• Anonym (P)

Spara till barn. Hur?

Vill börja spara pengar till dottern men undrar hur ni gör?

Jag vill att det ska vara låst, och att jag ska "äga" det. Dvs inget konto där hon automatiskt får pengarna som 18-åring.

Hur ska vi spara på "bästa" sätt? Känns som en djungel.

Har Swedbank förresten.

• Svar på tråden Spara till barn. Hur?
  • Magnus81

Sätt in det på någon fond. Man får tyvärr inte låsa kontot som man fick förr.

• Geminis

Hos Avanza el Nordnet kan du utan avgift starta en Kapitalförsäkring i ditt eget namn med barnet som förmånstagare. Fördelen med det är att barnet inte får tillgång till allt vid 18 år. Du kan själv välja när du vill ge barnet hela eller delar av pengarna.

Kolla efter fonder med låga avgifter. T ex Avanza zero el Nordnet Superfonden (indexfonder) Du kan välja några fonder och skaffa månadsspar. Eftersom det är lång tid kan du även välja någon ren aktiefond med lite högre risk.

Undvik storbankerna och deras erbjudanden om blandfonder med höga kostnader.

• Studentpappa

Vi sparar i en ISK där jag köper aktier och fonder, siktar på aktier med bra utdelning och sedan återinvesterar jag all utdelning varje år. Jag ser inget större problem med att döttrarna får pengarna när de är 18, jag utgår från att vi har gett dem en såpass bra uppfostran att de inte festar upp dem. 

Skulle de mot förmodan visa sig att de inte sköter sig när det närmar sig så ska det inte vara några problem att sälja av innehavet och föra över pengarna till våra konton. 6-åringen ligger + ca 50 000:- i dagsläget. 

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (.)
    Studentpappa skrev 2017-10-04 20:34:28 följande:

Vi sparar i en ISK där jag köper aktier och fonder, siktar på aktier med bra utdelning och sedan återinvesterar jag all utdelning varje år. Jag ser inget större problem med att döttrarna får pengarna när de är 18, jag utgår från att vi har gett dem en såpass bra uppfostran att de inte festar upp dem. 

Skulle de mot förmodan visa sig att de inte sköter sig när det närmar sig så ska det inte vara några problem att sälja av innehavet och föra över pengarna till våra konton. 6-åringen ligger + ca 50 000:- i dagsläget. 

Fast står isk i barnens namn (och de är myndiga) kan du inte bara föra över pengarna från deras konto till dig. Stöld blir det då.

Ta, jag skulle ha valt isk (som jag anser är marginellt bättre än kapitalförsäkring). Sparat i ditt eget namn. Så kan du lämna över kontrollen när barnet är moget nog att sköta det. Välj typ Avanza eller nordnet. Köp fonder med låga avgifter och hög andel aktier på en riksnivå som passar dig. Sprid risken i olika delar av världen (olika fonder).

Vad som är bäst i framtiden är omöjligt att säga, men ofta har det historiskt varit bra att äga aktier, men i perioder är andra tillgångsslag bättre.
  • Studentpappa
    Anonym (.) skrev 2017-10-04 20:51:07 följande:

Fast står isk i barnens namn (och de är myndiga) kan du inte bara föra över pengarna från deras konto till dig. Stöld blir det då.

Ta, jag skulle ha valt isk (som jag anser är marginellt bättre än kapitalförsäkring). Sparat i ditt eget namn. Så kan du lämna över kontrollen när barnet är moget nog att sköta det. Välj typ Avanza eller nordnet. Köp fonder med låga avgifter och hög andel aktier på en riksnivå som passar dig. Sprid risken i olika delar av världen (olika fonder).

Vad som är bäst i framtiden är omöjligt att säga, men ofta har det historiskt varit bra att äga aktier, men i perioder är andra tillgångsslag bättre.

Nej det gör jag givetvis innan de är myndiga isf, när de är myndiga kommer jag inte åt deras konto längre.

Att spara i sitt eget namn i en isk blir ju så grymt meckigt om man inte gillar att föra bok förstås. Det går ju inte att dela upp sparandet och har man också ett eget sparande så blir det på sikt struligt att hålla reda på speciellt efter man har köpt och sålt i några år.

Vi har Nordea och jag växlar mellan mitt och barnens konton med två klick. Sen säga vad man vill om Nordeas flytt till Finland men deras courtage sparkar röv med Swedbank, 0,06% eller som lägst 1:- så det går utmärkt att handla för 1000:- utan att behöva betala 10% i courtage.
  • Anonym (.)
    Studentpappa skrev 2017-10-05 06:01:45 följande:

Nej det gör jag givetvis innan de är myndiga isf, när de är myndiga kommer jag inte åt deras konto längre.

Att spara i sitt eget namn i en isk blir ju så grymt meckigt om man inte gillar att föra bok förstås. Det går ju inte att dela upp sparandet och har man också ett eget sparande så blir det på sikt struligt att hålla reda på speciellt efter man har köpt och sålt i några år.

Vi har Nordea och jag växlar mellan mitt och barnens konton med två klick. Sen säga vad man vill om Nordeas flytt till Finland men deras courtage sparkar röv med Swedbank, 0,06% eller som lägst 1:- så det går utmärkt att handla för 1000:- utan att behöva betala 10% i courtage.

