Kan man byta sina förlovnings-och vigselringar?
Kan kan man ju alltid men hur skulle du göra eller känna för att byta ut din förlovnings-och/eller vigselring? Om den försvinner eller går sönder räknas inte som att byta ut den.
Kan kan man ju alltid men hur skulle du göra eller känna för att byta ut din förlovnings-och/eller vigselring? Om den försvinner eller går sönder räknas inte som att byta ut den.
Nej
Ja, absolut. Känns lite fånigt om man sätter så mycket känslomässigt värde i materiella saker att man inte kan byta ut dem. Är ju inte ringen/ringarna som gör äktenskapet. Jag valde en ring jag älskar och tror faktiskt jag kommer vilja ha just den ringen för alltid då den känns väldigt tidslös. Men, skulle det ändras så kan jag tänka mig att byta ut den till något som passar bättre.
Nä jag kan inte tänka mig byta ut mina ringar.
De är för mig väldigt speciella och emotionella för just förlovningen och vigseln :)
(Annat vore det dock om en ring tappas/försvinner eller går sönder)
Men om man ska ha känslomässigt värde i något så är det väl kanske förlovnings/vigselringen? Men du tror att om du börjar gilla vitt guld om 5 år istället för gult guld (bara ett exempel) så skulle du inte ha några problem med att byta ut den eller börja använda en ny ring istället och lägga bort den gamla?
Vi bytte ut våra förlovningsringar eftersom jag (som var den som friade) köpte ringer som var just tillfälliga och ställbara eftersom jag inte visste hans storlek eller stil eftersom han inte bär smycken annars. Nu har vi våra riktiga ringar, skulle någon av oss tappa den så skulle man väl köpa en ny, annars har jag svårt att tänka mig att byta ut den faktiskt!
Alltså - jag funkar som så att det finns bara en vigselring, och det är den jag fick vid vigseln. Skulle den på något sätt försvinna så har jag ingen vigselring längre. Skulle jag skaffa en ny ring för att ersätta den så skulle den aldrig bli något annat än "ersättningsringen". För mig är det sentimentala affektionsvärdet oerhört stort.