• Anonym (långvarig kärlek)

Kan man styra över känslor som att vara kär?

Har funderat på varför man plötsligt slutar att vara kär i en människa? Detta händer alltid mig efter några år in i ett förhållande. Ofta är det successivt från att ha varit jättekär i början till inget alls. Förut trodde jag inte att man kunde påverka sånt själv, men numera tror jag att det är exakt det man gör. Att det är viljan att vara kär i någon som styr inte egentliga känslor. Alltså om man aktivt vill vara kär i någon kan man vara detta hela livet, men något får en att inte vilja vara detta längre.

Tror att de som lyckas bra i långvariga relationer är människor som ömsesidigt väljer kärleken varje dag och inte låter sig påverkas av så många yttre faktorer som känslosvängningar, attraktionsfaktorer, sårbarhet o dyl...

• Svar på tråden Kan man styra över känslor som att vara kär?
  • Anonym (Man)
    Anonym (långvarig kärlek) skrev 2017-09-30 13:39:29 följande:

Har funderat på varför man plötsligt slutar att vara kär i en människa? Detta händer alltid mig efter några år in i ett förhållande. Ofta är det successivt från att ha varit jättekär i början till inget alls. Förut trodde jag inte att man kunde påverka sånt själv, men numera tror jag att det är exakt det man gör. Att det är viljan att vara kär i någon som styr inte egentliga känslor. Alltså om man aktivt vill vara kär i någon kan man vara detta hela livet, men något får en att inte vilja vara detta längre.

Tror att de som lyckas bra i långvariga relationer är människor som ömsesidigt väljer kärleken varje dag och inte låter sig påverkas av så många yttre faktorer som känslosvängningar, attraktionsfaktorer, sårbarhet o dyl...

Du kan påverka vem du blir kär i. Däremot är det en fysisk omöjlighet att vara kär i över ett decennium. Det går över efter något år oavsett hur bra personen är.
  • Anonym (långvarig kärlek)
    Anonym (Man) skrev 2017-09-30 13:54:30 följande:
    Du kan påverka vem du blir kär i. Däremot är det en fysisk omöjlighet att vara kär i över ett decennium. Det går över efter något år oavsett hur bra personen är.
    Menar du då att man kan bli kär i vem som helst om man verkligen vill?

Känner många som säger att de är kära eftert 20 års äktenskap, även läst hundratals trådar här men kanske inte förälskade som i det pirriga i början men ändå känner stark lust och attraktion för sin partner..
  • Robert 832

Det går att påverka med självdistans, veta hur man fungerar och vad man behöver få ut av en relation för att vara lycklig. Ibland behöver man variationen och då kan vänner förnöja.

• Anonym (Man)
    Anonym (långvarig kärlek) skrev 2017-09-30 14:13:43 följande:

Menar du då att man kan bli kär i vem som helst om man verkligen vill?

Känner många som säger att de är kära eftert 20 års äktenskap, även läst hundratals trådar här men kanske inte förälskade som i det pirriga i början men ändå känner stark lust och attraktion för sin partner..

Olika faser. De som säger att de är kära efter 20 år är kloka människor som inser att en relation med sann ömsesidig omtänksamhet är mycket mer värt än pirr i magen, som egentligen handlar om en egoistisk känsla där kroppen säger till oss att vi hittat en bra partner som bör erövras.

Jag tror inte att vi kan bli kära i vem vi vill. Däremot kan man välja i ett tidigt skede att hejda sig. Om man har lite självkännedom vet man vilka personer man riskerar att bli kär i. Dessa bör man hålla på distans om man är i en relation.
Svar på tråden Kan man styra över känslor som att vara kär?