• Krusbärskompott

Vaccinationer gravid

Hej!

Hur tänker ni andra som är gravida kring influensavvaccination? Snart är säsongen här!

Och är det någon som tänkt pertussisvaccinera sig själv för att skydda det nyfödda barnet?

Undanber mig kommentarer kring hur naturligt det är att vara sjuk från anti-vaxxare men hör gärna andra kloka resonemang.

• Svar på tråden Vaccinationer gravid
  • meicc

Jag vaccinerar mig, gjorde så även förra graviditeten. Resten av familjen, man och ett barn 3 år, får också säsongsinfluensavaccinet.

• Krusbärskompott
    meicc skrev 2017-10-04 15:00:40 följande:

Jag vaccinerar mig, gjorde så även förra graviditeten. Resten av familjen, man och ett barn 3 år, får också säsongsinfluensavaccinet.

Tack!

Hur tänker du kring pertussis då?
  • Krusbärskompott

Nej det rekommenderas inte men det är ju en pågående diskussion om i fall det ska ändras mtp hur mkt som går i samhället o de svåra fall som funnits de senaste åren.

Jmf m vaccin mot varicella. Rekommenderas inte men jag tänker vaccinera mina barn ändå.

• BuoBä
    Krusbärskompott skrev 2017-10-04 16:23:48 följande:

Nej det rekommenderas inte men det är ju en pågående diskussion om i fall det ska ändras mtp hur mkt som går i samhället o de svåra fall som funnits de senaste åren.

Jag tror det är få som öht vet att det går att vaccinera sig mot kikhosta som vuxen/gravid så du hittar nog få här som har erfarenhet eller har funderat över det. Det är troligen bäst att rådgöra med mvc eller vårdcentralen.

Jag är så gammal att jag vaccinerades som liten, innan det blev uppehåll.
  • Carambolan

Jag tog influensavaccin den gång jag var höggravid i influensasäsong. Vistas mycket ute bland folk i jobbet.

Svar på tråden Vaccinationer gravid