• Alvi

Asså, "magisteruppsats" - vad ÄR det?

Jag är sugen på att börja plugga... men HUR svårt är det egentligen med alla dessa tentor och uppsatser, och MAGISTERuppsatser...???

Förklara... är det hemskt att plugga (4 år) för någon som för bara 6 år sedan svor på att ALDRIG sätta min rumpa i en skolbänk nåt mer...??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-08 16:19:40:
    Inser att rubriken och själva inlägget inte riktigt verkar hänga ihop... men jag antar att jag undrar båda delarna - vad är en mag.uppsats, och är det svårt att plugga?

• Svar på tråden Asså, "magisteruppsats" - vad ÄR det?
  • Danbala

Magisteruppsatsen är ett arbete du skriver som examensarbete, hos oss hette det exjobb, ibland kalölas det D-uppsats. Antingen är den ett arbete på 20 poäng (dvs en hel termins heltidsarbete med den) eller så har du redan skrivit en kandidat på 10 poäng, och då är magistern på 10 poäng. (Det senaste brukar inte rekommenderas.)

Det borde stå mer om det på din tänkta utbildnings infosida.

(Exjobbet var bland det roligaste med hela min utbildning, även om vi lyckades hålla på ett helt år med den istället för en termin... )

• skriva

Magisteruppsats 10 p är regel i språk, där man ju har språket också som ett moment, mer än i andra ämnen.

Sisu: har du inte ens börjat plugga är det meningslöst att hetsa upp sig för magisteruppsatsen redan.

Dessutom kan du skriva C-uppsats. Alla måste inte skriva D-uppsats.

Ingen kan bedöma hur jobbigt det kommer att bli för just dig att plugga. Det beror på så mycket - studiemotivation, studieteknik, eget intresse för ämnet, studievana... Vad hade du tänkt läsa?

• Alvi

Danbala: Tack för ditt svar....!

Skriva: Det är logopedutbildningen jag har fastnat lite för... Och nej, såklart är det ju ingen idé att hetsa upp sig NU för nåt som ligger så långt fram... Blir bara lite svettig...

• skriva

Ja på logopedutb. har du ju ett exjobb. Men du får ju en handledare.

Ta en sak i taget bara så löser det sig säkert!

• Romantica1981

Det bästa med att plugga på högskolan/universitetet är att man själv får styra sitt studieupplägg. I början av kurserna får man reda på vad man ska läsa och tills vilken dag det ska vara gjort. Hur det går sedan är helt upp till dig. Har precis avslutat en 4,5 år lång utbildning och stormtrivdes hela vägen. Så om du vill Go Girl!

• Konvaljen

Som de flesta redan svarat ser systemet ut såhär:

A-kurs 20 poäng
    B-kurs 20 poäng (eventuellt en B-uppsats på 5 poäng)
    C-kurs 20 poäng (C-uppsats 10 poäng)
    D-kurs 20 poäng (D-uppsats 10 poäng)

Exjobb behöver inte vara lika med D-uppsats, jag som läser på lärarprogrammet skriver ett exjobb som är med på C-nivå än på D. Däremot har jag skrivit en religionsuppsats på C-nivå vilket jag var tvungen att göra för att få skriva D-uppsats.

Men som sagt, oroa dig inte, det här löser sig!

• Danbala

Xyra:

Systemet _kan_ se ut så. Vi hade inga uppsatser alls!

• Danbala

Xyra:

Öööh, skulle ju säga också: vi hade inget större arbete alls förrän magisterarbetet/exjobbet.

Usch, har postat inlägg för snabbt hela eftermiddagen. Ska nog sluta surfa på forum för dagen nu!

• werner

Det verkar alltid knepigare innan tycker jag. Hade jag fått veta allt jag skulle behöva skriva etc så hade jag nog aldrig vågat börja plugga !! Man lär sig ju med tiden att skriva uppsatser och tentor etc så det är inget du behöver vara orolig för! Ofta skriver man (iallafall vi) ofta arbeten två och två.

jag tycker det är jättekul att plugga! Tänk vad man får lära sig grejer! Det är skillnad att plugga när man är motiverad och läser något man verkligen vill - så är det iallafall för mig.

Plugga på du!

Lycka till/Åsa (som just nu skriver en examinationsuppgift på 5p i ämnet "yngre barn i socioemotionella svårigheter")

• Alvi

Ååh, tack för alla svar... nu blir jag ju riktigt sugen...!!

Svar på tråden Asså, "magisteruppsats" - vad ÄR det?