• Colaburk

Flickvän umgås hellre med vänner än mig

Behöver skriva av mig lite och få höra någon annans åsikter på det hela.

Har varit ihop med min flickvän i 2 år och jag känner att vi båda verkligen älskar varandra. Vi har bott ihop väldigt länge och nu har hon börjat plugga i en annan ort och har därför flyttat med henne då jag förtillfället jobbar på distans och kan sitta var som helst. Men jag börjar oroa mig för om detta verkligen har varit så bra, för på senaste tiden har vi umgåtts väldigt lite jämfört med hur det var innan. Förstår såklart att hon vill vara med i skolan och kunna träffa nya kompisar för att knyta kontakter och inte hamna utanför. Men känner ändå att man kanske borde underhålla sin relation till mig mer än vad hon kanske gjort ändå?

Det jag speciellt tycker är lite tråkigt är att hon verkar hellre vilja hitta på saker med hennes kompisar men aldrig längre med mig. Jag försöker få oss att göra saker, små saker som bara gå en promenad till större saker som åka iväg över helgen eller liknande. Men hon är alltid för trött, bakis eller har för mycket i skolan att göra. Däremot följer hon alltid med på saker när hennes kompisar frågar henne, och orkar sen inte umgås med mig för hon har varit uppe hela natten eller är bakis eller liknande.

Jag hade lite kunnat acceptera detta om jag också hade annat för mig att göra, men nu har jag flyttat till en ny ort där jag inte känner någon, jobbar alltid hemifrån så träffar aldrig några arbetskamrater man kan gå på AW med eller liknande. Hon gillar heller inte när jag åker hem till min hemort för att träffa min familj eller kompisar jag har där. Hon vill alltid jag ska finnas där när hon kommer hem från skolan, fester eller vad som. Hon vill aldrig vara ensam men tycker jag borde låta henne göra allt hon vill även om det resulterar i att jag får sitta ensam hela tiden.

Har funderat på om jag ska fortsätta min utbildning för att få träffa lite kompisar och ha saker att göra, nackdelen är bara att det är i min hemort och vet inte om ett distansförhållande är lösningen.

Hur tycker ni jag borde göra? Är det bara att acceptera hennes nya liv och göra det bästa av situationen? Ska jag tänka på mig själv och flytta ifrån henne och hoppas vi hittar tillbaka till varandra?

• Svar på tråden Flickvän umgås hellre med vänner än mig
  • Luffi

Förstår att hon kanske tycker det känns "roligare" att umgås med sina nya vänner just nu än någon man känt i 2 år, MEN om hon ska ha så mycket egentid har du också rätt till det.

Är hennes nya vänner singlar? Tänkte om deras livssituation är väldigt olik den hon har?

Ni börjar inte växa ifrån varandra?

Prata med henne om vad hon egentligen vill, om det bara är att "ha nån där" när hon kommer hem eller om hon verkligen vill ha en framtid med dig.

Tycker inte det låter rimligt att du ska sätta ditt liv på "hold" för att hon vill att du ska vara hemma medans hon umgås med sina vänner.

• Colaburk
    Luffi skrev 2017-10-03 09:50:28 följande:

Förstår att hon kanske tycker det känns "roligare" att umgås med sina nya vänner just nu än någon man känt i 2 år, MEN om hon ska ha så mycket egentid har du också rätt till det.

Är hennes nya vänner singlar? Tänkte om deras livssituation är väldigt olik den hon har?

Ni börjar inte växa ifrån varandra?

Prata med henne om vad hon egentligen vill, om det bara är att "ha nån där" när hon kommer hem eller om hon verkligen vill ha en framtid med dig.

Tycker inte det låter rimligt att du ska sätta ditt liv på "hold" för att hon vill att du ska vara hemma medans hon umgås med sina vänner.

Alla hennes nya vänner är inte singlar men tror en del av dom är det.

Att vi börjar växa ifrån varandra är inget jag känt riktigt, inte från hennes sida heller direkt. Detta har egentligen börjat de senaste månaderna nu när skolan precis har börjat.

Vet inte om hon kanske passar på extra mycket nu i början av skolgången att umgås med vänner osv och sen råkar tiden helt enkelt inte finnas kvar till att göra något särskilt med mig. Vill ju samtidigt inte ställa ultimatum om att hon inte ska få träffa vänner utan måste vara hemma med mig hela tiden bara för att jag inte har någon, men jag tycker ändå lite att om man valt att ha ett förhållande med någon kan man inte bara umgås med sina vänner och göra vad man själv vill hela tiden eller har jag helt fel?

• Anonym (Kajsa)

Har hon precis börjat skolan är det ju ganska mycket i uppstarten vad gäller den sociala biten.
    Backa och odla dina egna intressen annars kommer du kväva henne.

• Luffi
    Colaburk skrev 2017-10-03 10:01:28 följande:

Alla hennes nya vänner är inte singlar men tror en del av dom är det.

Att vi börjar växa ifrån varandra är inget jag känt riktigt, inte från hennes sida heller direkt. Detta har egentligen börjat de senaste månaderna nu när skolan precis har börjat.

Vet inte om hon kanske passar på extra mycket nu i början av skolgången att umgås med vänner osv och sen råkar tiden helt enkelt inte finnas kvar till att göra något särskilt med mig. Vill ju samtidigt inte ställa ultimatum om att hon inte ska få träffa vänner utan måste vara hemma med mig hela tiden bara för att jag inte har någon, men jag tycker ändå lite att om man valt att ha ett förhållande med någon kan man inte bara umgås med sina vänner och göra vad man själv vill hela tiden eller har jag helt fel?

Förstår att du inte vill ställa ultimatum för det kan bli mer fel än rätt.

