• Anonym (Anna)

Vem har rätt, hyresvärden eller jag?

Jag flyttade från min hyresrätt i september. När jag flyttade in fick jag två nycklar av den förra hyresgästen (men hyresvärden skrev i sina papper att jag har fått tre). Det finns ingen kvittens utan ord står mot ord. Vid besiktningen när jag lämnade över mina två nycklar började hyresvärden gapa om att det ska vara tre nycklar och att jag får betala ett cylinderbyte på 2000kr. Dagen efter ringde jag dom och sa att jag bara har fått två nycklar och kärringen skulle då prata med "de ansvariga". Idag fick jag en faktura på 2000kr

Är så jävla arg att jag skakar. Frågan är, har de rätt eller jag? Tjänar jag på att driva detta vidare eller ska jag bara svälja detta??

• Svar på tråden Vem har rätt, hyresvärden eller jag?
  • Anonym (Micke)

Ja, du, du skulle krävt att värden ändrade det till 2 nycklar...

Lite sent att klaga nu.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Micke) skrev 2017-10-02 19:35:34 följande:

Ja, du, du skulle krävt att värden ändrade det till 2 nycklar...

Lite sent att klaga nu.

Jag visste inte ens att de hade skrivit upp antalet nycklar. Annars hade jag givetvis gjort det
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-02 19:37:40 följande:
    Jag visste inte ens att de hade skrivit upp antalet nycklar. Annars hade jag givetvis gjort det
    OK, så det finns inget kvitto där du mottagit nycklarna. Läste slarvigt.

Ring då och bestrid fakturan.
  • Anonym (Anna)
    snabbköpskassörskan skrev 2017-10-02 20:01:09 följande:

Kan du inte byta cylinder själv? Det är ju mycket billigare

Får inte
  • Anonym (Anna)
    Teady111 skrev 2017-10-02 19:51:08 följande:

Jag skulle absolut bestrida fakturan!

Hur går man tillväga då? Jag antar att jag betalar fakturan i väntan tills tvisten är löst? Vill under INGA somhelst omständigheter riskera att hamna hos inkasso/fogden.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-02 20:38:27 följande:
    Jag vill inte ta några risker överhuvudtaget. Kan jag betala men skriva i "bestridningen" att betalning sker under protest? Kan hyresgästföreningen hjälpa med detta?

Om du bestrider fakturan så riskerar du ingenting. Är du med i hyresgästföreningen förmodar jag att de kan hjälpa dig. Det skadar i vart fall inte att kontakta dem och höra efter.
Svar på tråden Vem har rätt, hyresvärden eller jag?