Första barnet
Hur mycket på ett ungefär handlade ni saker/kläder/möbler/vagn osv till er första bebis? Hur mycket bör man spara undan och ha tills de är dags att köpa allt?
Hur mycket på ett ungefär handlade ni saker/kläder/möbler/vagn osv till er första bebis? Hur mycket bör man spara undan och ha tills de är dags att köpa allt?
Det beror ju helt på om du tänker köpa nytt eller begagnat, har möjlighet att ärva saker osv
Sambon har ett barn som är 7 år äldre än vårt första gemensamma men hade enbart spjälsängen kvar som var en present från sina föräldrar. Annars fick vi mycket av dom "dyra" grejerna i present (allt begagnat). Vi fick ärva mycket kläder efter en kusin. Så det vi köpte var nog lite kläder, madrass och sängkläder och skötselgrejer (blöjor, salvor mm). Så vi kom väldigt billigt undan. Så med det sagt behöver det inte kosta många kronor om man köper begagnat/ärver men om man köper nytt så finns det knappt någon gräns om man vill ha märkessaker.
Hur mycket du/ni ska spara beror ju på vad ni tänkt er att köpa. Och om det ska vara nytt eller begagnat.
Och även om ni köper nytt kan det också bli budgetvarianter och billigt.
Allt måste heller inte köpas på en gång. Mycket kan vänta tills ni ser att ett behov verkligen finns. (bärsele, amningskudde, hoppgunga, babysitter, babygym, matstol tex)
Jag tror jag la ut ca 5000 på första barnet, begagnad vagn och spjälsäng blandades med nya kläder och sängkläder och nytt babyskydd till bilen.
Runt 25.000 kanske det blev till sist.
Vagn/skötväska (13.000), babyskydd med bas (3.000), spjälsäng (1.500, beg) bärsele (1.500, gåva), bärsjal (500), bröstpump (1.500), Åkpåse (1000). Sen andra grejer som kostade runt 100-300kr styck som skötbädd, filtar och kläder, sängkläder, babysitter (gåva) nappar, nappflaskor, babygym (gåva).
Så som du ser blir det ju vad man gör det till. Vissa vill köpa allt begagnat och av vänner. Jag tycker inte alls om att köpa begagnat när det gäller mjuka saker som kläder, sängkläder, filtar, sitt/liggdel till vagn, medan jag absolut kan köpa tex spjälsäng och leksaker begagnat. Och eftersom det var vårt första barn och vi hoppades på fler så tyckte vi det var värt att kosta på oss nya grejer som skulle hålla till syskon också!