Det jag menade med att du skulle prata med henne om vad hon verkligen vill, om hon vill vara själv och därmed helt självständig eller om hon vill ha ett förhållande nu.
  • Colaburk
    Anonym (Kajsa) skrev 2017-10-03 10:04:46 följande:

Har hon precis börjat skolan är det ju ganska mycket i uppstarten vad gäller den sociala biten.
    Backa och odla dina egna intressen annars kommer du kväva henne.

Jag vet att det är mycket i uppstarten, nu har det ju gått ett tag iallafall så det mesta är ju över och går tillbaka till normalen. Men jag tror ändå inte att jag kväver henne, låter henne alltid gå iväg på allt hon vill och börjar aldrig tjafsa om hon vill göra saker utan mig.

Det enda är just att jag flyttat med henne till en helt ny stad där jag inte känner någon för att hon ville flytta dit. Min fråga är vad jag ska göra åt min ensamhet, just att hon vill att jag alltid är hemma för henne men hon vill sällan göra något särskilt ihop.

Menar du att jag borde vänta lite på att saker ska lugna sig ännu lite till och att hon sedan kanske inte är borta lika mycket längre?
  • Colaburk
    Luffi skrev 2017-10-03 10:09:56 följande:
    Förstår att du inte vill ställa ultimatum för det kan bli mer fel än rätt.

Det jag menade med att du skulle prata med henne om vad hon verkligen vill, om hon vill vara själv och därmed helt självständig eller om hon vill ha ett förhållande nu.
    Det låter som en bra idé ändå. Höra hur hon faktiskt känner mellan oss och kanske vilken framtid hon ser för oss. Frågan blir väl då om hon ser en framtid mellan oss vad jag fortfarande ska ta mig till. Jag vill verkligen vara med henne, vilket är varför jag inte tidigare valde att bara fortsätta plugga jag med.
  • Anonym (Kajsa)
    Colaburk skrev 2017-10-03 10:09:57 följande:
    Jag vet att det är mycket i uppstarten, nu har det ju gått ett tag iallafall så det mesta är ju över och går tillbaka till normalen. Men jag tror ändå inte att jag kväver henne, låter henne alltid gå iväg på allt hon vill och börjar aldrig tjafsa om hon vill göra saker utan mig.

Det enda är just att jag flyttat med henne till en helt ny stad där jag inte känner någon för att hon ville flytta dit. Min fråga är vad jag ska göra åt min ensamhet, just att hon vill att jag alltid är hemma för henne men hon vill sällan göra något särskilt ihop.

Menar du att jag borde vänta lite på att saker ska lugna sig ännu lite till och att hon sedan kanske inte är borta lika mycket längre?
    Ni bor alltså tillsammans?
    Gjorde ni det även i er förra stad?
    Vad gör du för att hitta intressen och vänner? Man kan inte sitta ihop med sin partner, då dör relationen.
  • Anonym (Kajsa)
    Colaburk skrev 2017-10-03 10:13:59 följande:
    Jag vill verkligen vara med henne, vilket är varför jag inte tidigare valde att bara fortsätta plugga jag med.
    Vänta lite nu, har du låtit bli att plugga vidare för att vara med henne?
    Hur och varför?
  • Colaburk
    Anonym (Kajsa) skrev 2017-10-03 10:27:17 följande:
    Ni bor alltså tillsammans?
    Gjorde ni det även i er förra stad?
    Vad gör du för att hitta intressen och vänner? Man kan inte sitta ihop med sin partner, då dör relationen.
    Jag jobbade och hon hade inget att göra under en tid så vi flyttade ihop då. Sedan bestämde hon sig för att börja studera och skulle därför flytta ifrån där vi bodde först, jag bestämde mig för att fortsätta jobba fast på distans och flytta med henne för att fortsätta kunna bo ihop.

Tidigare umgicks vi mycket ihop för hon hade inga kompisar där och ville därför vara med mig. Jag hade bara mina arbetskamrater utöver henne.
    Anonym (Kajsa) skrev 2017-10-03 10:28:06 följande:
    Hur och varför?
    Jag har väl inte låtit bli kanske, men hade vi inte varit ihop hade jag flyttat hem nu denna hösten för att fortsätta plugga. Men nu innebär det ju att jag måste flytta ifrån henne vilket jag inte har velat.

• Anonym (Kajsa)
    Colaburk skrev 2017-10-03 10:33:31 följande:
    Jag jobbade och hon hade inget att göra under en tid så vi flyttade ihop då. Sedan bestämde hon sig för att börja studera och skulle därför flytta ifrån där vi bodde först, jag bestämde mig för att fortsätta jobba fast på distans och flytta med henne för att fortsätta kunna bo ihop.

Tidigare umgicks vi mycket ihop för hon hade inga kompisar där och ville därför vara med mig. Jag hade bara mina arbetskamrater utöver henne.
    Anonym (Kajsa) skrev 2017-10-03 10:28:06 följande:
    Hur och varför?
    Jag har väl inte låtit bli kanske, men hade vi inte varit ihop hade jag flyttat hem nu denna hösten för att fortsätta plugga. Men nu innebär det ju att jag måste flytta ifrån henne vilket jag inte har velat.

Jag tycker du borde vara glad att hon funnit sig så väl till rätta då istället för att missunna henne detta (för det är så det låter).
    Du måste ju hitta egna kompisar!
    Vad händer när hon fortsätter vilja umgås med nya vänner, eller ni skaffar barn och hon knyter nya kontakter och du bara blir mer isolerad?

Varför måste du flytta hem för att kunna plugga?
Svar på tråden Flickvän umgås hellre med vänner än mig