• miushea

Ni som har/haft uretrit!

Jag har precis fått diagnos uretrit efter lång utredning. Började i våras med lite sveda till och från, och ofta kissnödig. Uvi tänkte jag då, drack xtra mycket surt och det försvann. Dock inte känslan att behöva kissa ofta..

Sen i juli kom svedan igen. Och mer trängningar. Uvi tänkte jag igen så det går väl över.. Men det gjorde den inte! Fick 3 olika antibiotika för uvi på 3 veckor, även att varken sticka eller odlingar visade på det. Försvann inte.. Trängningarna blev värre och det gjorde ont, som hugg mot urinblåsan /röret. Sen fick jag som kändes som värsta foglossningen i bäckenbenet..

Fick remiss till gyn.. Där "misstänkte" de livmoderinflammation, så jag fick ytterligare antibiotika. Ingen ändring..

Till akuten flertal ggr, fick göra både ultraljud och skiktröntgen men inget visade sig i njurar / urinledare.. Fick till sist remiss till urolog och cystoskopi.

Redan när urologen skulle föra in cystoskopet förstod han. Det gjorde såå ont i urinröret.. Jätte inflammerat urinrör.. Uretrit..

Fick en tablett betmiga att ta 1ggr per dag i en månad, så blåsan skulle slappa av. Så jag inte skulle få trängningar. Åh vad det var skönt att slippa springa på toaletten hela tiden! Och slippa det onda i blåsan.

Dock finns svedan från hell kvar! Ska på återbesök igen den 10, då ska vi diskutera fortsättning..

Nu är jag i ett skede där detta är jobbigt psykiskt. Jag är sur, irriterad på min omgivning. Jag längtar efter sex. Gråter ofta.

Så jag skulle vilja höra era historier om denna diagnos..

Hur lång tid gick du innan du fick diagnosen?

Vad var dina symptom?

Och framförallt hur lång tid innan det gick över? Blev du behandlad?

• Svar på tråden Ni som har/haft uretrit!
  • miushea

Har nu varit på åb och de gjorde en vidgning av urinröret. Kändes jätte bra igår när de precis gjort den. Men vaknade idag 04.30 med världens sveda! Ska det vara så här!?

Någon måste det väl finnas med samma åkomma som har erfarenhet?!

• Uretrit

Hej,

Förstår precis hur du känner.

Fick uretrit för drygt 1 år sedan.

Började med att söka för besvären hos vårdcentralen och fick lämna urinprov som inte visade tecken på UV.

Var sammanlagt där 4 ggr utan hjälp, tills jag sökte till min gynekolog. Som började behandla med kortison och antibiotika i urinröret samt gjorde en vidgning. Har funkat sådär, varit något bättre mellan behandlingarna.

Fick en behandling i juli och det har hållt sig någorlunda tills nu. Så nu har jag påbörjat en ny omgång med kortison och antibiotika, har fått 2 ggr nu och ska få behandling igen om några dagar. Just nu är det inte bra, en känsla av att behöva kissa hela tiden!!! Kronisk inflammation är inte lätt att bli av med. Man behöver börja med en strikt kost bl a för att bli av med inflammationen.

Jag ska testa D-vitaminer och omega 3 nu och se om det kan hjälpa. Man får testa allt som går.

Det här är såå knäckande, kan inte njuta av livet.

• Sallylina

Har liknande besvär, bränner som eld och ingen verkar ha någon bra behandling! Hur har det gått för er?

Svar på tråden Ni som har/haft uretrit!