• Anonym (jagblirgalen)

Löpande innekatt klöser och skriker vid ytterdörren hela natten

För att göra en lång historia kort: min mans katt löper. Den skriker hela natten vid ytterdörren, klöser på dörren, smäller i brevinkastet och hoppar upp på kupan vid ringklockan så att det plingar och slår i handtaget. Jag kan inte sova. Grannarna kan inte sova. I morse kom jag en hel timme försent till jobbet eftersom jag inte hade sovit på hela natten på grund av katten. Dessutom väcker den vår son massor med gånger under natten nu när den löper och jag behöver hjälp med tips för minska ljudet, i alla fall ut i trappuppgången så att grannarna inte klagar mer. Jag och min man ska skiljas, så problemet kommer att vara ur värden för min del om bara ett par månader och katten kommer jag personligen att ta till veterinären för kastrering eftersom min man av okänd anledning inte gjorde det efter förra löpperioden. Jag har aldrig velat ha katten, jag kan ingenting om katter och jag måste lösa det här problemet ikväll eftersom jag inte har sovit på tre nätter.

Hur ska jag lösa det här akut? Jag har försökt ställa kartonger för ytterdörren, men det blev ännu värre ljud. Jag har ställt klösträdet där, men det hjälpte inte. Jag har gnidit in brevinkastet och hela dörren med citron och med ättiksyra. Nu har jag tejpat igen brevinkastet, men katten klöser fortfarande på dörren och skriker, samt hoppar upp på handtaget. Jag måste helt enkelt få bort katten från dörren. Jag tog in min son i sovrummet och stängde in katten i hans rum tillsammans med kattlåda och mat- och vattenskål, under förra löpperioden, men det blev bara ännu värre. Katten tycktes få total panik. Jag har heller inte någon stor möbel som jag kan ställa för ytterdörren.

Min man arbetar natt, så han bryr sig inte, för han slipper att höra det hela.

• Svar på tråden Löpande innekatt klöser och skriker vid ytterdörren hela natten
  • Anonym (I)

Ring veterinären imorgon o få recept på P-piller och börja ge direkt!

Kommer inte hjälpa i natt förstås men kan ha relativt snabb effekt när du väl börjar ge.

• dagg88

Kastrera katten! Se till att hon har grejer, leksaker och högt kattorn.

Ge inte p-piller, det är inte bra för katten.

• dagg88

Det finns även en spray att köpa på djuraffären som ska fungera lugnande.

• Anonym (jagblirgalen)
    Anonym (I) skrev 2017-10-03 21:46:11 följande:

Ring veterinären imorgon o få recept på P-piller och börja ge direkt!

Kommer inte hjälpa i natt förstås men kan ha relativt snabb effekt när du väl börjar ge.

P-piller för katter? Man kan alltså ge det medan de löper? Och efter den här löpperioden kan jag ta katten till veterinären och kastrera den, fast den har fått p-piller?
  • Anonym (jagblirgalen)
    dagg88 skrev 2017-10-03 21:50:57 följande:

Kastrera katten! Se till att hon har grejer, leksaker och högt kattorn.

Ge inte p-piller, det är inte bra för katten.

Självklart ska kattfan kastreras, även om det inte är min katt, eftersom ingen annan tar hand om det. Leksaker och högt kattorn har hon. Frågan är hur man löser det hela akut?

Är det dåligt med p-piller även om man bara ger det en gång? Om den inte kan dö av det, så kan det kanske vara en lösning.

• Anonym (jagblirgalen)
    dagg88 skrev 2017-10-03 21:52:50 följande:

Det finns även en spray att köpa på djuraffären som ska fungera lugnande.

Får kolla upp det imorgon ifall jag inte får en tid till veterinären direkt.
  • Anonym (Katt människa)

Nu kommer jag bli lynchad men när min katt var som knäpp ett tag och bara jaga runt den andra katten så stängde jag in den på toan över natten.

Den fick mat, vatten, låda, bädd och leksak. Det bra med toan är att man kan stänga två dörrar mellan toa och sovrum. Då kan katten gå bärsärk på toadörren och du sover i sovrummet med stängd dörr. Toan är desutom minst skadlig om det blir revirpinkande mm.

Tror dock det blir som sist eftersom katter blir som besatta vid löp. Är inte snällt för katten att gå och löpa sådär. Nra att du kastrerar.

• Glinda från Oz

Be om p-piller hos veterinären och boka in en kastreringstid nästa vecka, passa på och ID märka och vaccinera henne då. Gör som katt-människa säger och testa att ha henne inne på toaletten.

• Glinda från Oz
    Anonym (jagblirgalen) skrev 2017-10-03 22:00:29 följande:

Självklart ska kattfan kastreras, även om det inte är min katt, eftersom ingen annan tar hand om det. Leksaker och högt kattorn har hon. Frågan är hur man löser det hela akut?

Är det dåligt med p-piller även om man bara ger det en gång? Om den inte kan dö av det, så kan det kanske vara en lösning.

Man ska inte ge p-piller under en längre period för att de får förstorad livmoder och lättare får cancer där, men livmodern opererar man bort vid en kastrering, det är inte alls farligt att ge det innan kastreringen.
  • Anonym (Kastreras)
    Anonym (jagblirgalen) skrev 2017-10-03 21:58:02 följande:
    P-piller för katter? Man kan alltså ge det medan de löper? Och efter den här löpperioden kan jag ta katten till veterinären och kastrera den, fast den har fått p-piller?
    Nej dom ska inte äta p-piller. Inte bra och ökar risken för cancer. Den ska kastreras inget annat.
  • Anonym (S)
    Anonym (Kastreras) skrev 2017-10-04 07:51:22 följande:

Nej dom ska inte äta p-piller. Inte bra och ökar risken för cancer. Den ska kastreras inget annat.

SJÄLVKLART kan hon ge p-piller ett tag innan den kastreras. Ge dig.
  • Anonym (Uppfödare)

Stackars katt! Otroligt stressande för henne att inte få utlopp för sina starka drifter. Skönt att höra att du ska ordna med kastrering! Givetvis jättetråkigt för dig och dina grannar, en löpande katt kan vara galet jobbigt. 

Bryt INTE löp med p-piller, det skapar en mycket stor risk för livmoderinflammation. Stäng hellre in katten i ett mindre begränsat område som ska vara lugn och tyst. Givetvis ska katten ha tillgång till mat, låda och vatten samt kattbädd. Det borde inte vara så många dagar kvar på löpet nu och du kan ju ringa veterinär redan idag så kastreringstid finns bokad :) 

Ang. risker med p-piller så ökar faktiskt risken för cancer och andra otrevligheter redan vid första pillret. Men eftersom det även finns risker med att katten får löpa massor utan att paras får man välja "det minst onda" i sin egen situation. 

Ska man börja med p-piller så göra man det emellan löp.  

Svar på tråden Löpande innekatt klöser och skriker vid ytterdörren hela natten