Anonym (.) skrev 2017-10-04 20:51:07 följande:
Fast står isk i barnens namn (och de är myndiga) kan du inte bara föra över pengarna från deras konto till dig. Stöld blir det då.
Ta, jag skulle ha valt isk (som jag anser är marginellt bättre än kapitalförsäkring). Sparat i ditt eget namn. Så kan du lämna över kontrollen när barnet är moget nog att sköta det. Välj typ Avanza eller nordnet. Köp fonder med låga avgifter och hög andel aktier på en riksnivå som passar dig. Sprid risken i olika delar av världen (olika fonder).
Vad som är bäst i framtiden är omöjligt att säga, men ofta har det historiskt varit bra att äga aktier, men i perioder är andra tillgångsslag bättre.
Nej det gör jag givetvis innan de är myndiga isf, när de är myndiga kommer jag inte åt deras konto längre.
Att spara i sitt eget namn i en isk blir ju så grymt meckigt om man inte gillar att föra bok förstås. Det går ju inte att dela upp sparandet och har man också ett eget sparande så blir det på sikt struligt att hålla reda på speciellt efter man har köpt och sålt i några år.
Vi har Nordea och jag växlar mellan mitt och barnens konton med två klick. Sen säga vad man vill om Nordeas flytt till Finland men deras courtage sparkar röv med Swedbank, 0,06% eller som lägst 1:- så det går utmärkt att handla för 1000:- utan att behöva betala 10% i courtage.