• Dianbobo

    Hur mycket foder ska man ge?

    Hej,

    Vi har två kaninungar 10 veckor.
    Blandning mellan dvärgvädur och holländsk kanin. 
    Vi ger dem foder som heter Selective jr. 
    Men kan inte hitta hur mycket man ska ge dem per dag, det står inte på påsen och när jag googlar så hittar jag allt från 70 g till 2 msk per kanin och dag.. 
    Dom har dessutom fri tillgång till hö och vatten. Någon som vet hur mycket jag bör ge dem i foder?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Hur mycket foder ska man ge?
  • Dexter dot com
    Dianbobo skrev 2017-09-30 09:17:43 följande:

    Hej,

    Vi har två kaninungar 10 veckor.
    Blandning mellan dvärgvädur och holländsk kanin. 
    Vi ger dem foder som heter Selective jr. 
    Men kan inte hitta hur mycket man ska ge dem per dag, det står inte på påsen och när jag googlar så hittar jag allt från 70 g till 2 msk per kanin och dag.. 
    Dom har dessutom fri tillgång till hö och vatten. Någon som vet hur mycket jag bör ge dem i foder?

    Tack på förhand.


    kanin.ifokus.se/    Här får du nog dom bästa svaren men min erfarenhet är att pellets ska man ge ytterst lite av, ca 1-2 msk/dag till mindre kaniner.
  • Tramptass

    Man ska vara ytterst försiktig med att ge för mycket foder. Då blir de överviktiga. Ca 2 msk per kanin och dag är ett bra riktmärke. Hö är bättre för deras tänder och hälsa.

  • Dianbobo

    Då ger jag dem alldeles för mycket foder Förvånad.. 
    Ska jag minska direkt eller trappa ner? 
    Det verkar som att dom är jättehungriga, men dom har alltid hö. 

  • Tramptass
    Dianbobo skrev 2017-09-30 09:33:01 följande:

    Då ger jag dem alldeles för mycket foder Förvånad.. 
    Ska jag minska direkt eller trappa ner? 
    Det verkar som att dom är jättehungriga, men dom har alltid hö. 


    Du kan bara ge mindre. Ingen fara, de är unga djur och det gör inget att de fått lite mer eftersom de växer.

    Ja mina beter sig som utsvultna när de får pellets för de älskar det!
  • Dianbobo
    Tramptass skrev 2017-09-30 09:37:41 följande:
    Du kan bara ge mindre. Ingen fara, de är unga djur och det gör inget att de fått lite mer eftersom de växer.

    Ja mina beter sig som utsvultna när de får pellets för de älskar det!
    Tack, då ger jag dem mindre och ser till att de har hö. 
    Jag hade kanin när jag var liten och tävlade i hopning bla, kan inte minnas att det var så mycket då att hålla reda på. Nu för tiden är det en hel vetenskap att ha kanin känns det som, finns så mycket mer alternativ på allt Skrattande Jag blir bara förvirrad. 
Svar på tråden Hur mycket foder ska man ge?