• Anonym (Skit)

Fet av astmamedicin? Kan inte gå ner

Har både använt Singulair (3 mån) och sedan bytt till luftrörsvidgande (buventol) och kortisoninhalator (2 mån, giona) men märker att min vikt står helt still.

Jag tränar minst varannan dag och promenerar, äter normalt, dricker eller röker inte. Detta är så frustrerande, så pass att jag nästan ger upp med träningen snart. Ser ju fet ut oavsett vad jag gör. (Enligt BMI har jag lätt övervikt)

Någon med egen erfarenhet?

• Svar på tråden Fet av astmamedicin? Kan inte gå ner
  • Anonym (X)

Både Singulair och Giona innehåller kortison. Kortison påverkar vikten. Jag äter också Giona och gick upp mycket i vikt när jag började med den.

• Anonym (Skit)
    Anonym (X) skrev 2017-10-01 13:45:27 följande:

Både Singulair och Giona innehåller kortison. Kortison påverkar vikten. Jag äter också Giona och gick upp mycket i vikt när jag började med den.

Singulair innehåller inte kortison.

Vad trist att du gick upp av Giona (easyhaler)?

Hur har du löst viktuppgången?
  • Anonym (B))

Vilken konstig rubrik, du har ju inte gått upp något.

• Anonym (Skit)
    Anonym (B)) skrev 2017-10-01 14:36:55 följande:

Vilken konstig rubrik, du har ju inte gått upp något.

Jag har problem med vikten, ok?
  • Emerencia

Har haft astma hela mitt liv och dagligen tar diverse mediciner. Du går liksom inte upp i vikt med fett på det sättet men visst påverkas det. Eftersom kortison påverkar utsöndringen av binjurebarkens hormoner som i sin tur påverkar salt och sockerhalterna i blodet kan du märka av att det inte hjälper så mycket med diet och motion. Men framförallt samlas det mycket vätska och man svullnar liksom i hela kroppen. Känner sig som en svamp.

Hur länge ska du ta medicinen? Det kan ta tid för kroppen att vänja sig vid nya läkemedel, när jag får nya astmamediciner märker jag skillnad. Det kan ta 4 månader för min kropp att hitta tillbaka. Men sluta inte med träningen, den hjälper till att stabilisera binjurens hormoner och det ökade blodflödet att pumpa bort vätskesamlingarna. Kämpa på, jag vet hur det är. Så länge du inte har ont eller tappar massor av energi utan anledning är det bara att vänta

• Anonym (Fakta är otrevligt)
    Anonym (Skit) skrev 2017-10-01 12:26:01 följande:

Har både använt Singulair (3 mån) och sedan bytt till luftrörsvidgande (buventol) och kortisoninhalator (2 mån, giona) men märker att min vikt står helt still.

Jag tränar minst varannan dag och promenerar, äter normalt, dricker eller röker inte. Detta är så frustrerande, så pass att jag nästan ger upp med träningen snart. Ser ju fet ut oavsett vad jag gör. (Enligt BMI har jag lätt övervikt)

Någon med egen erfarenhet?

Jo men nu är det ju så att dessa mediciner hjälper dig andas.

Du får väl välja andas eller gå ner i vikt.
  • Rock on

Jag har astma, fick det när jag var 10 år och nu är jag 47 år.

Bricanyl har jag haft hela tiden. Pulmicort har jag haft tills för 2 år sedan, då fick jag Symbicort ist.

Jag har INTE haft problem med vikten p.g.a medicin!

• pruttnix

Skriv vad du brukar äta under en vecka så kan vi nog peka ut vad som är onyttigt.

En grundprincip är: smakar det gott, då är det troligen onyttigt.

• Anonym (Skit)
    Rock on skrev 2017-10-01 17:17:12 följande:

Jag har astma, fick det när jag var 10 år och nu är jag 47 år.

Bricanyl har jag haft hela tiden. Pulmicort har jag haft tills för 2 år sedan, då fick jag Symbicort ist.

Jag har INTE haft problem med vikten p.g.a medicin!

Låter ju lovande i såfall
Svar på tråden Fet av astmamedicin? Kan inte gå ner