Grymt meckigt? Nja nu tar du väl i. Jag har ett isk konto till barnen och ett annat isk konto till mig själv. Så sparandet är ju uppdelat. Väldigt lätt att hålla reda på vilket som är mitt och vilket som är barnens. Har avanza, är inte många kronor i courtage där heller. Ingen anledning att föra bok som du säger.

Nu har jag inte Nordea, men det jag sett annars är väl att fondutbudet är lite mindre hos bankerna jämfört med Avanza eller nordnet.
  • Studentpappa
    Anonym (.) skrev 2017-10-05 14:18:08 följande:

Grymt meckigt? Nja nu tar du väl i. Jag har ett isk konto till barnen och ett annat isk konto till mig själv. Så sparandet är ju uppdelat. Väldigt lätt att hålla reda på vilket som är mitt och vilket som är barnens. Har avanza, är inte många kronor i courtage där heller. Ingen anledning att föra bok som du säger.

Nu har jag inte Nordea, men det jag sett annars är väl att fondutbudet är lite mindre hos bankerna jämfört med Avanza eller nordnet.

Nej har man avanza är det väl smidigare, på nordea finns inte möjligheten att ha fler isk tyvärr. Så då blir det meckigt och detsamma gäller antagligen Swedbank.
  • alexsand

Barnspar.com är en hel site som handlar om just sparande till barn och ger rekommendationer för hur man ska göra, så är du intresserad är det ett bra ställe att lära sig mer på.

Men om det ska bli riktigt bra är det ju en del jobb även med att underhålla sitt barnsparande, så därför finns även appen Myntino (myntino.se) som ger rekommendationer för hur ditt sparande ska se ut, alltså vilka fonder du ska köpa och hjälper dig underhålla sparandet. Rekommendationerna är baserat på hur länge du tänker spara och appen ger  påminnelser när det är dags att göra ändringar.

En del bra saker har redan nämnts av andra, men kort kan man säga att börja så tidigt/snart som möjligt med ett månadssparande som du sätter i billiga (index) fonder som följer börsens snittutveckling och undvik sedan att röra sparandet. Genom att du justerar sparandet mot säkrare sparformer (bland annat räntefonder) när det börjar bli dags att använda pengarna är du också tryggare om det blir en större nedgång på börsen precis innan du tänkt ta ut dina pengar.

För dom flesta människor är en kapitalförsäkring i eget namn bäst, men det finns undantag.

Själv använder jag en kapitalförsäkring hos Nordnet där jag sätter in ett fast månadssparande i dom fonder som rekommenderas på barnspar.com och i Myntino-appen.

• Anonym (Umla)
    Studentpappa skrev 2017-10-05 06:01:45 följande:

Står det barnets namn som kontonamn? Det spelar ingen roll när du tar tillbaka pengarna, det är stöld om de är sparade till barnet. Vad står det på insättningarna? Det är upp till banktjänstemannen att avgöra om du får flytta pengarna eller om de måste bevaras till barnet.
  • Anonym (.)
    Anonym (Umla) skrev 2017-12-14 13:03:09 följande:

Står det barnets namn som kontonamn? Det spelar ingen roll när du tar tillbaka pengarna, det är stöld om de är sparade till barnet. Vad står det på insättningarna? Det är upp till banktjänstemannen att avgöra om du får flytta pengarna eller om de måste bevaras till barnet.

Fast du kan ju döpa kontot till "barn X sparkonto". Det som är relevant är väl vem som är registrerad kontohavare, inte kontots benämning.

För övrigt brukar banktjänstemän knappast granska transaktioner och berömma deras riktighet i normalfallet. Antingen är man behörig att genomföra transaktionen eller så är man inte det.
  • Anonym (J)
    Studentpappa skrev 2017-10-05 15:14:55 följande:

Nej har man avanza är det väl smidigare, på nordea finns inte möjligheten att ha fler isk tyvärr. Så då blir det meckigt och detsamma gäller antagligen Swedbank.

Jag har 3 st ISK-konton hos Nordea i mitt namn. Vad menar du med att det inte går att ha flera?
  • Studentpappa
    Anonym (J) skrev 2017-12-14 14:08:58 följande:

Jag har 3 st ISK-konton hos Nordea i mitt namn. Vad menar du med att det inte går att ha flera?

Svaret jag fick från banken när jag frågade om jag kunde starta fler.
  • Anonym (J)
    Studentpappa skrev 2017-12-14 16:55:37 följande:
    Svaret jag fick från banken när jag frågade om jag kunde starta fler.
    Märkligt. Jag har som sagt flera ISK-konton med olika kontonummer för olika syften. Jag startade dem på Nordeas internetbank. Prova där!
  • Anonym (Värmdö)

Starta ett konto som du sprarar i. När du tycker att ungen är mogen nog så för du över pengarna till han. Vad är problemet?

• Studentpappa
    Anonym (J) skrev 2017-12-14 17:22:39 följande:

Märkligt. Jag har som sagt flera ISK-konton med olika kontonummer för olika syften. Jag startade dem på Nordeas internetbank. Prova där!

Det ska jag testa! Har du någon högre "grad" på ditt tradingkonto? Jag har det enklaste tror jag, tänkte om det påverkar.
  • Anonym (J)
    Studentpappa skrev 2017-12-15 06:05:33 följande:

Det ska jag testa! Har du någon högre "grad" på ditt tradingkonto? Jag har det enklaste tror jag, tänkte om det påverkar.

Har det enklaste.
Svar på tråden Spara till barn. Hur?