• Anonym (Oekonomiskt)

Någon annan med höga skulder?

Har så mycket lån och skulder så det är sjukt. Börjar närma sig 400 000 och har värde som tv, möbler o sånt skit. Annars ingenting. Klarar mig bra med min lön och utgifter. Ca 8000 kr över. Men det hade varit roligare med roligare ekonomi. Så deppig:(

• Svar på tråden Någon annan med höga skulder?
  • Anonym (Ekonom)

Men du kan göra något åt det - om du vill.

• Bibbidi

Förstår om det känns jobbigt men du får tänka som så att du inte är ensam (verkligen inte). I princip alla som köper hus/bostadsrätter lånar ju det mesta till sina köp och då är det väldigt större summor än 400.000 som vi pratar om. Du får tänka som så att du är i gott sällskap, och att du får beta av din skuld lite i taget. Om du har 8000 över kan du ju kanske betala av lite mer varje månad av vad du gör just nu exc. Någon månad kanske du lever extra-super-fattigt bara så att du kan betala av extra mycket på lånet den månaden. Månaden efter lever du som vanligt igen.

Kämpa på! Heja heja heja!

• Carambolan

400 000 är ju en väldigt liten skuld om man köpt något av relativt bestående värde, typ utbildning eller bostad. Men du menar alltså att du bara köpt tv, möblern och annan skit för pengarna? Då är det nog dags att dra åt svångremmen. Har du 8000 över i månaden kanske det är realistiskt att lägga typ 5000 på amortering? Hoppas tvn håller i sju år

• Anonym (Sambo)

Jag flyttade ihop med en man med liknande (o)ekonomiskt sinne. När vi väl satte oss och räknade ihop alla skulder (lån med skyhöga räntor och krediter) hamnade vi på närmare 600.000. Jag trodde faktiskt inte ens det var möjligt!

Jag satte vissa krav på honom för att sambolivet alls skulle bli aktuellt. Dels skulle han ta ett samlingslån för att få bort det dyraste, dels avsluta krediter i så hög utsträckning det gick, klippa alla kreditkort och ge fan i att handla så mycket som en strumpa på kredit/faktura.

Vi har varit sambos ett år nu och hans kostnader har gått ner från 20 papp i månaden till 8.... han har avslutat 350.000 i krediter ( en del var outnyttjade en del löste vi med samlingslån) och har faktiskt inte handlat något alls under denna tid som han inte kunnat betala direkt.

Jag förstår inte hur man kan hamna i den situationen men jag vet att man kan faktiskt göra något för att ta sej därifrån, förutsatt att man slutar använda pengar man inte har.

• Anonym (HM)

Jag har en del lån. CSN lån på strax över en miljon och ett lån hos min bank på ca 250 000, samt att jag är "skyldig" min mamma drygt 200 000 (hon lånade de till mig men säger att det är en gåva, medan jag har alla planer på att betala tillbaka det). Så sammanlagt närnare 1.5 miljoner och är 27 år.

Alltihop har gått till att bekosta dyra utbildningar utomlands. Fast känner ändå ingen större ångest över det då det kommer löna sig ändå. Ett år sedan jag blev klar, har precis börjat mitt "riktiga" jobb efter ett år av praktik. Men jobbar nu med mitt drömjobb och tjänar ca 50 000 efter skatt. Om fyra-fem år beräknas min lön ligga på 80 000 kr efter skatt. Så lånen kommer ju kunna betalas av rätt snabbt eftersom jag bor/lever relativt billigt ihop med min sambo som tjänar likadant. Har dock inte tänkt betala av CSN lånen särskilt snabbare även fast det skulle gå. Räntan är så himla låg så vi sparar hellre det vi skulle kunna betala av CSN lånen med snabbaredå avkastningen är högre än räntan.

• Anonym (Oekonomiskt)

Nästa månad har jag ingen hyra att betala pga bostadslös 1 månad före flytt till min nya lägenhet.

Då har jag 4500 kr i hyra o lån 5700 kr.

Har ut mellan 20-23000 så jag har möjlighet att läsa detta eller?

• Anonym (Oekonomiskt)

Har 15000 kr nu på kontot efter lönen. Vet inte hur jag ska göra? Ska jag placera pengar på fonder så har jsg i alla fall en buffert?

• Anonym (Fattig)
    Anonym (Oekonomiskt) skrev 2017-10-02 19:39:42 följande:
    Har 15000 kr nu på kontot efter lönen. Vet inte hur jag ska göra? Ska jag placera pengar på fonder så har jsg i alla fall en buffert?
    Tycker nog att det är bättre att betala av skulderna och sedan skaffa en buffert. 
  • Anonym (...)

Hyr du lägenhet behöver man typ 5000kr i buffert om man inte har några barn (i alla fall om man har dyra lån). 5000kr som inte bör sitta i fonder.
  • Anonym (J)

Buffert har man inte i fonder utan på konto med ränta utan bindningstid. Du ska kunna komma åt pengarna inom någon dag.
  • Anonym (Oekonomiskt)

Uppdateterar min situation. I oktober 2017 hade jag 392 000 kr i skulder. 6500 kr i fasta låneutgifter

Nu har jag: 350 000 kr i lån.

Äger 12 500 kr (fonder)

3000 kr sparkonto

Lönekonto: 5000 kr

Lön i mars 25:e:

Ut: 22 000 kr (utgifter fasta: 6000 kr)

Har utnyttjat betalningsfria månader.

Tanken är att amortera bort 1 lån på 25% ränta (4000 kr kvar)

5-6 april: skattepengar 15 000 kr utbetalas

Ekonomiskt plan för mars+skattepengar Amortera bort 30 000 kr ( andra skitlånet försvinner med 22% ränta)

Har över +10 000 kr från mars till lönen nästs lön i april

Lån: Efter skattepengar Ca 320 000 kr

Totalsumma för lån: 4600 kr

Förändring på 5 månader:

Lånesumma minskad: - 70 000 kr

Lånekostnader fasta per månad: -1900 kr

Allt går om man vill!

Svar på tråden Någon annan med höga skulder?