppenbart bli gravida som du själv konstaterat men sen är det något som gör att du inte kan behålla graviditeten. Det kan vara så enkelt som att din livmoderslemhinna behöver lite pepp för att graviditeten ska fästa bättre. Eller något läkemedel du ska äta om det tex är proppar i moderkakan som gör att du får missfall. Det kan man nog kolla rätt enkelt.

    Alternativt så är det något genetiskt hos fostret. Men det går också att utreda.

    Ring på måndag!


    Tack för ditt svar!

    Du har självklart rätt i att vi måste kontakta vården. Ska ringa på måndag. Jag hoppas du har rätt i att det är något relativt "enkelt".
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Aldrig mamma?) skrev 2017-09-30 07:55:41 följande:

    Tack för ditt svar!

    Du har självklart rätt i att vi måste kontakta vården. Ska ringa på måndag. Jag hoppas du har rätt i att det är något relativt "enkelt".


    Vi håller tummarna för det!!
  • Anonym (ED)

    Ja, det är värt att fortsätta! Jag vet en som hade 15 missfall innan hon fick barn. Problemet var blodproppar i moderkakan vilket avhjälps av blodförtunnande sprutor. Anda har lyckats efter 6-10 missfall. Trombyl och progesteron är det minsta man ska testa efter upprepade missfall. Själv lyckades jag efter 4 m.f med 5 barn och Prednisolon. Fick barn efter 10 år! Glad

  • Anonym (Qwe)

    Jag har 17 missfall bakom mig och två fantastiska barn! Vi gav aldrig upp!

  • Snuttis2

    Ni ska absolut kontakta vården och be om en utredning , det är inte helt ovanligt med en hormonell obalans som kan rättas upp med läkemedel eller att du som mamma har en problematik med proppar i moderkakan något som också går att avhjälpa!!

    Har själv fått barn via ivf och haft superbra kontakt med sjukvården så tveka inte utan ta hjälp så ni inte förlorar en graviditet pga något som går att lösa medicinskt !!

    Lycka till

  • Anonym (Aldrig mamma?)

    Tack snälla för era svar! Känner mig uppmuntrad nu och ska absolut kontakta vården. Nu jäklar ska vi ha en "bebbe"! Glad

  • Anonym (Qwe)
    Anonym (Aldrig mamma?) skrev 2017-09-30 23:51:24 följande:

    Tack snälla för era svar! Känner mig uppmuntrad nu och ska absolut kontakta vården. Nu jäklar ska vi ha en "bebbe"! Glad


    Lycka till!
  • lilaemma

    Har 9-12 tidiga mf och 3 härliga ungar. Hoppas att du får hjälp - har man mer än 3 mf på raken ska det utredas - lycka till!

  • SelmaM

    Usch vad jag känner med er?? Känner igen mig i funderingar, vi har precis gått genom vårt sjätte. Det här MA har varit väldigt jobbigt, och jag har just akutskrapats och fått blodtransfusion. Jag tror att jag skulle orka med fler missfall om dom bara var "enkla". Men att gå genom ett senare som ni gjort måste vara förfärligt.

    Vi går genom en adoptionsutredning samtidigt och det känns väldigt tröstande. Men det tar ju väldigt lång tid, och tror inte att jag/vi är beredda att ge upp biologiska försök än. Men det är svårt - det tar så mycket energi från livet med alla dessa missfsll.

    Hur gammal är du? Har ni inte fått nån hjälp från vården än??

  • Tumvante

    Hur många graviditeter är "dokumenterade" av vården? Dvs har de mätt HCG i blodprov och har du scannat där de sett hinnsäck?

    Har du mer än tre dokumenterade (vilket du nu har med åtta i bagaget), så ska du få remiss till utredning.

    Jag beklagar att du måste igenom detta.

    Jag har själv ett missfall och 3 MA på raken (alla i år). Mina är efter en lyckad graviditet (min dotter).

    På mig och mannen har de kollat våra kromosomer, massa blodprov på mig, och nu i onsdags tog de ytterligare blodprov för immunologiska vävsfaktorer. (De har tagit 14 speciella blodprov nu - utöver sköldkörtelprov och kromosomtest). Har skrapats för könssjukdomar och fått cellprov.

    De har kollat hans säd, och min livmoder - allt är normalt.

    Annars kan det vara för att mitt första missfall har skadat äggledarna...

    Men läkaren, misstänker att mitt immunförsvar är för aktivt, och stöter bort graviditeterna.

    Detta kan behandlas.

    Eller så har vi haft otur.

    Så du bör får utredas ordentligt.

    I Danmark där jag bor har de en helt speciell enhet för "habituella aborter" som det heter, när man har tre eller fler spontana aborter i rad.

    Hoppas du kan få hjälp och lyckas snart <3

  • ssa123

    9 missfall i olika veckor. Tidigaste v 7 och senaste v 17. Under loppet av sex år.

    Vi hade två barn sen innan.

    Sista gången grät jag mig till blodförtunnande medicin i förebyggande mot missfall som jag läst om. Jag var väl utredd och läkaren ansåg att det inte skulle hjälpa då jag inte hade några problem med proppbildning men det kunde visst inte heller skada så jag fick tabletterna. Det gick vägen och vi fick våran trea.

    Om det berodde på pillren eller ej får vi aldrig veta

  • Marta87
    Tumvante skrev 2017-11-03 22:42:12 följande:

    Hur många graviditeter är "dokumenterade" av vården? Dvs har de mätt HCG i blodprov och har du scannat där de sett hinnsäck?

    Har du mer än tre dokumenterade (vilket du nu har med åtta i bagaget), så ska du få remiss till utredning.

    Jag beklagar att du måste igenom detta.

    Jag har själv ett missfall och 3 MA på raken (alla i år). Mina är efter en lyckad graviditet (min dotter).

    På mig och mannen har de kollat våra kromosomer, massa blodprov på mig, och nu i onsdags tog de ytterligare blodprov för immunologiska vävsfaktorer. (De har tagit 14 speciella blodprov nu - utöver sköldkörtelprov och kromosomtest). Har skrapats för könssjukdomar och fått cellprov.

    De har kollat hans säd, och min livmoder - allt är normalt.

    Annars kan det vara för att mitt första missfall har skadat äggledarna...

    Men läkaren, misstänker att mitt immunförsvar är för aktivt, och stöter bort graviditeterna.

    Detta kan behandlas.

    Eller så har vi haft otur.

    Så du bör får utredas ordentligt.

    I Danmark där jag bor har de en helt speciell enhet för "habituella aborter" som det heter, när man har tre eller fler spontana aborter i rad.

    Hoppas du kan få hjälp och lyckas snart <3


    Visst har du fått immunbehandling och utredning i Damnark? På vilken klinik? Skicka PM om du vill. Kram
  • Tumvante
    Marta87 skrev 2019-08-19 10:09:59 följande:

    Visst har du fått immunbehandling och utredning i Damnark? På vilken klinik? Skicka PM om du vill. Kram


    Jag gick inte privat. Då jag bor i DK gick jag igenom det offentliga och fick utredning och behandling (IVIg) genom Aalborg Universitetshospitals Abortus Habitualis klinik. Jag hade Ole B Christiansen som läkare och han arbetar även på privatkliniken Vitanova Köpenhamn. Lycka till!
Svar på tråden Hur många missfall innan man ger upp?