• Anonym (?)

Beskattas insättningar mellan olika konton på Avanza?

Det här är säkert en dum fråga men jag undrar om varje ny insättning på ett konto beskattas även om pengarna bara flyttas mellan olika konton på t.ex. Avanza. Frågan gäller alltså ISK och kapitalförsäkring. 

• Svar på tråden Beskattas insättningar mellan olika konton på Avanza?
  • Anonym (Ekonom)

Det är ditt totala innehav som beskattas. Har du sammanlagt 100 000 kr på Avanza, fördelat mellan olika ISK, så spelar det ingen roll om du för över pengar från en ISK till en annan, ditt totala innehav är detsamma.

• Anonym (?)
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-10-03 15:23:14 följande:

Det är ditt totala innehav som beskattas. Har du sammanlagt 100 000 kr på Avanza, fördelat mellan olika ISK, så spelar det ingen roll om du för över pengar från en ISK till en annan, ditt totala innehav är detsamma.

Om jag flyttar pengar från ett aktiekonto till ett ISK då? Både på Avanza och inga vinster på innehavet i aktiekontot. Skattas insättningen på ISK? 
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (?) skrev 2017-10-03 15:59:46 följande:
    Om jag flyttar pengar från ett aktiekonto till ett ISK då? Både på Avanza och inga vinster på innehavet i aktiekontot. Skattas insättningen på ISK? 
    Menar du aktiedepå? Du måste i så fall sälja aktierna och sedan köpa dom i en ISK. Har du ingen vinst så skattas inte försäljningen (men du måste deklarera den), men ditt nya ökade innehav på ISK kommer att skattas.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-10-03 16:02:02 följande:
    Menar du aktiedepå? Du måste i så fall sälja aktierna och sedan köpa dom i en ISK. Har du ingen vinst så skattas inte försäljningen (men du måste deklarera den), men ditt nya ökade innehav på ISK kommer att skattas.
    Ja, aktiedepå... Har inga aktier där utan råkade flytta pengarna från ett ISK till aktiedepån istället till ett annat ISK. Så nu vill jag flytta dem igen till rätt konto den här gången.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (?) skrev 2017-10-03 16:05:05 följande:
    Ja, aktiedepå... Har inga aktier där utan råkade flytta pengarna från ett ISK till aktiedepån istället till ett annat ISK. Så nu vill jag flytta dem igen till rätt konto den här gången.
    Då ska inget hända, eftersom det bara är pengar. Bara att flytta tillbaka.

• Djffj

Fel, det är bara om du flyttar mellan två ISK som du slipper undan skatten.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (?) skrev 2017-10-03 15:59:46 följande:
    Ja, alla insättningar till ISK ingår numera i underlaget för skatt.
    Man införde detta eftersom folk tog ut alla pengar när skatten skulle beräknas och sedan satte tillbaka dem igen efteråt.
Svar på tråden Beskattas insättningar mellan olika konton på Avanza?