• Anakha

Du som är frisör - är 4000 kr rimligt?

Jag ska på ett "once in a lifetime" event och vill ha något som sticker ut lite.

Idagsläget så har jag mörkt (salig blandning av brunt och rött) hår men har blont som min naturliga hårfärg. Har långt hår, ungefär till mitten av ryggen.

Ibland färgar jag hos frisör men oftast hemma eftersom mitt hår växer som ogräs så ska jag hålla efter ordentligt behöver jag färga ca var 3:de vecka.

Jag funderar på att gå till en frisör och färga mörkt i botten och ha någon slags ombre i topparna och ev luggen. Var och pratade med en frisör igår och han menar att eftersom det är så mycket färg i mitt hår och de behöver ljusa upp ombrepartierna så måste de avfärga.

Han räknar med ca 4-4,5 timme och en kostnad på ca 4000 kr.

Är det rimligt eller ska jag "frisörshoppa" vidare?

Tänker mig slutresultatet som bilden visar, dock med rött/rosa istället för lila

Vill för tydlighetens skull poängtera att jag inte säger att 4000 kr INTE är rimligt. Sen är det mycket pengar, men är det rimligt så är det.

Tacksam för råd! :)

" Some times I feel so small, that I would fit in the smallest of atoms and still be lost "
  • Svar på tråden Du som är frisör - är 4000 kr rimligt?
  • Guapa

Tycker det låter i dyraste laget faktiskt. Runt 2000 kr betalar jag för 3 h färg+slingor (har dock kortare hår). Runt 3000 vore kanske mer rimligt?

• Duckan

Inte frisör, men har långt och mycket hår. Betalar 1800 kr för klipp, sling och nyansering.
    Jag hade inte betalat 4000 kr.

• Linnie

No way! Frisörshoppa vidare är mitt råd.. Kan tänka mej att många salonger med sk "trendig" profil framför allt i småstäderna smaskar på priserna rejält ifall de är de enda av sin sort i det samhället..

• Alessia

Du, det där var i överkant så det skriker! Är det kronprinsessans frisör du ämnar anlita? Hälften - 2000 - är ett rimligt pris. Även om du får vara på salongen i fyra timmar (det verkar lite överdrivet det också) står frisören inte hos dig hela tiden utan kan ta andra enklare klipp vid sidan om. Shoppa!

• karamellflickan

Är det tiden eller priset som du undrar över? Eller kombinationen? Tänker man på priset i förhållande till tiden så kan jag väl tycka att det låter ok då tar frisören ca 1000kr/timme inklusive all avfärgningsmedel och färg som så långt hår kräver vilket kan vara helt ok om det är en bra och populär frisör. Att få ett bra resultat av en sådan färgning kräver skicklighet och det är inget som man bara föds med

Om du syftar på tiden frisören har uppskattat har jag ingen aning om det är rimligt eller inte.

I vilket fall, för ett så stort jobb skulle jag inte bara kolla på priset utan även kolla på tidigare färgningar som just den frisören gjort och utifrån det bestämma vem jag valt att gå till och betala för flera timmars arbete

• Paxton

Jag är frisör. Ska du ha en mörkare bottenfärg så kan denna läggas direkt på håret. Topparna bleks/avfärgas först, sedan färgas de i den färg du vill ha. OBS!!! Detta är bara en förenklad beskrivning. Jag vet ju inte hur ditt hår ser ut. Hemmafärger har en tendens att bita sig fast och man vet aldrig hur lång tid det tar innan de släpper, man vet heller inte vilka färger som kan dyka upp under den kemiska processen. Ibland måste man lägga på någon helt annan färg innan man kan färga i den färg man vill ha. Man vet heller inte hur många lager färg man måste igenom. Vissa färger släpper inte alls utan blir bara orangea och fula och från den grunden kan man inte lägga på en fin modefärg. Som frisör måste man också ta hänsyn till hårets kvalite, man får inte förstöra kundens hår. Ett långt tjockt och hemmafärgat hår kan mycket väl gå på 4000 kr då det tar lång tid och frisören måste dessutom reparera håret emellan eller under tiden med tex Olaplex.

En normal klipp och sling/färgbehandling går på ca 1500. Det låter inte som att det är det som det är frågan om.

• Anakha

Hej och tack för alla svar!

Tiden bryr jag mig inte så mycket om, utan det var priset jag reagerade på. Har gjort allt möjligt med mitt hår (dock inte just detta) och betalat strax över 2000 kr som mest. Salongen rankas som en av de bästa i stan, och det är otroligt viktigt att det blir bra.

Ska nog shoppa vidare lite för att få en uppfattning om hur fler salonger ligger till pris och kunskapsmässigt.

" Some times I feel so small, that I would fit in the smallest of atoms and still be lost "
  • Kalle739

Frisyren ser ut som om du har svart hår,
    färjat det rött för ett år sedan
    och efter det inte haft råd att fixa det
    så det bara växt ut.

... och det skall du betala för ?

• sextiotalist

Det var en jäkla hög timpenning. Inom konsultvärlden brukar vi ha som en måttstock. Timpriset multiplicerat med 10 och sedan divididerat med två ska täcka in en månadslön med 80% beläggning, och då även overheadkostnader (lokalkostnader, administration, sociala avgifter, löner till ledningen etc)

• LillaDarlo

Nej, det är inte överpris tyvärr, speciellt då du har hemmafärgat långt hår. För att få den lila nyansen behöver håret bli väldigt ljust och det är ingenting man gör på en sittning om du vill behålla ditt hår. Det är omöjligt att veta exakt hur mycket som lyfter på en blekning och gå absolut inte till en frisör som lovar dig det resultatet på en gång utan det är en process som tar tid. Första besöket borde enbart vara avfärgning och nyansering som håller till nästa besök och slutsumman tror jag borde landa på 5-6000 uppdelat på 2-3 besök. Stressa inte med resultatet för det är då det blir dyrt och du förstör ditt hår.

Svar på tråden Du som är frisör - är 4000 kr rimligt?